Ce mancam in Post?

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 14.04.2013 19:17 | Publicat in LIFESTYLE | Tipareste pagina

Postul dinaintea Învierii Domnului este cel mai lung dintre cele patru posturi de durată ale Bisericii Ortodoxe, fiind denumit şi Postul Mare. Anul acesta, Postul Sfintelor Paşti a început pe 18 martie şi se va încheia în data de 5 mai.
În general, postul ne oferă beneficii numeroase ce ţin atât de de bunăstarea sănătăţii corpului, cât şi de latura noastră spirituală.
Aplicat greşit, postul poate prezenta însă tot atâtea riscuri. Prof. dr. Nicolae Hâncu, autor al Abecedarului de Nutriţie şi membru de onoare al Academiei Române, explică în ce constă un meniu de post autentic şi sănătos.
Regula de bază este de a şti în ce cantitate şi cum să consumăm alimentele de origine vegetală, precum soia, ciuperci, mazăre, linte etc., în aşa fel încât alimentaţia să ne ofere un aport caloric echilibrat, care să nu îngraşe, dar nici să nu slăbească. Iată câteva exemple de alimente recomandate pentru meniurile de zi cu zi din perioada postului, care asigură detoxifierea corpului.
Pentru micul dejun, fie putem înlocui lactatele cu iaurturi şi lapte din soia, fie optăm pentru fulgi cu ceai şi pâine prăjită. Tot la micul dejun, putem alege salată de vinete, zacuscă sau humus, evident în cantitate adecvată şi cu un adaos de ulei minim.
Bineînţeles, nu vor lipsi fructele, însă atenţie la calorii: nu se vor depăşi 3-4 fructe pe zi.
Masa de prânz ne oferă cea mai mare varietate de alimente şi în perioada postului. Astfel, putem găti ghiveciuri de legume, mâncare de mazăre şi fasole sau preparate pe bază de orez cu legume. Este exclusă ceapa prăjită în pregătirea lor. Tot pentru prânz, sunt recomandate şi legumele la grătar sau fierte. Prof. dr. Nicolae Hâncu atrage atenţia în mod special la prepararea cartofilor, unul dintre alimentele de bază pentru post. În cartea ,,Abecedar de Nutriţie”, acesta ne recomandă să consumăm cartofi copţi sau fierţi, în schimbul celor prăjiţi, care conţin de 3-4 ori mai multe calorii, în aceeaşi cantitate.
Seara, pentru cină, avem la îndemână o bogăţie de salate, în diverse combinaţii, asezonate pentru gust cu condimente şi brânză din soia. Cel mai indicat este tofu natural, nu cel în ulei sau foarte sărat.
Tot pentru perioada postului, aflăm din Abecedarul de Nutriţie că trebuie să avem grijă la anumite capcane ce pot dăuna sănătăţii. Prima greşeală se referă la consumul în exces. Pentru că mâncărurile de post nu sunt foarte săţioase, avem tendinţa să le consumăm în cantităţi mari, informează Prof. dr. Nicolae Hâncu. Astfel se explică faptul că, deşi respectă tot postul, multe persoane se îngraşă în această perioadă.
Atenţie la consumul de ulei şi sare! Mâncarea de post nu are gust, de aceea adăugăm ceva mai multă sare când gătim, aliment extrem de periculos în special pentru vârstnici. De asemenea, riscăm să folosim uleiul în cantităţi peste limita permisă în acestă perioadă, la salate, zacuscă, ghiveci şi alte mâncăruri gătite. Uleiul se pune din lingură, nu direct din sticlă, iar de obicei este suficient una singură.
„Deşi este vegetal şi sănătos, uleiul se consumă sub un anumit imperativ care se cheamă cumpătare. Este un aliment nobil din punct de vedere religios, dar şi o sursă de îngrăşare, astfel că trebuie să-l consumăm cu măsură. De fapt, cumpătarea este cuvântul-cheie pentru toată perioada postului”, ne informeaza Prof. dr. Nicolae Hâncu.
Pentru a evita riscul îmbolnăvirii sau agravarea unor afecţiuni de care suferim, nu se recomandă postul negru. Un motiv este pierderea de substanţe nutritive şi de calorii din organism. De asemenea, postul negru poate agrava starea de sănătate a persoanelor care suferă de diabet, gastrită, enterocolită, ulcer sau anemie. Postul normal poate fi de asemenea periculos pentru persoanele care suferă de afecţiunile menţionate mai sus şi nu este recomandat pentru vârstnici şi copii. Totodată, nu se va considera postul ca o modalitate de slăbire şi nu trebuie confundată această perioadă cu o cură de slăbire.
Prof. dr. Nicolae Hâncu atrage atenţia şi asupra produselor de post din supermarketuri sau de tip patiserie. Acestea nu numai că sunt periculoase, însă majoritatea nu îndeplinesc condiţiile de bază tradiţionale a ceea ce înseamnă, de fapt, postul. Astfel, cea mai bună mâncare de post este cea preparată acasă.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.