Coridoarele albastre

Scris de Vlad Turburan | Publicat in 08.03.2012 20:17 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Gazul natural lichefiat este o alternativă viabilă pentru motorina folosită de către camioanele de cursă lungă, cu emisii mai mici de dioxid de carbon, dar infrastructura europeană necesară este insuficientă.Volvo Trucks este implicat în eforturile de creare a aşa numitelor “coridoare albastre”, prin amplasarea strategică a staţiilor de alimentare, astfel încât gazul natural lichefiat să fie disponibil în cât mai multe locuri.

Industria transporturilor este răspunzătoare pentru circa 25 procente din totalul european de emisii de dioxid de carbon, aşa că alternativele competitive sunt cu siguranţă necesare. Gazul natural ar fi una dintre acestea; chiar dacă este tot un combustibil fosil, el are totuşi numeroase avantaje comparativ cu motorina – fiind şi mai ieftin. Atunci când însă biogazul va deveni mai răspândit, amprenta de carbon a vehiculelor care-l folosesc va scădea cu până la 70%.

În multe oraşe europene se extinde infrastructura pentru distribuţia gazului comprimat – inclusiv biogaz obţinut la nivel local din deşeuri. Dar nu este posibil ca transportatorii pe distanţe lungi să folosească gazul natural, deoarece rezervoarele sunt prea grele şi prea voluminoase. Sub formă lichidă, gazul are însă un volum mai mic, făcându-l mai potrivit pentru transporturile pe distanţe lungi.

Dar, pentru ca în întreaga Europa transportul pe distanţe lungi să poată funcţiona cu gaz natural lichefiat, trebuie mai întâi construită o infrastructură de staţii de alimentare. Aşa a apărut ideea “coridoarelor albastre”, care vor oferi o reţea de alimentare cu gaz natural lichefiat pentru camioane. Punerea la punct a unei asemenea infrastructuri nu este simplă, fiind implicaţi furnizorii de gaz, constructorii de autovehicule, firmele de transport şi diferitele organizaţii administrative şi politice, naţionale sau locale, care trebuie să se pună de acord. Va fi nevoie de o coordonare pe scară largă.

Există deja un număr de staţii de alimentare cu gaz natural lichefiat în Europa, aşa că operaţiunea de creare a coridoarelor albastre este în desfăşurare. Folosind aceste staţii ca puncte de pornire, este posibil să identificăm o serie de potenţiale coridoare potrivite pentru dezvoltare. “Dacă luaţi o hartă şi însemnaţi locurile unde există deja staţii de alimentare, puteţi desena cu uşurinţă posibile rute şi apoi să identificaţi dacă lipseşte vreo staţie de alimentare pe oricare dintre aceste drumuri,” spune Lage. Pentru a accelera acest proces, comisia Europeană pregăteşte în prezent 8 milioane de euro pentru un proiect de testare la scară largă a coridoarelor albastre.

Atât gazul natural, cât şi biogazul sunt compuse în primul rând din metan. Prin arderea gazului metan rezultă substanţial mai puţin CO2 comparativ cu motorina şi nu există emisii de sulf, metale grele sau funingine în atmosferă. Totuşi, gazul natural este o altă resursă naturală finită şi multă lume consideră folosirea sa drept un înlocuitor intermediar până la trecerea la biogaz, care nu emite substanţe nocive în timpul arderii, şi care poate fi produs din deşeuri alimentare sau alte surse organice. O infrastructură larg răspândită a biogazului nu este încă disponibilă.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.