12 noiembrie 1884: Timisoara, primul oras din Europa cu sistem de iluminat electric

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 12.11.2015 07:49 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

In mai 1857, Bucurestiul devenea primul oras din lume al carui iluminat public se realiza cu petrol lampant, ultimul si cel mai desavarsit din comustibilii obtinuti prin rafinare disponibili in acea epoca, produs de noile fabrici din Ploiesti.
Dupa mai putin de treizeci de ani, in 12 noiembrie 1884, Timisoara scria una din cele mai frumoase pagini ale istoriei tehnice europene, devenind primul oras de pe continent care a avut un sistem de iluminat in intregime electric, compus dintr-o retea de 59 de kilometri de cabluri care alimentau 731 de lampi cu filament de carbon incandescent, o performanta realizata in mai putin de doi ani de catre societatea Anglo Austrian Brush Electrical Company, cu sediul la Viena.

Momente cruciale din istoria energetica a Timisoarei

1882 – Inceputul inainte de premiera. In 15 decembrie 1882, Primaria incheie un contract de concesionare cu societatea Anglo-Austrian Bruch Electrical Companz Ltd. pentru iluminarea electrica a strazilor din Timisoara;
1884 – Premiera europeana: in 12 noiembrie 1884 s-au pus in functiune 731 de lampi de iluminat electric pe strazile Timisoarei in lungime de 59 de kilometri. Lampile incandescente erau cu filamentul de carbune;
1889 – 12 iulie, incepe alimentarea cu energie electrica a tramvaielor care erau trase de cai;
1893 – 1 ianuarie, Uzina Elec­­trica a Timisoarei a fost cum­parata cu 200.000 de florini de la societatea engleza si intra in proprietatea comunala sub denumirea de Uzina Electrica a Oraşului Timisoara;
1910 – 3 mai, se pune in functiune Uzina Hidroelectrica, echipata cu trei turbine. In timpul razboiului si in perioada urmatoare dezvoltarea uzinei a stagnat.
1938 – 1 aprilie, au fost unificate Uzina Electrica cu Tramvaiele Comunale si s-a infiintat Intreprinderea Electromecanica Timisoara, care a functionat pana in anul 1948, anul nationalizarii;
1942 – In timpul razboiului, iluminatul public a fost scos din functie in 16 septembrie, cu exceptia a 63 de lampi camuflate. S-au depus mari eforturi pentru mentinerea instalatiei in functiune;
1948 – Dupa nationalizare se comaseaza CET Timisoara cu CET Arad si se separa activitatea de transport cu tramvaie Timisoara. Noua unitate s-a numit Societatea de Electricitate Banat, care dupa un an, in 1949, se va redenumi Intreprinderea Regionala de Electricitate Timisoara – IRET;
1995 – In proiectarea retelelor electrice de medie si joasa tensiune s-au introdus solutii noi; se modernizeaza posturile de transformare; se dezvolta sistemul informatic; se modernizeaza iluminatul public;
19 iulie 2004 - a fost semnat contractul de privatizare a celor doua Filiale de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice ELECTRICA BANAT SA si Electrica Dobrogea SA cu investitorul ENEL SpA, societate din Italia, realizandu-se astfel prima privatizare din sectorul energetic.

(sursa: history-of-lighting.org, Primaria municipiului Timişoara)

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.