Cu ochii pe cer. Se vede cea mai mare planeta a sistemului solar!...

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 11.06.2016 11:09 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

In seara de 11 iunie cautaţi Luna pe cer.
Veţi vedea ca are un astru stralucitor deasupra care este de fapt Jupiter, spune Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu.
Pe 11 iunie, avem o conjuncţie stransa intre Luna şi cea mai mare planeta cunoscuta din sistemul solar, Jupiter.
La ora 22, spre vest, avem o jumatate de Luna iluminata, iar chiar deasupra ei, un astru stralucitor, planeta.
Chiar şi cu un binoclu, se poate observa discul planetei şi cei patru sateliţi galileeni.

foto: Luna şi Jupiter intre 9 şi 12 iunie, ora 23

Jupiter a fost regele olimpului si patronul statului roman, fiul lui fiind Cronos (Saturn).
Jupiter este a cincea planeta de la Soare şi este cea mai mare dintre toate planetele din Sistemul solar.
Are diametrul de 11 ori mai mare decat cel al Pamantului, o masa de 318 ori mai mare şi un volum de 1300 ori mai mare.
Departarea de Pamant: minima - 588.500.000 km, maxima - 968.100.000 km.

Jupiter este al patrulea obiect de pe cer ca stralucire, dupa Soare, Luna, Venus şi, cateodata, Marte.
Descoperirea de catre Galileo Galilei şi Simon Marius, in 1610, ai celor patru mari sateliţi ai lui Jupiter: Io, Europa, Ganymede şi Callisto (cunoscute ca sateliţii Galileeni) a fost prima descoperire a unui centru de mişcare aparent necentrat pe Pamant.
A fost un punct major in favoarea teoriei heliocentrice de mişcare a planetelor a lui Nicolaus Copernic, susţinerea de catre Galileo a teoriei coperniciene aducandu-i probleme cu Inchiziţia.
Inainte de misiunile Voyager erau cunoscuţi 16 sateliţi.
Cu diametrul sau mare, cu masa mai mare de doua ori decat suma maselor planetelor si cu cortegiul sau de 64 de sateliti, Jupiter pare un sistem solar in miniatura.
Chiar si compozitia sa este asematoare cu a unei stele: 90% hidrogen si 10% heliu (plus urme de metan, apa, amoniac si roci).

12 ani - atat dureaza anul pe Jupiter
 1321 - numarul de planete Pamant care ar incapea in Jupiter
59 minute - atat a rezistat sonda Galileo in atmosfera lui Jupiter

Planeta Jupiter, cu furtunile sale, se vede foarte bine prin instrumentele de la Observatorul astronomic.
Pe discul planetei se observa diferite benzi ce sunt nori.
In atmosfera inalta, vanturile, ce bat dinspre est spre vest, ating viteze foarte mari (peste 600 km/h) si produc adevarate furtuni.
Uneori, furtunile dureaza ani de zile, cea mai longeviva fiind Marea Pata Rosie, o futuna descoperita acum 300 de ani.
Marea Pata Roşie se poate observa şi ea, precum şi sateliţii lui Jupiter.

Astronomii cred ca Jupiter joaca rolul unui scut cosmic pentru planeta noastra, maturand din calea Pamantului obiectele ce pot provoca un impact devastator.
Unii oameni de ştiinţa afirma ca viaţa pe Terra nu s-ar fi putut dezvolta fara efectul protector al lui Jupiter. (sursa: Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu., Wikipedia)