Pierderi de 1,1 miliarde USD pentru aviatia europeana

Scris de Vlad Turburan | Publicat in 29.09.2012 10:14 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Aviaţia reprezintă 5,1 milioane de locuri de muncă, având o contribuţie de 365 de miliarde EUR, respectiv 2,4%, la PIB-ul UE.

Contribuţia sa la creşterea economică, la ocuparea forţei de muncă, la dezvoltarea turismului, la crearea de contacte interumane, precum şi la realizarea coeziunii regionale şi sociale a Uniunii este vitală.

Conectivitatea este esenţială pentru competitivitate.
Transportatorii europeni au fost deosebit de grav afectaţi de criza economică. Potrivit estimărilor IATA, companiile comerciale aeriene europene vor înregistra în 2012 o pierdere netă de 1,1 miliarde USD, comparativ cu profiturile nete de 0,5 miliarde USD realizate în 2011.
În ansamblu, sectorul european al aviaţiei rămâne în continuare un lider mondial. Această poziţie se datorează anumitor sectoare de vârf la nivel mondial, printre care construcţia de aeronave, companiile aeriene, hub-urile aeroportuare, precum şi cercetarea şi tehnologia în domeniul managementului traficului aerian (inclusiv programul SESAR), însă este ameninţată de o serie de noi provocări, de concurenţa acerbă la nivel internaţional şi de actorii nou-intraţi pe piaţă.
În pofida actualei crize economice, se preconizează că, pe termen lung, sectorul transportului aerian mondial va înregistra o creştere de aproximativ 5 % pe an până în 2030, ceea ce înseamnă o creştere cumulată de peste 150 %.
Aviaţia mondială face în prezent obiectul unor transformări radicale. Cererea de transport aerian este determinată în primul rând de creşterea şi de prosperitatea economică. Cu o rată medie de creştere a PIB-ului anual estimată pentru Europa la 1,9%3 între 2011 şi 2030 - în comparaţie, de exemplu, cu ratele de creştere pentru India şi China, de 7,5 %, respectiv, de 7,2 % - creşterea în domeniul aviaţiei se va confrunta cu o mutaţie relativă către zone din afara UE, aşteptându-se ca în special Asia şi Orientul Mijlociu să devină punctele centrale ale fluxurilor de trafic aerian internaţional.
În următorii 20 de ani, jumătate din volumul suplimentar al traficului mondial va fi spre, dinspre sau în regiunea Asia-Pacific, care va depăşi astfel SUA ca lider al traficului mondial până în 2030, atingând o cotă de piaţă de 38 %.
Din cauza ratelor de creştere sub medie, transportatorii din UE vor pierde cote de piaţă în favoarea companiilor aeriene din afara UE în majoritatea regiunilor. În 2003, transportatorii din UE aveau o cotă de piaţă de 29% din totalul capacităţii intercontinentale din lume. Până în 2025, se preconizează că acest procent va scădea la 20 %. Această tendinţă înseamnă că, dacă nu se iau măsuri, companiile aeriene europene vor fi mai puţin capabile să genereze creştere pentru economia europeană.
În acelaşi timp, transportatorii din afara UE îşi consolidează poziţia la nivel mondial. De exemplu, se preconizează că cea mai rapidă creştere a traficului regional din lume se va înregistra în Orientul Mijlociu unde, până în 2030, companiile aeriene din regiune vor ajunge să reprezinte 11 % din traficul mondial, faţă de 7 % cât reprezentau în 2010.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.