Consiliul Fiscal / Colectarea taxelor in Romania - comparatii internationale

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 18.06.2012 11:02 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Raportul anual pe 2011 / V. Sustenabilitatea finanţelor publice
V.3 Colectarea taxelor în România - comparaţii internaţionale
România are una dintre cele mai mici ponderi în PIB a veniturilor bugetare (venituri fiscale şi nefiscale), acestea reprezentând în 2011 doar 32,5% din PIB, cu 12,1 pp din PIB mai mici decât media europeană. Nivelul veniturilor fiscale raportate la PIB (impozite şi contribuţii sociale) în România a fost de 27,2 % în anul 2011, cu 12,4 puncte procentuale mai mic decât media UE 27 (39,6%). Ponderea veniturilor fiscale în PIB este semnificativ mai mică decât în Slovenia (37,8%), Ungaria (36%), Polonia (32,1%) şi Slovacia (28,5%).
Grafic 42: Veniturile bugetare şi venituri fiscale (% din PIB, ESA 95, 2011)
Structura veniturilor fiscale din România relevă o pondere ridicată a veniturilor din impozitele indirecte, 46,32% din totalul veniturilor fiscale faţă de 33,08% media UE 27, în timp ce ponderea veniturilor din contribuţiile sociale a fost de 32,35% (UE 27 35,1%), iar cea a impozitelor directe de doar 21,32% (UE27 31,81%). Faţă de 2010, ponderea impozitelor indirecte a crescut cu aproximativ trei puncte procentuale pe fondul majorării cotei standard de TVA şi a nivelului accizelor, în timp ce contribuţiile şi impozitele directe şi-au diminuat importanţa relativă, în condiţiile unui scăderi a ponderii acestora în PIB mai mare decât reducerea ponderii veniturilor fiscale totale în produsul intern brut. În aceste condiţii, se poate considera că impozitele indirecte au reprezentat principala componentă a consolidării fiscale pe partea de venituri bugetare.
Sistemul de taxe şi impozite în România este caracterizat de o colectare slabă a acestora, cu o administrare ineficientă şi o birocraţie excesivă (Tabelul 10), o bază de impozitare relativ redusă cu foarte multe excepţii şi deduceri legale şi o evaziune fiscală ridicată.
Conform unui raport OECD privind administraţiile fiscale38, eficienţa aparatului administrativ de colectare a taxelor este destul de scazută în România, aceasta situându-se pe penultima poziţie din grupul noilor state membre. Conform raportului Băncii Mondiale – Paying taxes 2012, România se poziţionează pe poziţia 154 din 183 de ţări la nivel mondial în privinţa uşurinţei cu care se plătesc taxele, numărul de plăţi de taxe şi impozite pe an pe care trebuie să le efectueze o companie din România fiind de 113. În cadrul ţărilor selectate din Europa Centrală şi de Est, România se află pe ultimul loc la acest capitol.
Tabelul 10: Eficienţa sistemului de taxe şi impozite
* Indicatorul se calculează ca raport între veniturile fiscale (ca pondere în PIB) şi numărul de salariaţi din structurile de colectare a taxelor, raportat de OECD în 2010, exprimat în mii de angajaţi.
** Acest indicator reflectă numărul total de taxe şi contribuţii plătite, metoda de plată, frecvenţa plăţilor, frecvenţa completării declaraţiilor fiscale şi numărul agenţiilor implicate în procesul de colectare a taxelor în cazul companiilor din al doilea an de activitate.
*** Obţinerea clasamentului privind uşurinţa cu care se plătesc taxele presupune realizarea unei medii aritmetice a poziţiilor ocupate de fiecare stat pentru cei trei indicatori analizaţi: rata totală de taxare, numărul de plăţi pe an şi timpul necesar conformării fiscale.
Ca o exemplificare a colectării slabe a taxelor, România a colectat 8,4% din PIB venituri din TVA în anul 2011, la fel ca Estonia, în condiţiile în care cota legală de TVA în România este mai mare decât cea a Estoniei (24% faţă de 20%). În plus, Bulgaria, cu o structură a economiei relativ similară cu cea a României şi o cotă legală de TVA inferioară (20%), a colectat chiar mai mult din taxa pe valoarea adaugată în 2011, 8,6% din PIB.

Graficul 43: Venituri din TVA (% din PIB) – 2011
În ceea ce priveşte contribuţiile la asigurările sociale plătite de angajaţi şi angajatori, veniturile bugetare încasate în anul 2011 au fost de 8,3% din PIB, cu mult mai mici decât în Cehia (13,1% din PIB) şi Ungaria (12,3% din PIB), cu toate că ratele legale de contribuţii erau relativ similare, Slovenia (13,6%), Estonia (11,4% din PIB), Lituania (9,5%), Polonia (9,1%) şi Letonia (8,6%), unde ratele legale de contribuţii sociale erau semnificativ mai mici decât în România.
Graficul 44: Venituri din contribuţii sociale (% din PIB) – 2011
In opinia Consiliului Fiscal, Romania are nevoie de o reforma profunda a sistemului de colectare a taxelor care sa raspunda celor 2 obiective esentiale - cresterea semnificativa a veniturilor colectate si scaderea costurilor administrative aferente. In Opinia Consililui Fiscal, aceasta reforma trebuie sa se concentreze in principal pe urmatoarele componente:
*cresterea nivelului de conformare voluntara a contribuabililor, in special prin simplificarea codului fiscal si a codului de procedura fiscala si printr-un program amplu de transparentizare totala a cheltuielilor bugetare;
*cresterea eficientei si reducerea costurilor colectarii, in special prin consolidarea numarului de admnistratii fiscale, informatizarea sistemului si promovarea agresiva a declaratiilor si platilor electronice.
*cresterea calitatii profesionale a personalului angajat in colectarea taxelor si reducerea coruptiei, in special prin programe de formare profesionala adecvate, introducerea unui cod de etica si a unui sistem foarte clar de masurare si recompensare a performantei, respectiv de penalizare/incriminare a neperformantei/coruptiei in randul angajatilor.
*stimularea indirecta a unui model de crestere economica mai sustenabil prin cresterea gradului de colectare a taxelor care sa permita acomodarea unor potentiale ajustari in sistemului de taxe si impozite indreptate in special in directia stimularii muncii (in special prin reducerea contributiilor la asigurarile sociale aflate la un nivel ridicat in acest moment) si cresterea economisirii interne pentru a reduce dependenta de intrarile de capitaluri din strainatate in finantarea investitiilor.
38 “Tax Administration in OECD and Selected Non-OECD Countries: Comparative Information Series (2010)”, 2011.

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.