PRIMA CALE FERATA ELECTRIFICATA din ESTUL EUROPEI si A OPTA DIN LUME a fost in VESTUL ROMANIEI

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 10.04.2017 08:11 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

10 aprilie 1913. Se deschide Calea Ferata Electrificata Arad - Podgoria, cu segmentele Arad - Ghioroc - 22,3 km, Ghioroc - Pancota - 22,2 km, Ghioroc - Radna - 13,9 km.

Calea ferata ingusta Arad - Podgoria este o fosta cale ferata privata construita in 1906 cu o lungime totala de 58,318 km, care lega oraşul Arad de localitaţile Ghioroc, Pancota din zona viticola de la poalele Munţilor Zarandului in podgoriile Aradului şi Radna pe Valea Mureşului.
Intre anii 1913 şi 1965, a fost singura cale ferata electrificata de pe teritoriul actual al Romaniei şi, in acelaşi timp, singura cale ferata ingusta electrificata.
C.F. Arad - Podgoria a fost prima cale ferata electrificata din estul Europei şi a opta din lume.
Locuitorii zonei Aradului cunosc şi astazi trenul electric din Podgorie sub numele de Sageata Verde.

La 25 septembrie 1905, Ministerul Comerţului din Ungaria a acordat unui grup de oameni de afaceri din Arad şi Budapesta concesiunea cu numarul 63611/24 septembrie 1905 şi dreptul de a infiinţa o societate care sa construiasca şi sa exploateze timp de 90 de ani o cale ferata cu ecartament metric de interes local intre Arad şi podgoriile Aradului.
La 4 octombrie 1905, ia fiinţa Societatea pe acţiuni a caii ferate motrice de interes local Arad-Podgoria (Arad Hegyaljai Motorosított Vasút Részvénytársaság), unde principali acţionari erau aradeanul Antoniu Petreffi şi doctorul A. Steiner din Budapesta.
Licitaţia de atribuire a contractului de construire a liniei este caştigata de firma Henning & Hartwick din Berlin.
Construcţia incepe la 11 decembrie 1905, astfel ca la 10 noiembrie 1906 are loc prima proba cu o garnitura de ecartament metric, care funcţiona pe baza de benzina, cu o zi inainte de sosirea unei comisii de inspecţie tehnica a lucrarilor desfaşurate la cale.

Darea in exploatare a liniei a avut loc la 30 noiembrie 1906 pe trei secţiuni de cale in lungime totala de 58,318 km, cu cea mai importanta staţie Ghioroc, unde linia se bifurca in cele doua direcţii: Pancota şi Radna.
In Arad, capatul terminus al caii ferate beneficia de o staţie situata in actuala Piaţa Podgoria, la o distanţa foarte scurta de Gara Centrala.
Exploatarea liniei pentru transportul de calatori se facea cu unitaţi automotoare cu tracţiune pe benzina şi vagoane fabricate la fabrica aradeana de vagoane Weitzer, iar transportul de marfa cu 2 locomotive cu abur (1942, 1943) achiziţionate in 1907 şi un al doilea set (2841, 2842) in 1911.

Din cauza randamentului slab al sistemului de tracţiune al liniei se hotaraşte electrificarea in 1910, proces inceput in primavara anului 1911, dupa primirea acordului de electrificare in 16 ianuarie 1911. Procesul de electrificare se va incheia in 1913 cand, in 4 aprilie, se face inspecţia tehnica a lucrarilor de electrificare de catre Comisia Superioara a Ministerului Comerţului din Ungaria.
Ca urmare a avizarii favorabile, linia se deschide 6 zile mai tarziu, in data de 10 aprilie 1913.

Exploatarea s-a realizat cu automotoare Ganz Es. Danubius, iar vagoanele fabricate la uzinele Johann Weitzer din Arad. Viteza maxima era de 40 km/h.
Cele 11 vagoane benzo-electrice au fost transformate in remorci pentru trenurile de calatori, fiind dotate cu un compartiment pentru transportul bagajelor.(sursa: Istoricul electrificarii cailor ferate romane, Wikipedia)

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.