Noua Republica: Regionalizarea lui Dragnea - incompetenta si manipulare

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 11.06.2013 17:29 | Publicat in AGENTIA DE PRESA | Tipareste pagina

În ciuda faptului ca atenţia publică a urbei noastre este concentrată pe ultimele schimbări climatice care au justificat în mintea primarului Robu apariţia palmierilor în peisajul timişorean, riscă să fie trecut cu vederea un eveniment important pe care guvernarea USL l-a regizat in totală „conspirativitate” la Timişoara: dezbaterea privind regionalizarea organizată vineri, 7 iunie  a.c.  la Timişoara de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
Iată aspectele şi intrebările, grave, pe care Partidul Noua Republică, prezent la această dezbatere, le semnalează opiniei publice.
În cadrul prezentării nu ne amintim să fi văzut vreo cifră în toată prezentarea domnului Liviu Dragnea care să dea şi o expresie măsurabilă nădejdilor de mai bine ventilate de  domnul viceprim-ministru în faţa audienţei compusă, în bună parte, din oameni speriaţi de ce-o să mai fie şi ce-o să mai vină cu regionalizarea asta.
Care este modelul de creştere economică pe care este fundamentată perspectiva asupra regionalizării prezentată în cadrul evenimentului? Din ce am văzut la conferinţă şi din ce am citit  din materialele existente pe pagina dedicată regionalizării de pe site-ul MDRAP nu ni se pare că această perspectivă ar fi fundamentată pe un model precum clasicul model Solow sau alte modele ulterioare.
Să ne spună şi nouă membrii CONREG dacă există o fundamentare pe un model economic şi care este acesta !
Care sunt studiile care să ne arate unde sunt localizate ”economiile de scară” în furnizarea de servicii publice la nivel regional faţă de nivelul judeţean? Conceptul cheie în ceea ce priveşte asumpţia de eficienţă a nivelului regional faţă de cel judeţean (şi, implicit, de reducere a birocraţiei) este ”economia de scară”. Problema este dacă un serviciu public furnizat la nivel judeţean (sănătate, învăţământ, cultură, etc.) la un anumit cost poate fi furnizat la nivel regional cu un cost mai redus prin aşa numitele ”economii de scară”. S-au făcut studii care au identificat ”economii de scară” la nivel regional şi pentru care tipuri de servicii?
N-am primit niciun răspuns la întrebările noastre.
Cu regret trebuie să spunem că în decursul întregii ”dezbateri” nu am auzit o singură întrebare sau remarcă de la vreuna din marile sau mai micile ”personalităţi” politice din Regiunea Vest care să probeze o minimă familiarizare cu problematica reală a ceea ce înseamnă politica de dezvoltare regională sau aranjamentele de guvernanţă pe mai multe nivele (”multi-level governance”).
Mai avem o ultimă întrebare pe care o punem în mod public actualei administraţii USL şi onor CONREG ( acesta fiind,  după descrierea oficială ”grupul de lucru academic, alcătuit din 10 personalităţi din mediul universitar şi academic,(care) asigură expertiză necesară conturării profilului viitoarelor regiuni. Grupul face propuneri privind numărul optim de regiuni, etc.” http://regionalizare.mdrap.ro/conreg/componenta-conreg/ ):
Dorim să se precizeze dacă există un schimb de adrese oficiale între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice din România şi Directoratul General EUROSTAT al Comisiei Europene privind posibilitatatea operării unor reconfigurări a regiunilor din România şi creşterea / reducerea numărului de unităţi  NUTS II (eventual pentru a ajunge la ”numărul optim de regiuni” pe care, nu-i aşa, CONREG urmează să-l recomande)?
Dacă răspunsul la această întrebare este NU, atunci avem de-a face cu o gravă incompetenţă din partea oficialilor români. Asta ar însemna că politicienii noştri habar nu au pe ce lume trăiesc şi că ignoră normele şi mecanismele elementare ale Uniunii Europene. A te iluziona că, la 6 luni distanţă de începutul unui nou ciclu de politici publice în UE, prin reconfigurarea unităţilor NUTS II din România (a actualelor regiuni de dezvoltare) poţi să dai peste cap tot efortul de planificare şi de evidenţă statistică din instituţiile europene fără să fii penalizat este o atitudine iresponsabilă faţă de cetăţenii acestei ţări.
Din informaţiile pe care le avem, răspunsul la întrebarea de mai sus este DA, adică acest schimb de adrese există şi avem un răspuns al EUROSTAT din care oficialii români au înţeles că numărul şi configuraţia unităţilor NUTS II (regiunile) trebuie să rămână neschimbate dacă România nu vrea să suporte penalităţi. Asta înseamnă că în urma schimbului de adrese cu EUROSTAT nu mai are absolut nici un sens să mai discutăm în România de schimbarea numărului şi configuraţiei actualelor regiuni şi că şi după 2014 va trebui să folosim unităţile NUTS II existente în aceste moment – adică cele 8 regiuni de dezvoltare pe care le cunoaşte toată lumea.
Noua Republică denunţă campania de manipulare a opiniei publice pusă la cale prin ”dezbaterile” din teritoriu şi activitatea CONREG de ”fundamentare a regionalizării”.
Noua Republică se întreabă cum este posibil ca o autoritate a statului român, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, să-şi mintă în faţă cetăţenii (începând cu colegii de partid din teritoriu ai domnului Dragnea) şi să simuleze o ”cercetare academică” şi o serie de ”dezbateri” publice pe tema reorganizării administrativ-teritoriale şi a numărului şi profilului regiunilor, când această problemă este deja tranşată?
Partidul Noua Republică – Filiala Judeţeană Timiş
Preşedinte
Ovidiu Tărţan

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.