Europa umbla la decibelii masinilor

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 07.02.2013 13:39 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Conform unui proiect legislativ votat de Parlamentul european, limitele de zgomot pentru maşini vor fi diminuate pentru a proteja sănătatea publică.
Deputaţii au recomandat, de asemenea, introducerea unui sistem de etichetare care să informeze consumatorii despre nivelul de zgomot produs de maşinile noi şi creşterea zgomotului vehiculelor electrice şi hibride, astfel încât să fie auzite şi de pietoni.
Expunerea susţinută la un zgomot intens de trafic poate duce la extenuare fizică, poate afecta funcţionarea organelor interne şi poate contribui la apariţia unor boli, inclusiv cardiovasculare. Cercetările întreprinse de Agenţia Europeană de Mediu arată că jumătate din populaţia urbană a Uniunii Europene este expusă la zgomote de trafic mai mari de 55 decibeli (db).
"Există dovezi ştiinţifice care susţin impactul negativ al zgomotului din trafic, însă proiectul legislativ are în vedere doar zgomotul produs de motorul vehiculelor. Încă de la început am avut o viziune mai largă, trebuie să luăm în calcul şi alţi factori, cum ar fi calitatea drumurilor, aerodinamica şi cauciucurile", a declarat raportorul Miroslav Ouzký, după ce proiectul legislativ a fost adoptat cu 401 voturi pentru, 228 împotrivă şi 20 de abţineri. El va începe acum negocierea unui acord cu ţările din UE.

Limite mai mari de zgomot

Proiectul legislativ propune introducerea graduală a unor limite noi după şase şi opt ani de la intrarea în vigoare a noii legislaţii. Prima fază va viza noile modele de vehicule, iar în a doua fază vor fi avute în vedere toate noile vehicule intrate în circulaţie.
Limitele pentru maşinile standard vor fi reduse la 68db de la 74 db, cât este limita în prezent. Vehiculele mai puternice vor avea o marjă de manevră limitată la 2 sau 6 db. Limita pentru camioanele grele foarte puternice (de peste 12t) va fi menţinută la 81db.
Deputaţii confirmă faptul că suprafaţa de rulare, zgomotul cauciucurilor şi aerodinamica afectează zgomotul general produs de autovehicule.

Etichetele de zgomot

Deputaţii vor ca maşinile noi să fie etichetate în funcţie de performanţa lor în privinţa zgomotului, astfel încât să existe o informare a consumatorilor. Scheme similare de etichetare există pentru eficienţa consumului, zgomotul cauciucurilor şi emisiile de CO2.

Pericolul tăcut

Deputaţii sunt îngrijoraţi de faptul că motoarele silenţioase ale maşinilor electrice şi hibride ameninţă pietonii şi de aceea doresc să stabilească cerinţe obligatorii pe viitor, care să crească zgomotul produs de aceste vehicule.
Proiectul legislativ identifică un număr de standarde care trebui să fie create pentru astfel de "sisteme de avertizare acustică a vehiculului".

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.