Starea economica, sociala si de mediu a municipiului Timisoara: Transportul aerian

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 06.07.2013 18:31 | Publicat in GHID UTIL | Tipareste pagina

Primăria Municipiului Timişoara: Starea economică, socială şi de mediu a municipiului Timişoara - 2013

IV. INFRASTRUCTURA TEHNICĂ

1.3. CĂI AERIENE, TRANSPORTUL AERIAN

Accesul Municipiului Timişoara la căile de comunicaţii aeriene internaţionale este un factor determinant pentru dezvoltarea sa economică şi socială. Situat la o distanţă de aproximativ 12 km de Municipiul Timişoara, Aeroportul Internaţional Timişoara este unul din cele 4 aeroporturi internaţionale din România, fiind aeroport alternativ, de importanţă strategică, pentru Aeroportul Internaţional Otopeni–Bucureşti, cu posibilităţi de deservire pentru Regiunea V Vest şi Euroregiunea DKMT.
Datorită poziţiei sale favorabile, beneficiind de condiţii naturale deosebite (număr record de zile favorabile decolării/aterizării navelor aeriene), aeroportul are un potenţial ridicat de dezvoltare competitivă pe plan european. Aeroportul Internaţional Timişoara este prima rezervă a aeroportului Bucureşti – Otopeni şi a celui din Belgrad, Serbia, ceea ce presupune că în cazul în care acestea se închid temporar, traficul acestora se va transfera pe Aeroportul Timişoara. Astfel, Aeroportul Internaţional Timişoara devine una dintre principalele porţi de intrare în Zona de Vest a României şi este tranzitat de mulţi oameni de afaceri, investitori români şi străini, care îşi desfăşoară activitatea în această zonă.
Factorul zonal conferă Aeroportului Internaţional Timişoara un mediu prielnic de dezvoltare, Zona de Vest fiind una dintre cele mai dinamice şi dezvoltate ale României, oferind o gamă largă de produse şi servicii care se adresează atât consumatorilor interni, cât şi consumatorilor externi. Totodată, prin poziţionarea geografică, beneficiem de una din cele mai dezvoltate reţele de drumuri, căi ferate şi de telecomunicaţii.
Primele demersuri privind înfiinţarea unui aeroport în Timişoara datează din anul 1935, dar construcţia acestuia pe actualul amplasament - în vecinătatea comunei Giarmata - a început doar în anul 1960, inaugurarea definitivă fiind realizată la 28.02.1964, când a fost dat în folosinţă actualul terminal pentru curse interne.
Până în anul 1976, Aeroportul Timişoara a fost destinat traficului intern de pasageri şi mărfuri.
În perioada 1975 -1980, aeroportul s-a modernizat prin: prelungirea pistei de decolare-aterizare aeronave, de la 2.500 m la 3.500 m; realizarea terminalului pentru curse internaţionale, a turnului de control precum şi a salonului oficial şi a sediului administrativ al aeroportului.
Din 30 octombrie 1980, Aeroportul Timişoara a devenit operaţional şi traficului internaţional.
Între anii 1980 - 1989, pe Aeroportul Internaţional Timişoara – Giarmata operau atât curse interne - ce legau Timişoara de Bucureşti şi Constanţa - cât şi curse internaţionale - spre Frankfurt, New York, Chicago.
După anul 1989, odată cu schimbările ce au avut loc în Europa Centrală şi Europa de Est, s-au dezvoltat atât traficul aerian (transportul de pasageri şi marfă), cât şi serviciile oferite pasagerilor şi companiilor de transport aerian. Pistele de aterizare/decolare au fost modernizate, având dimensiuni de 3500x45 m, şi permit operarea tuturor tipurilor de aeronave, fără restricţii.
În prezent, companiile româneşti şi străine de transport aerian operează pe Aeroportul Timişoara şi asigură atât curse regulate, cât şi curse charter de pasageri şi marfă, legând Timişoara de importante oraşe ale lumii: Munchen, Milano, Frankfurt, Dusseldorf, Viena, Paris, Verona, Treviso, Bergamo, Chişinău şi altele.
Activitatea Aeroportului Timişoara se desfăşoară în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor Organizaţiei Aeronautice Civile Internaţionale şi ale Codului Aerian Român. Aeroportul din Timişoara este membru permanent al Consiliului Internaţional al Aeroporturilor (ACI – Europe).
Prin statutul său, Aeroportul Internaţional Timişoara are ca principale obiecte de activitate:
• dirijarea la sol a aeronavelor;
• deservirea la sol a aeronavelor;
• prestaţii legate de transportul aerian (informaţii trafic aerian, rent a car, restaurant, bar, magazine în regim duty-free, schimb valutar, asistenţă medicală, transportul pasagerilor de la / spre aeronavă de la / spre terminal etc.)
Aeroportul Internaţional Timişoara oferă servicii complete de handling şi check-in companiilor aeriene.
Aeroportul Traian Vuia - nodul aerian de vest al ţării, asigură 25 de legături aeriene directe înspre întreaga Europă, dinspre cele mai importante 7 oraşe ale României.
Infrastructura aeroportului:
Aerogara de pasageri - curse externe are o capacitate de procesare de 800 pasageri pe oră, iar aerogara de pasageri - curse interne are o capacitate de procesare de 500 pasageri pe oră. Aeroportul oferind facilităţi la standarde europene pentru traficul de tranzit pasageri.
Platformele de staţionare aeronave au o capacitate actuală de 22 poziţii de parcare pentru aeronave de categorie mică şi medie.
Capacitatea operaţională: la pistă - 3500m x 45m; la platformă - 22 aeronave/h; la pista - 14 aeronave/ h
Facilităţi cargo: Terminal cargo - suprafaţă hală - 1250 mp depozite, Suprafaţă birouri - 200mp, Terminalul dispune de depozite uscate, echipamente de prelucrare coletărie, echipamente speciale de manipulare mărfuri. Handling: de rampa - H24 - serviciul handling aeroport şi de pasageri - operatori handling pasageri.
În speranţa accesării unor fonduri structurale în vederea dezvoltării, activitatea Aeroportului a fost aproape constantă pe parcursul anilor 2010-2012.
În anul 2010, de pe Aeroportul Timişoara, s-au operat zboruri spre 7 destinaţii interne: Bucureşti (H. Coandă), Iaşi, Cluj-Napoca, Bacău, Sibiu, Craiova şi Constanţa. De asemenea, Aeroportul Internaţional Timişoara a oferit legături cu 9 ţări: Italia, Germania, Marea Britanie, Austria, Franţa, Spania, Republica Moldova, Ukraina şi Grecia prin 26 destinaţii internaţionale: Ancona, Bari, Bergamo, Bologna, Florenţa, Forli, Roma, Torino, Treviso, Veneţia, Verona, Dortmund, Dusselforf, Munchen, Stuttgart, Viena, Londra, Paris, Barcelona, Madrid, Valencia, Chişinău, Lvov, Odessa, Cernăuţi, Atena.
Compania Lufthansa şi-a crescut frecvenţa la 21 zboruri/săptămână pentru Munchen, iar compania Wizzair a avut 2 frecvenţe noi pentru Forli şi Madrid.
În cursul anului 2010, s-au operat destinaţii noi pentru Băneasa şi Otopeni şi 2 destinaţii cargo – Koln şi Sofia. În perioada verii (iunie – octombrie) au fost introduse curse charter cu destinaţia: Antalya.
Compania Blue Air şi-a încetat operarea din august 2010.
În 2010, s-au operat un număr de 25.834 curse, în creştere cu 12,42 % faţă de 2009. Numărul pasagerilor a crescut faţă de 2009 cu 26,84%, ajungând la 1.136.067 pasageri în 2010. De asemenea, transportul aerian de marfă a crescut cu 33,76% faţă de 2009, ajungând la 1.462 tone în 2010.
Din surse proprii ale Aeroportului Internaţional “Traian Vuia” Timişoara, în 2010 s–au realizat obiectivele de investiţii: sistem electronic de supraveghere perimetrală şi sistem electroalimentare perimetru de securitate.
Din banii alocaţi de la bugetul de stat s-a realizat obiectivul: terminal sosiri interne; constând în lucrări de construcţie a clădirii şi dotarea cu sistemul de benzi transportoare pentru bagaje, racordarea la gaz şi asfaltarea accesului în terminal.
În anul 2011, de pe Aeroportul Timişoara, s-au operat zboruri spre 7 destinaţii interne: Bucureşti (H. Coandă), Iaşi, Cluj-Napoca, Bacău, Sibiu, Craiova şi Constanţa. De asemenea, Aeroportul Internaţional Timişoara a oferit legături cu 9 ţări: Italia, Germania, Marea Britanie, Austria, Franţa, Spania, Republica Moldova, Ukraina şi Grecia prin 25 destinaţii internaţionale: Ancona, Bari, Bergamo, Bologna, Florenţa, Forli, Roma, Torino, Treviso, Veneţia, Dortmund, Dusselforf, Munchen, Stuttgart, Viena, Londra, Paris, Barcelona, Madrid, Valencia, Chişinău, Lvov, Odessa, Cernăuţi, Atena.
În timpul sezonului turistic din 2011 (iunie – octombrie), de pe aeroportul Timişoara sunt asigurate curse „charter de vacanţă” cu destinaţia: Antalya.
Pe aeroport opereaza 5 companii aeriene: Tarom, Lufthansa, Austrian Airlines, Carpatair, Wizzair şi 5 transportatori de marfă: World Courier, Ups World Media Trans, VRK Expeditions, Sabiko Internaţional Air Cargo, Kuehne-Nagel
În 2011, s-au operat un număr de 23.215 curse, în scădere cu 10 % faţă de 2010. Cu toate acestea, numărul pasagerilor a crescut faţă de 2010 cu 5,7%, ajungând la 1.200.762 pasageri. Cantitatea de marfa transportată a fost de 1.310 tone în 2011 în scădere cu 10% faţă de 2010.
În cursul anului 2011, s-a introdus o nouă frecvenţă de operare pe relaţia Timişoara - Dortmund.Operatorul cargo Solinair şi-a încetat operarea începând cu septembrie 2011, fiind înlocuit cu Air Scorpio.
Începând cu decembrie 2011 îşi începe activitatea un operator nou :Cirrus Aviation.
În anul 2011, Aeroportului Internaţional “Traian Vuia” Timişoara a realizat lucrări de reparaţii/întreţinere curentă şi lucrări de implementare sisteme pentru menţinerea standardelor corespunzatoare cerinţelor reglementărilor europene în domeniu.
În anul 2012, numărul de operatori a rămas neschimbat, nefiind introduşi operatori noi. Cele cinci companii aeriene, prezente în municipiul Timişoara, au operat următoarele curse regulate pe Aeroportul Internaţional Traian Vuia:
Frecvenţă Destinaţii Operatori
1. 21 zb. / săpt. Otopeni TAROM
2. 20 zb. / săpt. Műnchen LUFTHANSA
3. 14 zb. / săpt. Viena AUSTRIAN AIRLINES
4. 25 zb. / săpt. Londra, Paris, Dortmund, Roma, Bergamo, Forli, Treviso, Valencia, Madrid, Barcelona WIZZ AIR
5. 54 zb. / săpt. Dusseldorf, Munchen, Stuttgart, Ancona, CARPATAIR
În concluzie, în 2012, către cele 25 de destinaţii (nu au mai fost introduse destinaţii noi faţă de 2011) s-au operat 156 de zboruri/săptămână şi 625 de zboruri/lună.
Pe parcursul anului 2012, două din companiile aeriene, prezente pe Aeroportul Traian Vuia din Timişoara, au introdus modificări în modul de operare. Astfel, începând cu data de 28 octombrie 2012, Austrian Airlines a suspendat operarea pe Aeroportul Timişoara, iar Compania Carpatair şi-a anulat cinci destinaţii: Constanţa(15 septembrie), Sibiu(15 septembrie), Verona(24 septembrie), Bologna(20 octombrie) şi Bucureşti Henry Coandă(8 octombrie). De asemenea, Carpatair a redus, începând cu luna octombrie 2012, şi zilele de operare de la 6 zile/săptămână la 3 zile/săptămână.
Cantitatea medie de marfă transportată a fost de 4000 kg/zi. Un număr de 9 agenţi economici au utilizat serviciul de transport mărfuri în 2012: Kuhne Nagel, Internaţional Romexpress Service, TNT România, UPS România, World Media Trans, Lagermax AED, VRK, Tarom, Carpatair.
Pentru următorii ani Aeroportul Timişoara şi-a stabilit obiective ambiţioase de dezvoltare, astfel: modernizarea aerogării existente şi construirea uneia noi, crearea conceptului de City Airport - centrul business, construirea unui hotel, etc.
În 2012, în cadrul Aeroportului Timişoara, au fost finalizate următoarele investiţii:
1. Poartă imbarcare la terminal 1 – val. 194 873 lei (exclusiv TVA) - prin care s-a obţinut creşterea fluenţei în procesarea fluxului de pasageri;
2. Substatie PSI – val. 65009,30 lei (exclusiv TVA) pentru conformarea cu normele Autorităţii Aviaţiei Civile privind reducerea timpului de intervenţie a echipajelor PSI;
3. Modernizare fântână intrare aeroport – val. 43758,98 lei (exclusiv TVA) - în vederea scăderii cosumului de apă şi energie faţă de vechea variantă şi creşterea valorii peisagistice.
În ceea ce priveşte intenţiile de dezvoltare, pentru 2013, sunt cuprinse în Planul de Achiziţii AIT următoarele obiective şi proiecte (documentaţii) de investiţii (inclusiv valorile estimate fără TVA):
1. Realizare PUZ pentru Aeroportul Internaţional Timişoara – val. 130 000 lei;
2. Extinderea halei cargo prin realizarea unei copertine şi a unei platforme betonate - val. 1 605 000 lei;
3. Realizare drum perimetral asfaltat AIT - val. 4 500 000 lei;
4. Realizarea lucrărilor de refacere a alimentării cu energie electrică a AIT (linia 20 kV „avicola LEA”- „avicola LES”) – val. 1 700 000 lei;
5. Elaborare Studiu de Fezabilitate „Staţie epurare ape menajere uzate AIT” – val. 65 000 lei;
6. Realizare relocare birou şi sisteme comunicaţii – val. 150 000 lei;
7. Realizare acostamente neportante la TWY "C-L" + Buzunar de intoarcere la Pragul 11 – val. 11 700 000 lei.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.