Consiliul Fiscal / Cheltuielile publice

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 21.06.2012 14:13 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Raportul anual pe 2011 / V. Sustenabilitatea finanţelor publice
V.4 Cheltuielile publice – structură şi sustenabilitate
Structura cheltuielilor bugetare în România este caracterizată de preponderenţa cheltuielilor cu salariile şi cu asistenţa socială (pensii, ajutoare sociale). După o evoluţie relativ stabilă a acestora ca procent din veniturile bugetare înainte de 2007, au crescut puternic în 2008-2009, mult peste media UE-27, având o ajustare considerabilă în 2010-2011. În momentul de faţă, alocările din resursele bugetare pentru cheltuielile de salarii şi asistenţă socială sunt similare cu mediile europene (Graficul 45 ).
Graficul 45: Evoluţia ponderii cheltuielilor cu asistenţă socială şi salarii în total venituri încasate la buget (%)
Graficul 46: Evoluţia cheltuielilor cu salariile şi asistenţa socială (inclusiv pensii) în UE27 şi ECE
Din punct de vedere al sustenabilităţii pe termen mediu şi lung, este important ca eventualele creşteri ale cheltuielilor cu salariile în sectorul bugetar din anii următori să se facă doar în linie cu evoluţia activităţii economice si in special cu castigurile de productivitate. În ceea ce priveşte cheltuielile de asistenţă socială (în principal cheltuielile cu pensiile), starea financiară a sistemelor de asigurări sociale este foarte precară, ceea ce impune prudenţă maximă în abordarea eventualelor creşteri de cheltuieli de această natură şi/sau posibilelor diminuări ale cotelor de contribuţii sociale în anii următori. Este obligatorie în acest sens o strategie pe termen mediu şi lung de reechilibrare financiară a sistemelor de asigurări sociale, în special prin extinderea bazei de impozitare.
Graficul 47: Deficitul bugetelor de asigurări sociale şi deficitul bugetar total
Pe partea de cheltuieli bugetare, prioritatea esenţială pentru anii următori este îmbunătăţirea eficienţei cheltuirii banilor publici.
Rezervele de eficienţă pe partea de cheltuieli bugetare sunt foarte mari. Spre exemplu, România a avut cea mai mare alocare pentru cheltuieli de investiţii ca procent din PIB (şi ca procent din total venituri bugetare) dintre toate ţările UE în perioada 2001-2010, dar cu toate acestea, rezultatele au fost modeste, România având încă cea mai slabă infrastrucură din UE. Acest exemplu arată în mod clar că banii au fost cheltuiţi ineficient.
Graficul 48 : Calitatea infrastructurii
Graficul 49: Cheltuielile cu investiţiile

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.