Impozitul pe profit variază considerabil de la o ţară la alta

Scris de Viorel Dogaru | Publicat in 26.10.2011 19:49 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Impozitul pe profit de mai mult de trei ori mai mare în marile economii cu cel mai ridicat nivel de impozitare prin comparaţie cu marile economii cu cel mai scăzut nivel de impozitare.
Există în prezent deosebiri imense între ţări în privinţa nivelului impozitelor pe profit, potrivit reţelei internaţionale de contabilitate şi consultanţă UHY.
Impozitul aplicat profiturilor din afaceri poate fi de mai mult de trei ori mai ridicat în ţările cu cele mai mari impozite prin comparaţie cu ţările cu cele mai mici impozite – subliniind cât de mare este discrepanţa dintre ţările emergente cu nivel redus de impozitare şi majoritatea ţărilor dezvoltate cu nivel ridicat de impozitare.
Spre exemplu, analizând companiile extrem de profitabile (definite ca fiind cele care obţin un profit statutar înainte de impozitare de 100 milioane USD anual), diferenţa privind nivelul impozitelor colectate între ţara cu cel mai mare nivel de impozitare (Japonia) şi ţara cu cel mai scăzut nivel de impozitare (Irlanda) este de 29.5 milioane de USD, ceea ce înseamnă că aceeaşi companie din Japonia ar plăti un impozit de peste trei ori mai mare decât o companie echivalentă din Irlanda.
Potrivit profesioniştilor în domeniul fiscal din UHY, multe ţări şi-au redus cotele de impozit pe profit, în încercarea de a deveni mai competitive şi de a atrage afaceri multinaţionale extrem de mobile. Cercetarea subliniază nevoia unor ţări de a se strădui mai mult să devină mai atractive pentru companii, care acum sunt din ce în ce mai mobile şi mai puţin limitate de spaţiul geografic decât în orice moment din istorie.
Există de asemenea un număr din ce în ce mai important de economii, cum ar fi Dubai (UAE), care nu aplică impozit pe profit.
Profesioniştii în domeniul fiscal din UHY au studiat informaţii fiscale din 21 de ţări din reţeaua internaţională UHY, incluzând toţi membrii G8, precum şi economii-cheie emergente. Profesioniştii în domeniul fiscal din fiecare ţară au calculat profiturile după impozitare pentru companiile care înregistrează profituri statutare anuale de 100.000 de USD, 1 milion de USD şi 100 milioane USD.
Ţările G8 - Impozitul pe profit datorat pe ţară în USD (de la cel mai ridicat la cel mai scăzut)
Impozit datorat (presupunând un profit înainte de impozitare de 100.000 USD)
Germania - 32.450 $ / 32%
Italia - 31.400 $ / 31%
Japonia - 31.106 $ / 31%
Franţa - 23.350 $ / 23%
SUA - 22.250 $ / 22%
Rusia - 20.000 $ / 20%
Marea Britanie - 20.000 $ / 20%
Canada - 15.500 $ / 16%
Impozit datorat(presupunând un profit înainte de impozitare de 1 milion USD)
Japonia - 419.900 $ / 42%
SUA - 340.000 $ / 34%
Franţa - 333.333 $ / 33%
Germania - 324.500 $ / 32%
Italia - 314.000 $ / 31%
Marea Britanie - 238.337 $ / 24%
Canada - 223.781 $ / 22%
Rusia - 200.000 $ / 20%
Impozit datorat(bazat pe un profit statutar înainte de impozitare de 100 milioane USD)
Japonia - 41.990.000 $ / 42%
SUA - 35.000.000 $ / 35%
Franţa - 34.397.363 $ / 34%
Germania - 32.450.000 $ / 32%
Italia - 31.400.000 $ / 31%
Canada - 29.187.384 $ / 29%
Marea Britanie - 26.000.000 $ / 26%
Rusia - 20.000.000 $ / 20%
John Wolfgang, preşedintele UHY, comentează: “Diferenţa dintre ţări cu privire la nivelul impozitului aplicat profiturilor companiilor este destul de surprinzătoare. Va şoca mulţi lideri de companii faptul că, printre ţările G8, atât SUA, cât şi Japonia aplică unor companii impozite pe profit mai mari decât ţări UE cum sunt Franţa şi Germania, care sunt considerate în mod tradiţional economii cu un nivel ridicat de impozitare.”
“Majoritatea ţărilor din afara G8 aplică acum o cotă unică de impozitare, indiferent de profitul generat. Cea mai mare parte a ţărilor din G8 – excepţiile sunt Germania, Italia şi Rusia – au modele progresive de impozitare, cota efectivă a impozitului crescând odată cu profitul. În timp ce aceasta le permite să ajute companiile mai mici să crească, le face sistemul de impozitare mai complex.
“Impozitele pe profit ridicate pot împiedica investiţiile în mediul de afaceri, ceea ce poate frâna creşterea economică. În ultimul deceniu, multe ţări din UE au redus impozitele pe profit, lăsând unele naţiuni din BRIC, cum ar fi Brazilia şi India, cu impozite surprinzător de ridicate prin comparaţie.”
El adaugă: “Companiile sunt din ce în ce mai mobile şi îşi pot schimba domiciliul fiscal relativ uşor. Această stare de fapt a pus guvernele în dilemă, deoarece urmăresc să crească veniturile fiscale pentru a consolida finanţele publice. Multe ţări au optat să rezolve această problemă prin creşterea impozitelor pe veniturile persoanelor fizice concomitent cu reducerea cotelor impozitului pe profit. Cu toate acestea, când o mare economie reduce cotele de impozit pe profit, pune presiune asupra altora să ia măsuri similare pentru a rămâne competitive.”
Teruo Kawakami, Directorul UHY Tax Corporation, membru al UHY în Japonia, care are cea mai mare cotă de impozit pe profit din grupul G8, spune: “O prevedere de a reduce cota de impozit pe profit a fost inclusă iniţial în Reforma Fiscală din 2011 ca parte a măsurilor de a reduce nivelul de impozitare a companiilor, dar ulterior a fost lăsată deoparte. Cota efectivă a impozitului pe profit în Japonia va scădea cu aproximativ 5% când aceasta modificare va fi aprobată .”
Alan Farrelly, partener al UHY Farrelly Dawe White Limited, membru al UHY în Irlanda – care are una dintre cele mai scăzute cote ale impozitului pe profit dintre ţările investigate – spune: “Este improbabil să crească această cotă redusă a impozitului pe profit, în ciuda nevoii de a consolida finanţele publice în Irlanda. Cota redusă este considerată o strategie-cheie de a menţine competitivitatea în zona Euro, în special dat fiind climatul economic din UE. Strategia Irlandei ar putea fi văzută drept o măsură în raport cu care alte economii se vor autoevalua atunci când dezvoltă un răspuns la criza economică.”
Diego Moreira, director tehnic al UHY Moreira-Auditores din Brazilia, membru al UHY, comentează: “Cota de impozit pe profit a Braziliei este substanţial mai ridicată decât a oricărei alte naţiuni BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China). Este şi mai ridicată decât a majorităţii ţărilor dezvoltate, ceea ce este surprinzător. Poate o cotă de impozitare mai competitivă ar ajuta ca mai multe companii internaţionale să fie atrase să-şi restabilească sediul în Brazilia.”
Studiul UHY arată că (exceptând Dubaiul şi Estonia, care nu aplică deloc impozit pe profit), pentru companiile cu profituri de 100,000 USD pe an, diferenţa privind nivelul impozitului colectat între ţara cu cel mai ridicat nivel de impozitare (Brazilia) şi ţara cu cel mai scăzut nivel de impozitare (Irlanda) este de 21,500 USD, ceea ce înseamnă că o companie în Brazilia ar plăti aproape de trei ori mai mult impozit pe profit decât o companie echivalentă din Irlanda.
Toate cele 21 ţări UHY incluse în studiu - Impozit pe profit datorat pe ţară în USD (de la cel mai ridicat la cel mai scăzut)
Impozit datorat(presupunând un profit înainte de impozitare de 100,000 USD)
Brazilia - 34.000 $ / 34%
Germania - 32.450 $ / 32%
Italia* - 31.400 $ / 31%
Japonia - 31.106 $ / 31%
India - 30.900 $ / 31%
Mexic - 30.000 $ / 30%
Australia - 30.000 $ / 30%
China - 25.000 $ / 25%
Malaezia - 25.000 $ / 25%
Spania - 25.000 $ / 25%
Israel - 24.000 $ / 24%
Franţa - 23.350 $ / 23%
SUA - 22.250 $ / 22%
Olanda - 20.000 $ / 20%
Rusia - 20.000 $ / 20%
Marea Britanie - 20.000 $ / 20%
România - 16.000 $ / 16%
Canada - 15.500 $ / 15,5%
Irlanda - 12.500 $ / 12,5%
Dubai, UAE - 0 $ / 0%
Estonia - 0 $ / 0%
Impozit datorat(presupunând un profit înainte de impozitare de 1 milion USD)
Japonia - 419.900 $ / 42%
SUA - 340.000 $ / 34%
Brazilia - 340.000 $ / 34%
Franţa - 333.333 $ / 33%
Germania - 324.500 $ / 32%
India - 324.450 $ / 32%
Mexic - 300.000 $ / 30%
Spania - 278.571 $ / 28%
Italia* - 314.000 $ / 31%
Australia - 300.000 $ / 30%
China - 250.000 $ / 25%
Irlanda - 125.000 $ / 12,5%
România - 160.000 $ / 16%
Rusia - 200.000 $ / 20%
Canada - 223.781 $ / 22%
Olanda - 235.714 $ / 24%
Marea Britanie - 238.337 $ / 24%
Israel - 240.000 $ / 24%
Malaezia - 250.000 $ / 25%
Dubai, UAE - 0 $ / 0%
Estonia - X $ / 0%
Impozit datorat (bazat pe un profit statutar înainte de impozitare de 100 milioane USD)
Japonia - 41.990.000 $ / 42%
SUA - 35.000.000 $ / 35%
Franţa - 34.397.363 $ / 34%
Brazilia - 34.000.000 $ / 34%
Germania - 32.450.000 $ / 32%
India - 32.445.000 $ / 32%
Italia* - 31.400.000 $ / 31%
Australia - 30.000.000 $ / 30%
Mexic - 30.000.000 $ / 30%
Spania - 30.000.000 $ / 30%
Canada - 29.187.384 $ / 29%
Marea Britanie - 26.000.000 $ / 26%
China - 25.000.000 $ / 25%
Malaezia - 25.000.000 $ / 25%
Olanda - 24.342.857 $ / 24%
Israel - 24.000.000 $ / 24%
Rusia - 20.000.000 $ / 20%
România - 16.000.000 $ / 16%
Irlanda - 12.500.000 $ / 12,5%
Dubai, UAE - 0 $ / 0%
Estonia - 0 $ / 0%
* Pentru Italia, cota de impozitare raportată a fost determinată pornind de la premise simplificate; cota efectivă a impozitului poate fi mai ridicată decât cea teoretică indicată mai sus.
Calculele pornesc de la premisa că au fost luate în considerare toate veniturile şi cheltuielile extraordinare, precum şi aspecte precum dobânda, costul opţiunilor pe acţiuni şi amortizarea fondului comercial. Tabelele de mai sus clasifică ţările pornind de la impozitul cel mai ridicat până la impozitul cel mai scăzut.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.