Romania: 120.300 sali de clasa, 244.600 profesori, 3.735.600 elevi si studenti...

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 20.11.2015 12:49 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Populaţia scolara din sistemul naţional de educaţie a fost in anul scolar/universitar 2014‐2015 de 3735,6 mii copii, elevi, studenţi, cursanţi, reprezentand 73,9% din populaţia de varsta şcolara, informeaza Institutul Naţional de Statistica.
Numarul absolvenţilor din anul scolar universitar 2013‐2014 a fost de 495,1 mii elevi, studenţi, cursanţi, in scadere cu 5,9% comparativ cu anul scolar/universitar precedent.

Inscrisii in anul scolar/universitar 2014‐2015

In anul scolar/universitar 2014‐2015 cele mai importante valori ale distribuţiei populaţiei şcolare pe niveluri educaţionale s‐au inregistrat in invaţamantul primar şi gimnazial (46,4%), invaţamantul liceal (19,5%), invaţamantul antepreşcolar şi preşcolar (15,5%).
Din totalul populaţiei şcolare cuprinsa in sistemul de educaţie, 50,3% au fost copii, elevi, studenţi, cursanţi de sex masculin si 70,1% au studiat in mediul urban.
Comparativ cu anul scolar/universitar precedent, invaţamantul profesional a inregistrat cea mai semnificativa crestere (+24,3 mii elevi), ajungand la 50,8 mii elevi, dar fiind in continuare nivelul educaţional cel mai puţin reprezentat in totalul populaţiei scolare (1,4%).
Invaţamantul liceal si cel superior au cunoscut cele mai accentuate diminuari ale numarului de elevi/studenţi inscrisi in anul scolar/universitar 2014‐2015 faţa de cel anterior (‐49,5 mii elevi,
respectiv ‐ 37,1 mii studenţi, cursanţi).
Unitaţile de invaţamant care au funcţionat in anul scolar/universitar 2014‐2015 au fost destinate, in principal, nivelurilor de educaţie primar si gimnazial (56,8%), liceal (22,1%), anteprescolar si prescolar (17,3%).
Populaţia scolara a fost cuprinsa cu preponderenţa (95,5%) in unitaţile scolare publice, iar 4,5% in unitaţi scolare private.
Pe niveluri educaţionale, cele mai mici ponderi ale elevilor/studenţilor inscrisi in unitaţile de invaţamant publice s‐au regasit in invaţamantul superior (85,7%), respectiv postliceal (56,8%).

Gradul de cuprindere in invatamant a populatiei de varsta scolara in anul scolar/universitar 2014/2015 - procente
Grupe de varsta    Masculin    Feminin
  0 - 2 ani    6.7    6.8
  3 - 5 ani    83.6    84.5
  6 - 10 ani    91.4    91.0
11 - 14 ani    91.1    90.4
15 - 18 ani    79.8    80.6
19 - 23 ani si peste    59.4    74.9

Gradul de cuprindere in invaţamant al elevilor din grupa de varsta 6‐10 ani a inregistrat cel mai ridicat nivel (91,2%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de varsta.

In anul universitar 2014‐2015 au fost inscrisi in invaţamantul superior 541,7 mii studenţi/cursanţi, din care 53,7% femei.
Cele mai atractive specializari (conform clasificarii ISCED‐F) din invaţamantul superior au fost: ,,Afaceri, administraţie si drept” (25,3% din totalul studenţilor/cursanţilor), respectiv ,,Inginerie, prelucrare si construcţii” (21,4% din totalul studenţilor/cursanţilor).
In profil teritorial, populaţia scolara din anul scolar/universitar 2014‐2015 a inregistrat cele mai ridicate valori in regiunile Nord‐Est (664,5 mii persoane), respectiv Nord‐Vest (514,1 mii persoane).
Distribuţia populaţiei scolare pe regiuni de dezvoltare si niveluri educaţionale arata ca cea mai ridicata pondere pentru invaţamantul primar si gimnazial s‐a inregistrat in regiunea Sud‐Muntenia (53,4%), in timp ce invaţamantul superior a fost preponderent in Bucuresti‐Ilfov (35,2%).
La polul opus, cu cele mai scazute ponderi, s‐a situat invaţamantul postliceal si de maistri din regiunea Bucuresti‐Ilfov (2,1%).

Personalul didactic si baza materiala in anul scolar/universitar 2014‐2015

In anul scolar/universitar 2014‐2015, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a insumat 244,6 mii persoane.
Astfel, raportul mediu dintre populaţia scolara si numarul cadrelor didactice a fost de 15 copii/elevi/studenţi la un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritara atat la nivelul intregului sistem educaţional (76,3%), cat si pe niveluri de educaţie (99,6% ‐ anteprescolar si prescolar, 78,5% ‐ primar si gimnazial, 70,0% ‐ liceal, 64,9% ‐ profesional, 77,8% ‐ postliceal si de maistri), cu excepţia invaţamantului superior unde s‐a inregistrat o pondere a cadrelor didactice de sex feminin de 49,4%.
Baza materiala a reţelei de invaţamant preuniversitar si superior a fost formata din 120,3 mii sali de clasa, amfiteatre, sali de curs, cabinete scolare, sali de seminarii si de lucrari practice, 4,7 mii sali de gimnastica, 26,2 mii laboratoare, 5,0 mii ateliere scolare, 5,2 mii terenuri de sport si 40 bazine de inot.
Reţeaua de invaţamant public deţine cea mai mare parte a bazei materiale a sistemului educaţional: sali de clasa (96,8%), laboratoare scolare (95,0%), bazine de inot (72,5%), sali de gimnastica (96,2%), ateliere scolare (98,1%) si terenuri sportive (96,8%).

Absolvenţii anului scolar/universitar 2013‐2014

Numarul absolvenţilor din anul scolar/ universitar 2013‐2014 aparţinand nivelurilor educaţionale gimnazial, liceal, profesional, postliceal si de maistri, respectiv superior (licenţa) a fost de 495,1 mii elevi, studenţi,
cursanţi.
Preponderente au fost absolventele, in numar de 255,2 mii, respectiv 51,5%.
La sfarsitul anului scolar 2013‐2014 au absolvit invaţamantul gimnazial 184,0 mii elevi, cei mai mulţi dintre acestia inregistrandu‐se in regiunea Nord‐Est (20,1%).
Ponderea baieţilor (50,8%) o devanseaza usor pe cea a fetelor, cu 1,6 puncte procentuale.
In mediul urban, absolvenţii de gimnaziu reprezinta 52,8% din totalul absolvenţilor de la nivel naţional, insa in profil teritorial, regiunea Nord‐Est, precum si regiunea Sud‐Muntenia au inregistrat ponderi mai mari
ale absolvenţilor din mediul rural (60,3% si respectiv, 58,7%).
In invaţamantul liceal, la sfarsitul anului scolar 2013‐2014 au absolvit 172,6 mii elevi, in scadere cu 13,7% comparativ cu anul scolar anterior.
Majoritatea absolvenţilor de liceu au urmat cursurile invaţamantului de zi (86,7%).
Situaţia absolvenţilor din invaţamantul liceal evidenţiaza ca cei mai mulţi elevi au frecventat cursurile filierei tehnologice (47,9% din totalul absolvenţilor), 45,2% pe cele din filiera teoretica, iar 6,9% din totalul absolvenţilor au urmat cursurile liceelor din filiera vocaţionala.
La examenul de bacalaureat s‐au prezentat 167,4 mii absolvenţi, din care 136,9 mii proveniţi din promoţia 2014.
Au fost declarate reusite 102,7 mii persoane (61,4%).
Din totalul absolvenţilor proveniţi din promoţia 2014, 93,8 mii persoane (68,6%) au fost declarate reusite.

Invaţamantul profesional a fost absolvit de 11,9 mii elevi, din care 99,8% au urmat cursurile unitaţilor scolare aparţinand sectorului public, iar 0,2% pe cele din sectorul privat.
Invaţamantul postliceal si de maistri a fost absolvit de 31,5 mii elevi din care 57,4% au urmat cursurile unitaţilor scolare aparţinand sectorului public, iar 42,6% pe cele din sectorul privat.
In invaţamantul universitar de licenţa, numarul absolvenţilor a fost de 95,0 mii studenţi, in scadere faţa de anul 2011‐2012 cu 41,6 mii.
Studentele au reprezentat 57,4% din numarul totalul al absolvenţilor.
Absolvenţii invaţamantului universitar de licenţa au provenit cu preponderenţa din facultaţile cu profil universitar‐pedagogic (28,3%), tehnic (23,7%) si economic (23,1%).
In anul universitar 2013‐2014, in invaţamantul universitar de master, studii si cursuri postuniversitare si invaţamantul universitar de doctorat si programe postdoctorale numarul absolvenţilor a fost de 72,0 mii.
Domeniile de studii cele mai cautate din totalul absolvenţilor din invaţamantul universitar de master, studii si cursuri postuniversitare, respectiv din invaţamantul universitar de doctorat si programe postdoctorale au fost stiinţele ingineresti (21,9%), stiinţele economice (20,3%) si domeniul medicina, farmacie si stomatologie 17,1%).

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.