Ce este hrisca? Cum o putem savura?

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 23.05.2015 15:36 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

La fel ca şi graul, hrişca este o planta cultivata de mii de ani, boabele sale fiind folosite sub forma de faina.
Originara din Asia, hrişca a fost raspandita in Europa de catre mongoli şi turci, iar astazi este o planta apreciata de milioane de oameni, adepţi ai unui regim de viaţa sanatos.
Cel mai mare cultivator şi exportator de hrişca este Rusia, deoarece acolo este considerata un aliment de baza, fiind utilizata in diferite forme.
Potrivit datelor istorice, hrişca a fost cultivata pentru prima data in China, in jurul anilor 6 000 IH, iar in Europa a ajuns abia in jurul anului 2600 IH.
In Romania, hrisca era des utilizata in Secolul 19, in prezent are mare cautare in Bucovina, unde este un ingredient traditional pentru sarmale.

Hrisca este bogata in vitaminele E, B1 si B2 dar si in proteine, carbohidrati, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu si fier.
Desi nu face parte din clasa cerealelor (este o planta ierboasa inrudita cu rubarba şi stevia creaţa), hrisca este net superioara graului, prin elementele nutritive care protejeaza organismul de factorii externi si il fortifica mai ales in sezonul rece si la inceputul primaverii.

Se consuma plantele verzi, plantuţele (de 5-7 zile) şi fructele, care sunt tari, asemanatoare cu seminţele de floarea soarelui, dar mult mai mici in dimensiuni.
Deşi nu este o cereala, hrişca intruneşte calitaţile fainei de grau integrale.

Seminţele de hrişca pot fi consumate crude, fierte sau prajite, simple sau in amestec cu alte alimente, in salata sau pot fi macinate şi folosite in numeroase combinaţii.
In magazine se gaseşte faina de hrişca Pirifan, din care se poate face paine, se fac prajituri şi biscuiţi.
Este, de asemenea, folosita in retetele de turtite si fursecuri dietetice şi se pote folosi la prepararea unei budinci.

E bine sa o consumati o data la doua zile, impreuna cu cerealele preferate: grau, secara, ovaz sau orez.
Pe saptamana, este indicat consumul a aproximativ 300 de grame de hrisca.
Mierea obţinuta din florile de hrişca este bruna şi extrem de parfumata.

Reţeta din boabe de hrişca: ghiveci de legume cu hrişca

Se inmoaie hrişca cu atenţie de maimulte ori, dupa care se adauga 2 morcovi şi o ţelina taiate cuburi şi inabuşite in prealabil in ulei.
Se adauga apoi 4 ardei kapia taiaţi fideluţa, 500g fasole taiata şi se acopera pentru a se inabuşi in sucul propriu.
Spre final se adauga 2 roşii taiate şi 2 dovlece, şi bucaţi dintr-o vanata.
Se ia de pe foc şi se adauga verdeaţa tocata marunt.

Reţeta din faina de hrişca: Budinca de hrişca

Faina de hrişca se combina cu lapte vegetal, o banana, doua smochine sau curmale şi seminţe crude, se pun la blender şi se mixeaza pana cand capata consistenţa unei budinci.
Rezultatul se poate consuma alaturi de biscuiţi digestivi şi poate reprezenta o gustare sanatoasa şi care nu va avea decat efecte benefice asupra organismului.

Persoanele care au pielea foarte alba trebuie sa evite consumul de hrisca intrucat acesta determina aparitia de pete rosii si dureri sub forma de arsuri care persista chiar si 3-4 zile.

Material realizat in cadrul campaniei de informare şi creştere a respectului de sine a femeilor ”Frumuseţea la 40 de ani”, proiect derulat in perioada martie 2015 – februarie 2016 de Russenart Communications.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.