Arhitectura subversiva in comunism

Scris de Timisoara Express | Publicat in 22.07.2014 12:02 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Magyar Kocka/Hungarian Cube: unul dintre brandurile gulas-comunismului ungar face senzatie in Occident

de Claudia Cristescu

Nu, nu este vorba despre cubul lui Rubick, ci de casele cubice specifice Ungariei rurale a anilor ’60-’80 a caror particularitate consta in  decorarea ornamentala a fatadelor ca forma de expresie a individualismului si ca reactie la presiunea conformismului sistemic socialist si a inestetismului monocromatic propriu arhitecturii locative de sorginte stalinista.
Detestate in Ungaria deoarece amintesc de perioada socialista, casele cubice (“Magyar Kocka”) au ajuns sa fie admirate in SUA si Europa gratie unui volum recent aparut - HUNGARIAN CUBES. Subversive Ornaments in Socialism. Collective and private expression, conformity and subtle subversion (Park Books, 2014) - rezultatul unei cercetari de 10 ani derulate de artistul vizual Katharina Roters in incercarea de a explicita relevanta ideologica a ornamentelor “subversive” de pe fatada spatiilor locative din regiunile rurale ale Ungariei comuniste.
Galerie Foto: coperta carte (Sursa: www.park-books.com)

Ideologie si arhitectura

Era socialista a fost marcata de convingerea relativa la puterea arhitecturii de a modifica realitatea sociala, pe principiul marxist potrivit caruia conditiile materiale determina constiinta sociala. Probabil ca in niciun alt sistem politic, statul nu a crezut intr-atat de mult in rolul social-transformativ al arhitecturii, precum in socialism. Mobilizarea arhitecturii in directia restructurarii radicale a mediului social era o componenta cruciala a programelor de modernizare orchestrate etatic. De aceea, se poate spune ca in discursul si practica arhitecturala din socialism se intersecteaza identitatea culturala, memoria colectiva si modernizarea sociala.
Exploatarea politica a arhitecturii a cunoscut modificari de-a lungul erei socialiste: in anii ’50, arhitectura a servit in principal ca instrument al propagandei politico-ideologice; in anii ’60 a fost declarata drept “arma” a reformei sociale, iar in anii ’80 era vazuta ca mediu cultural prin care societatile central-est europene incercau sa-si impuna traditiile distinctive, nationale ori regionale, ca reactie la modelul impus de Moscova. In anii ’90, arhitectura a fost inclusa in strategia culturala de dezvoltare urbana in directia europenizarii statelor ex-socialiste.

Ultimul refugiu al micului burghez

In Ungaria anilor ’60, ca masura a destalinizarii post-1956, s-a incurajat constructia caselor monofamiliale, astfel ca – potrivit statisticilor - existau de doua ori mai multe case monofamiliale decat in restul statelor din lagarul socialist, in detrimentul ansamblurilor locative de tip “spatiu colectiv”.                                              

Cu toate acestea, constructia caselor-cub monofamiliale a generat o serie de controverse de natura ideologica, afirmandu-se ca  ele ar reprezenta “ultimul refugiu al micului burghez” si un real risc la adresa socialismului, favorizand replicarea capitalismului - prin incurajarea unui “stil de viata hedonistic individualist”– si descurajand, astfel, producerea cetateanului socialist, a “Omului Nou”. Unul dintre principalii detractori ai arhitecturii rezidentiale tip “Magyar Kocka” a fost presedintele Asociatiei Arhitectilor din Ungaria (Magyar Építőművész Szövetség), Major Máté, potrivit caruia locuintele monofamiliale determina aparitia micului burghez care se retrage in spatiul privat al caminului sau, fiind individualist, lipsit de spirit comunitar si de constiinta colectiva.  Adept al principiului “forma urmeaza functia” si al industrializarii, Major Máté considera ca arhitectura ungara ar trebui sa se fundamenteze pe imperativul rationalismului, al consistentei logice si al realismului. Or, o asemenea abordare functionalista era incompatibila cu modelul caselor monofamiliale, atata vreme cat impunea standardizarea mediului de locuit de tip „spatiu colectiv”.

Fenomenul Hungarian cube

Recent aparuta la casa de editura elvetiana Park Books, dar distribuita deja in intreaga lume, cartea Hungarian Cubes - Subversive Ornaments in Socialism, semnata de artista germano-ungara Katharina Roters, vorbeste tocmai despre sfidarea conformismului colectivist uniformizant prin transformarea locuintelor familiale socialiste prin interventii hand-made cu modele geometrice la fatadele spatiilor rezidentiale din zona rurala a Ungariei.
“Magyar Kocka” (Cubul ungar) se refera la un tip standardizat de spatii rezidentiale in Ungaria, datand din anii ’30 ai secolului trecut, care au fost gandite – pe principiul functionalitatii - ca locuinte urbane mono-familiale destinate suburbiilor budapestane. Ulterior, a devenit un simbol omniprezent al perioadei comuniste, de data aceasta ca locuinte rurale, redenumite “Kádár Kocka” (dupa numele liderului comunist ungar Kádár János din perioada 1956-1988). Acest design de locuinte a devenit omniprezent in zona rurala a Ungariei anilor ’60, ramanand prevalent pana in anii ’80. Actualmente, se estimeaza ca asemenea case-cub cu acoperis in ape, avand intre 81mp si 100mp, ar mai exista in numar de cca 1 milion in zona rurala a Ungariei.

Kitsch creativ

Katharina Roters a studiat la Academia de Arte din Düsseldorf si la Universitatea de Arte din Budapesta, cu numeroase burse si expozitii in Germania, Austria, Ungaria, Turcia. 

Galerie Foto: Üveges Zsolt (Sursa: http://hvg.hu/)

Katharina Roters a calatorit peste tot in Ungaria in cautarea caselor cubice si a constatat ca elementele decorative de pe fatade sunt diferite in functie de regiune: unii localnici au pus oglinzi, alţii - motive florale ori forme geometrice sau chiar logo-ul Jocurilor Olimpice de la Montreal 1976. In ciuda unui izbitor si superficial amestec de kitsch, aceste case cubice aveau – tocmai gratie cromaticii aplicate – ceva ce lipsea celorlalte ansambluri locative socialiste uniformizante: o forma proprie de limbaj architectural spontan, creativ, optimist, anti-uniformizant. Estetica fatadelor era maniera oamenilor de a-si exprima personalitatea si nevoia diferentierii printr-o forma simbolica de protest fata de rigorile arhitecturii realismului socialist.
Casele “Magyar Kocka” au devenit o parte importanta a trecutului, fiind considerate componente ale patrimoniului architectural al socialismului ungar. Motiv pentru care, s-a decis conservarea si nicidecum distrugerea acestora, in scopul valorificarii lor turistice. O dovada in plus ca ungurii stiu sa obtina beneficii din simbolurile comuniste.

Bani din trecutul comunist

In vreme ce in Romania, despartirea de comunism s-a facut prin vandalizarea si distrugerea unor bunuri materiale considerate a fi “relicve ale trecutului”, ungurii isi asuma trecutul in mod pragmatic, facand bani si din statuile staliniste. In Budapesta, valorificarea turistica a patrimoniului comunist se realizeaza prin trei expozitii permanente care prezinta istoria “Cortinei de Fier”: Muzeul National dispune de o sala dedicata epocii comuniste din Ungaria; Casa Terorii se concentreaza pe brutalitatea partidului comunist si a celui nazist din Ungaria; Parcul Memento reuneste o expozitie de fotografie de la Revolutia din 1956, respectiv 42 de statui comuniste.                   

Unul din circuitele incluse in toate ghidurile turistice destinate vizitatorilor Budapestei este Memento Park Budapest (http://www.mementopark.hu), un muzeu in aer liber unic in lume deoarece conserva si expune mostre ale stilului de arta monumental consacrat al epocii staliniste.

De asemenea, Terror Haza (http://www.terrorhaza.hu/) este unul dintre cele mai bine cotate muzee de istorie recenta din Europa, ce expune simboluri ale terorii comuniste si fasciste intr-o locatie care a gazduit decenii la rand sediul Securitatii ungare. Muzeul se intinde pe patru nivele: subsol, parter si doua etaje, cuprinzand 25 de sali si galerii. In plus, dovada ca nu sufera de "complexe istorice", ungurii au pastrat dupa ’89  inclusiv denumirile vechilor strazi din perioada comunista: Strada Kadar (Kádár utca) sau Piata Moscova (Moszkva tér).
Galerie Foto: Terror Haza (Sursa foto: www.budapest-hotel.hu), Memento Park (Sursa foto: www.budapestsightseeing.net)

Gulas-comunism

Dupa 1956, regimul instituit de Kádár János in Ungaria a fost numit “kádárism” sau "gulaş-comunism” (gulyaskommunizmus) o varianta mai moderata de comunism (contrara Moscovei) ce a ingaduit un grad limitat de liberalizare ideologica si economica. In ultimul deceniu al comunismului de tip gulas (anii ’80), situatia s-a deteriorat pe fondul intrarii in declin economic a tuturor statelor socialiste cu care Ungaria intretinea raporturi comerciale.
Poate cea mai celebra fraza asociata cu numele lui Kádár a ramas: “Cine nu este impotriva noastra este cu noi” (in contrast cu Rákosi, care declara in adunari ca “cine nu este cu noi e impotriva noastra”).

Galerie Foto: Kádár János, liderul Ungariei intre 1956-1988, supranumit de revista TIME “Hungary’s Political Chess Master”  (Sursa foto: http://network.hu/)

„Stalinskiy ampir”

Katharina Roters nu este singura care s-a preocupat de subordonarea arhitecturii criteriilor estetice ale ideologiei comuniste. In volumul Building the State: Architecture, Politics, and State Formation in Postwar Central Europe, publicat in 2013 la prestigioasa editura “Routledge”, sociologul maghiar Virág Molnár exploreaza impactul cauzal al formei fizice a caselor asupra vietii sociale din spatiul central-est european. Aici, arhitectura ca vehicol al demersurilor ambitioase de inginerie sociala s-a reflectat in proiectele de planificare urbana monumentala (in stil „Stalinskiy ampir”): arhitectura locativa de tip „spatiu colectiv”; estetica monumentala; simplificare si austeritate a mediului locuit; monotonia cartierelor-dormitor; absenta intimitatii si uniformizarea fortata a modului de viata impuse prin intermediul locuintelor; distrugerea relatiilor sociale inter-umane si alienare.

Galerie Foto: Hungarian cubes - Foto: Katharina Roters

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.