Primul STUDIU cu traseul CANALULUI DUNARE-MAREA NEAGRA a aparut la... TIMISOARA. Cel putin 1304 DETINUTI, ingropati fara CERTIFICATE de DECES!...

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 27.05.2017 08:34 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

# Canalul a fost inaugurat sambata, 26 mai 1984, de catre Nicolae Ceauşescu.

# Ideea de a construi acest canal exista inca din 1837, cand diplomatul englez David Urquhart a propus  construirea unui canal „care sa lege Dunarea de Mare in locul unde cursul Dunarii se apropie cel mai  mult de Mare, evitandu-se in felul acesta un ocol si pericolele pe care gurile Dunarii le cauzau  navigatiei”.
# Primul studiu, „Studiul unui canal navigabil Cernavoda-Constanţa”, care a indicat practic actualul  traseu al canalului a aparut in 1929, la Timişoara, fiind lucrarea de diploma a lui Aurel Barglazan şi  Octavian Smighelschi, studenţi ai Universitaţii Politehnica.
# In 25 mai 1949, la sugestia lui Iosif Vissarionovici Stalin şi cu sprijinul sovietic la realizarea  memoriului tehnico-economic, a inceput construcţia canalului, mulţi dintre muncitori fiind deţinuţi  politici din inchisorile comuniste şi din randurile minoritaţilor etnice şi religioase.
# Lucrarile au fost sistate in 1955 şi reluate, dupa un nou proiect, in 1976.
# S-au excavat 294 milioane mc la canalul principal şi alte 87 milioane mc la ramura nordica, Poarta  Alba-Midia Navodari (mai mult cu 25 milioane decat la Canalul Suez şi cu 140 milioane decat la Canalul  Panama) şi s-au turnat 5 milioane mc de betoane.
# Canalul, cu lungime totala de 95,6 km, este format din ramura principala, in lungime de 64,4 km şi  ramura de nord (cunoscuta sub denumirea de Canalul Poarta Alba-Midia Navodari), in lungime de 31,2 km.
# Canalul principal are o lungime de 64,4 km, o adancime de 7 m, o laţime la baza de 70 m şi la  suprafaţa de 90-120 m, şi are o capacitate anuala maxima de transport de 80-100 de milioane tone, iar  pentru ramura nordica de 15-25 de milioane tone de marfa.


# Canalul traverseaza localitaţile Cernavoda, Saligny, Mircea Voda, Satu Nou, Medgidia, Castelu, Poarta  Alba.
Pescajul maxim admis este de 5,5 m permiţand astfel accesul navelor fluviale şi a celor maritime mici.
La fiecare capat exista cate doua ecluze care permit traficul in ambele sensuri.
# Ramura nordica, cunoscuta sub denumirea de Canalul Poarta Alba-Midia Navodari, cu o lungime de 31,2  km, o adancime de 5,5 m şi o laţime de 50-66 m, trece prin Nazarcea, Constanţa, Ovidiu şi Navodari.
# Inaugurarea canalului a fost marcata şi de lansarea slagarului „Magistrala albastra”, interpretat de  Mirabela Dauer si Dan Spataru.
# Oficial, au fost inregistrate 839 de persoane decedate la Canalul Dunare-Marea Neagra.
# Ancheta Consiliului Securitatii Statului din 1967 constata ca, la Canalul Dunare-Marea Neagra, cel  putin 1304 detinuti au decedat şi nu existau certificate de deces.
# Construirea canalului a necesitat o investiţie de circa 2 miliarde de dolari. Estimarile iniţiale  prevedeau recuperarea investiţiei in 50 de ani. Exploatarea canalului aduce insa venituri anuale de  circa 3 milioane de euro, ceea ce presupune o durata de recuperare a investiţiei de peste 600 de ani.

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.