BANATUL si TRANSILVANIA, mai mult ADN de EUROPA CENTRALA. Muntenia, Moldova si Dobrogea cu Balcanii...

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 10.03.2017 14:13 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Un nou studiu, bazat pe analiza ADN-ului mitocondrial, scoate in evidenţa afinitaţile genetice dintre provinciile istorice din Romania şi Europa Centrala, conform revistei britanice BMC Genetics, preluat de Agerpres.

Provinciile istorice romaneşti au evoluat mai mult sau mai puţin separat de peste 500 de ani, sub diferite influenţe politice şi religioase, pana la unirea intr-o singura ţara in secolul al XIX-lea.
Ca o rascruce de drumuri majora intre Asia şi Europa, Romania a cunoscut episoade de migraţie şi invazie continue.
Rutele precise pot sa fi fost modelate de topologia teritoriului şi au avut efecte diverse asupra structurii genetice a ADN-ului mitocondrial (mtDNA) in provinciile istorice romaneşti.

Pentru a acoperi deficitul de informaţii şi a imbunataţi inţelegerea cu privire la variaţia ADNmt in contextul populaţiilor din Europa şi Orientul Mijlociu, o echipa de cercetatori din Romania şi Spania a analizat 714 romani aparţinand celor patru provincii istorice.
Cercetatorii au observat o distribuţie omogena a majoritaţii haplogrupurilor intre provinciile romaneşti şi o asociere clara cu populaţiile europene.
O analiza a componentelor principale şi analiza la scala multidimensionala au sprijinit similitudinea genetica a grupurilor din Muntenia, Moldova şi Dobrogea cu Balcanii, in timp ce populaţia Transilvaniei a fost strans legata de grupurile din Europa Centrala.
Urme de linii materne din Asia au fost observate in toate provinciile istorice romaneşti, indicand fluxul de gene de-a lungul rutelor de migraţie prin Asia de Est şi Europa.