Care-i telefonul de urgenta in Europa?

Scris de Vlad Turburan | Publicat in 13.02.2012 18:32 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Milioane de europeni si de turisti straini au nevoie de acces la serviciile de urgenta in interiorul si in afara tarii lor in timp ce calatoresc fie pentru a merge la schi, fie pentru a petrece timp cu familia, fie pentru deplasari profesionale, fie pentru a asista la evenimentele sportive din aceasta vara,printre care Jocurile Olimpice de la Londra sau Campionatul European de Fotbal Euro 2012 din Polonia si Ucraina. Insa doar 34% dintre persoanele care calatoresc frecvent si doar 26% dintre toti europenii stiu ca 112 este numarul european unic pentru apeluri de urgenta la care pot suna cand au nevoie de asistenta, atat in interiorul, cat si in afara tarii lor.

Numeroase companii importante de transport feroviar, aerian si de alt tip s-au alaturat vicepresedintilor Neelie Kroes si Siim Kallas in cadrul unei campanii de sensibilizare privind numarul 112. Numarul pentru apeluri de urgenta va fi promovat, fara niciun cost pentru contribuabili, pe biletele electronice, in revistele de la bordul avioanelor si pe paginile de internet ale companiilor, precum si cu ajutorul personalului acestora.
Lista companiilor participante poate fi consultata pe site-ul http://www.112.eu/.
Vicepresedintii Kroes si Kallas au hotarat sa conlucreze pentru a se asigura ca toti cetatenii europeni pot avea acces la aplicatii pentru telefoanele mobile, in propria limba, dedicate numarului 112. In ultimii ani, au fost dezvoltate numeroase aplicatii mobile pentru numarul 112, dar se mai pot face multe in acest domeniu.

Vicepresedintele CE Neelie Kroes a declarat: „Daca stii si suni la numarul 112, poti salva o viata. Insa numarul 112 este util doar daca oamenii stiu de existenta lui. Colaboram, asadar, cu companiile de transport pentru a le atrage atentia oamenilor asupra lui in timp ce calatoresc.”

Vicepresedintele Siim Kallas a declarat, la randul sau, urmatoarele: „Salut angajamentul companiilor de transport din Europa de a informa fiecare calator despre existenta numarului pentru apeluri de urgenta 112. Acest numar este un instrument esential de garantare a siguran?ei in domeniul transporturilor. Lista companiilor participante va fi deschisa tot anul si, daca este sa judecam dupa interesul manifestat, probabil ca se vor inscrie mult mai multe.”

Un raport privind modul de implementare de catre fiecare stat membru a numarului 112 ofera o imagine a diferitelor limbi in care pot raspunde centrele de apel 112:

*Limba engleza poate fi utilizata in 25 de tari (pe langa Marea Britanie, Irlanda si Malta): Austria, Belgia, Bulgaria, Republica Ceha, Danemarca, Estonia, Finlanda, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia si Ungaria, precum si in Croatia, Islanda si Norvegia.

*Apelurile in limba franceza pot fi efectuate in 14 tari (pe langa Franta, Luxemburg si Belgia): Bulgaria, Republica Ceha, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Lituania, Norvegia, Olanda, Polonia, Romania, Slovacia si Spania.

*Limba germana poate fi utilizata pentru a apela numarul 112 in 12 tari: Bulgaria, Republica Ceha, Finlanda, Italia, Lituania, Norvegia, Olanda, Polonia, Romania, Slovacia, Spania si Ungaria (pe langa Germania, Austria, Belgia si Luxemburg).

*Vorbitorii de limba italiana isi pot folosi limba materna pentru a apela numarul 112 si in Republica Ceha, Croatia, Romania, Slovenia si Spania.

*Vorbitorii de limba rusa pot obtine asistenta sunand la 112 in Republica Ceha, Estonia, Finlanda, Letonia, Lituania, Polonia, Romania si Slovacia.

In Marea Britanie, centrele care primesc apeluri de urgenta dispun de servicii de interpretare ce acopera 170 de limbi, iar in Franta un serviciu similar acopera 40 de limbi.

 

Context

112 este numarul european unic pentru apeluri de urgenta, la care se poate suna gratuit de pe telefoane fixe sau mobile, pretutindeni in UE. 112 pune apelantul in legatura cu serviciile de urgenta competente (politia locala, serviciul de pompieri sau serviciile medicale) si este disponibil 24 de ore din 24. 112 este acum operational in toate statele membre ale UE, pe langa numerele pentru apeluri de urgenta existente la nivel national (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Olanda, Portugalia, Romania si Suedia au decis ca numarul 112 sa devina unicul sau principalul lor numar national pentru apeluri de urgenta. 112 poate fi apelat si in tari din afara UE, precum Croatia, Muntenegru si Turcia. Ucraina s-a angajat si ea sa introduca acest numar in orasele care vor gazdui meciuri din cadrul Campionatului European de Fotbal Euro 2012 (Donetk, Harkov, Kiev si Lvov) pana la inceperea acestuia.

Sondajul Eurobarometrurecent publicat indica faptul ca nivelul de cunoastere de catre cetatenii europeni a disponibilitatii numarului 112 in tara lor si in alte state membre ale UE stagneaza. Pentru a aborda aceasta problema, la 27 ianuarie 2012, vicepresedintii Comisiei Europene Siim Kallas si Neelie Kroes au adresat o scrisoare principalelor companii de transport, facand apel la acestea pentru a-si informa pasagerii despre numarul pentru apeluri de urgenta 112. Aceasta initiativa urmeaza unei campanii similare lansate cu succes anul trecut de un fost membru al Parlamentului European, dna Diana Wallis. Campania este sprijinita si de Fundatia Europeana 112.

Aplicatiile pentru telefoanele mobile sunt programe informatice dezvoltate pentru acestea care le permit utilizatorilor sa realizeze o anumita sarcina. Aplicatiile pot fi instalate in prealabil pe telefoane de catre fabricanti si/sau pot fi cumparate si descarcate din „magazinele de aplicatii”.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.