Spaniolii, cele mai multe plangeri la Ombudsmanul european

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 27.05.2013 20:07 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Avocatul Poporului (Ombudsman) European a gestionat peste 30.000 de plângeri şi a deschis aproape 3.500 de investigaţii în ce priveşte suspiciuni de proastă administrare în cadrul instituţiilor UE în ultimii 10 ani de activitate.
Doar în 2012, instituţia a primit 2.442 de plângeri (faţă de 2.510 în 2011) şi a pornit un număr record de investigaţii  - 465 (comparativ cu 396 în 2011).
Majoritatea investigaţiilor din 2012 se referă la lipsa transparenţei (21.5%), inclusiv refuzul de a furniza anumite documente sau informaţii.
Alte cazuri s-au referit la problemele înregistrate în executarea contractelor sau licitaţiilor cu fonduri UE, conflictele de interes, lipsa de fairplay, întârzierile sau cazurile de discriminare.
În 2012, au fost primite cele mai multe plângeri din Spania (340), Germania (273), Polonia (235) şi Belgia (182). Din România s-au primit 58 de plângeri.
După analizarea tuturor plângerilor, în jur de 1.500 dintre ele au fost transmise instituţiilor de resort naţionale sau regionale din statele membre, comisiei de petiţii din cadrul Parlamentului European, Comisiei Europene şi altor mecanisme de soluţionare a problemelor, precum SOLVIT sau “Your Europe Advice”.

De unde provin plângerile?
Luxemburg 39
Cipru 30
Malta 14
Belgia 182
Slovenia 31
Irlanda 50
Bulgaria 66
Ungaria 76
Spania 340
Portugalia 77
Lituania 23
Grecia 74
Letonia 16
Slovacia 34
Danemarca 34
Polonia 235
Austria 45
Estonia 7
Finlanda 25
Suedia 38
Republica Cehă 42
Germania 273
Ţările de Jos 51
România 58
Regatul Unit 162
Franţa 138
Italia 118
Alte ţări 138
Nu se cunoaşte 26

Ombudsmanul European

Ombudsmanul European investighează plângerile formulate împotriva instituţiilor, organismelor, birourilor şi agenţiilor UE.

Rol

Ombudsmanul European prelucrează plângerile primite de la cetăţeni, întreprinderi şi organizaţii din UE care semnalează cazuri de administrare defectuoasă din partea instituţiilor, organismelor, birourilor sau agenţiilor UE - încălcarea legislaţiei, nerespectarea principiilor bunei administrări, încălcarea drepturilor omului. Exemplele includ:
practici inechitabile
discriminare
abuz de putere
lipsa informaţiilor sau refuzul de a furniza informaţii
întârzieri nejustificate
proceduri incorecte.
Ombudsmanul începe investigaţiile după primirea unei plângeri sau din proprie iniţiativă. Este un organism independent şi, prin urmare, nu acceptă sugestii din partea guvernelor sau a altor entităţi. O dată pe an, îi prezintă Parlamentului European un raport de activitate.

Desemnare

Ombudsmanul este ales de Parlament pentru un mandat de 5 ani care poate fi reînnoit. Nikiforos Diamandouros, fost avocat al poporului în Grecia, a fost reales în funcţia de Ombudsman, în ianuarie 2010, pentru o perioadă de încă 5 ani.

Cum îi puteţi adresa o plângere Ombudsmanului?

Dacă sunteţi nemulţumit de activitatea desfăşurată de o instituţie, un organism, un birou sau o agenţie a UE, trebuie, mai întâi, să-i daţi posibilitatea de a remedia situaţia. Dacă această abordare nu dă rezultate, îi puteţi trimite o plângere Ombudsmanului European.
Este necesar să depuneţi plângerea la Ombudsman în termen de doi ani de la data la care aţi constatat situaţia de administrare defectuoasă. Trebuie să indicaţi clar cine sunteţi, ce instituţie sau organism face obiectul plângerii şi din ce motiv. Dacă doriţi, puteţi cere ca plângerea dumneavoastră să fie tratată confidenţial.

Ce nu face Ombudsmanul

Ombudsmanul nu poate investiga:
plângeri formulate împotriva autorităţilor naţionale, regionale sau locale din statele membre (departamente guvernamentale, agenţii de stat, consilii locale), chiar dacă plângerile vizează aspecte europene.
activităţile tribunalelor sau ale organismelor de tip ombudsman existente la nivel naţional. Ombudsmanul European nu primeşte cereri de apel la deciziile luate de aceste entităţi.
plângeri formulate împotriva întreprinderilor sau persoanelor fizice.

Ce se întâmplă după trimiterea unei plângeri?

Este posibil ca Ombudsmanul să poată rezolva problema prin simpla informare a instituţiei, organismului, biroului sau agenţiei vizate. Dacă este nevoie de mai mult, va încerca să găsească o soluţie amiabilă care să conducă la remedierea situaţiei semnalate.
În cazul unui eşec, Ombudsmanul îi poate face recomandări instituţiei vizate. Dacă instituţia nu acceptă recomandările sale, Ombudsmanul poate întocmi un raport special pe care îl va trimite Parlamentului European pentru ca acesta să poată lua măsurile politice care se impun.
În cazul în care nu poate trata plângerea dumneavoastră, de exemplu, dacă problema semnalată a făcut deja obiectul unui proces în instanţă, Ombudsmanul va depune toate eforturile pentru a vă recomanda o altă instituţie care să vă poată fi de ajutor.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.