Consolidarea drepturilor consumatorilor vulnerabili

Scris de Vlad Turburan | Publicat in 22.05.2012 15:06 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

„Toţi consumatorii pot deveni vulnerabili pe parcursul vieţii“, spune un raport întocmit de social-democrata María Irigoyen Pérez (Spania) privind drepturile consumatorilor vulnerabili.Regulile actuale în domeniu sunt insuficiente şi este necesară o strategie mai bună pentru consolidarea drepturilor persoanelor vulnerabile, crede raportoarea, sugerând soluţii pentru sectoarele cu probleme, precum finanţele, transportul şi internetul.

Drepturile consumatorilor se află în centrul politicilor UE. Dar rămân cazuri de vulnerabilitate. Raportul parlamentar propune o strategie care „să urmărească îndeaproape obiceiurile sociale şi schimbările în comportamentele sociale şi de consum care ar putea aduce în situaţie de vulnerabilitate anumite grupuri sau indivizi, pentru a le evita şi pentru a elimina vulnerabilitatea odată produsă“, prin adoptarea unor măsuri specifice de protecţie.

Sectoarele cu probleme:
*financiar: 70% din instituţiile financiare fac erori în prezentarea informaţiilor de bază asupra produselor lor sau preţurile sunt prezentate într-un mod ce poate înşela consumatorul. Raportul subliniază că sectorul serviciilor financiare ar trebui să facă mai multe demersuri pentru a furniza explicaţii clare şi simple cu privire la natura produselor şi a serviciilor oferite şi invită toate părţile interesate să dezvolte programe eficiente de obţinere a cunoştinţelor în domeniul financiar;
*alimentele: copiii şi tinerii, care suferă tot mai mult de pe urma consecinţelor negative ale sedentarismului şi ale obezităţii, sunt mai sensibili la publicitatea pentru alimentele cu un conţinut ridicat de grăsimi, sare şi zahăr. Raportul cere efectuarea de către Comisie a unei analize amănunţite cu privire la necesitatea introducerii unor norme mai strice referitoare la publicitatea destinată copiilor şi tinerilor;
*transportul: în ciuda legislaţiei existente, călătorii întâmpină în continuare în mod frecvent dificultăţi, când călătoria este anulată sau dacă există întârzieri, în special în cazul persoanelor cu handicap. Raportul solicită Comisiei ca, în cadrul revizuirii planificate a legislaţiei UE în domeniul drepturilor călătorilor, să ia în considerare situaţia consumatorilor vulnerabili, în special a persoanelor cu mobilitate redusă şi cu dizabilităţi;
*internet: reţelele de socializare pun în pericol minorii prin publicitatea dedicată acestora. Raportul cere Comisiei să analizeze impactul publicităţii înşelătoare asupra consumatorilor vulnerabili;
*pieţele liberalizate: liberalizarea principalelor pieţe de aprovizionare a crescut concurenţa, ceea ce poate fi în avantajul consumatorilor, dacă aceştia sunt informaţi în mod corespunzător şi dacă pot să compare preţurile şi să schimbe furnizorii.

Raportul cere Comisiei, statelor membre şi companiilor să asigure consumatorilor vulnerabili acces la informaţii clare, uşor de înţeles şi comparabile cu privire la tarife, la condiţiile şi la mijloacele de recurs şi să se asigure că aceştia pot schimba uşor furnizorii.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.