Sporirea numarului de femei in sectorul digital al UE ar duce la o crestere a PIB-ului...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 03.10.2013 17:28 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Un mai mare interes in randul tinerelor pentru o cariera in sectorul digital şi sporirea numarului de femei care lucreaza in sectorul digital ar aduce beneficii industriei digitale, femeilor inseşi şi economiei Europei. Aceasta este constatarea-cheie a studiului realizat de Comisia Europeana privind femeile active in sectorul TIC, publicat joi, 3 octombrie.    
Conform studiului, in prezent, prea puţine femei lucreaza in sectorul TIC:
Din 1 000 de femei cu o diploma de licenţa sau cu o alta diploma universitara de ciclul I, numai 29 deţin o diploma in domeniul tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) (in comparaţie cu 95 de barbaţi) şi doar 4 din 1 000 de femei vor lucra in cele din urma in sectorul TIC.
In comparaţie cu barbaţii, exista un numar mai mare de femei care parasesc acest sector la mijlocul carierei, acestea fiind subreprezentate in poziţiile de conducere şi in funcţiile de decizie (chiar mai mult decat in alte sectoare).
Numai 19,2 % din lucratorii din sectorul TIC se afla in subordinea unei femei, in comparaţie cu 45,2 % din lucratorii din alte sectoare.    
Insa in cazul in care tendinţa s-ar inversa şi femeile ar ocupa locuri de munca in sectorul digital la fel de frecvent ca barbaţii, PIB-ul european ar putea sa creasca anual cu aproximativ 9 miliarde EUR (de 1,3 ori PIB-ul Maltei), conform studiului. Acest fapt ar fi benefic pentru sectorul TIC deoarece organizaţiile in care prezenţa femeilor in poziţii de conducere este mai mare obţin o rentabilitate a capitalurilor proprii cu 35 % mai mare şi un randament general pentru acţionari cu 34 % mai mare decat alte organizaţii comparabile.
Studiul sugereaza, de asemenea, ca femeile care lucreaza in sectorul TIC caştiga cu aproape 9 % mai mult decat femeile din alte sectoare ale economiei, beneficiaza de o flexibilitate mai mare in ceea ce priveşte organizarea programului lor de lucru şi sunt mai puţin expuse şomajului (pana in 2015, vor exista in UE 900 000 de posturi vacante in sectorul TIC).        
Studiul sugereaza, de asemenea, patru domenii prioritare in care ar trebui luate masuri:
*oferirea unei imagini reinnoite a sectorului in randul femeilor şi in cadrul societaţii, prin acţiuni cum ar fi sensibilizarea tinerelor femei la aspecte legate de TIC care prezinta un mai mare interes pentru acestea (caracterul captivant, variat, profitabil etc.);
*consolidarea potenţialului de afirmare al femeilor in cadrul sectorului, de exemplu, prin promovarea, in colaborare cu sectorul intreprinderilor, a unor programe educaţionale armonizate la nivel european, pentru a stimula parcursuri profesionale clare şi simple in domeniul TIC;
*creşterea numarului de femei antreprenor in domeniul TIC, de exemplu, prin imbunataţirea accesului la programe privind capitalul iniţial şi capitalul de risc pentru femeile antreprenor;
*imbunataţirea condiţiilor de munca in acest sector, de exemplu prin punerea in evidenţa a performanţelor imbunataţite ale intreprinderilor care angajeaza femei.    
Unele dintre principalele concluzii ale studiului sunt urmatoarele:
*privind faptul ca femeile parasesc sectorul prea devreme: in timp ce 20 % dintre femeile in varsta de 30 de ani cu diplome de studiu legate de TIC lucreaza in acest sector, acest procent scade la 9 % pentru femeile cu varsta de peste 45 de ani;
*privind faptul ca femeile sunt subreprezentate in poziţiile de conducere şi in funcţiile de decizie: 19,2 % din lucratorii din sectorul TIC se afla in subordinea unei femei, in comparaţie cu 45,2 % din lucratorii din alte sectoare;
*privind numarul excesiv de scazut de femei antreprenor din sectorul TIC in comparaţie cu alte sectoare: femeile reprezinta 31,3 % din europenii care desfaşoara activitaţi independente şi doar 19,2 % din antreprenorii din sectorul TIC.    
De asemenea, studiul indica factorii care impiedica femeile sa participe pe deplin in acest sector: (a) tradiţiile culturale şi stereotipurile legate de rolul femeilor, (b) obstacolele interne şi factorii sociali şi psihologici, cum ar fi lipsa de incredere in sine, lipsa de competenţe de negociere, reticenţa faţa de riscuri şi atitudinile negative privind concurenţa şi (c) obstacolele externe, cum ar fi un mediu puternic dominat de barbaţi, dificultaţile in gasirea unui echilibru intre viaţa personala şi profesionala şi lipsa de modele de urmat in acest sector.
Studiul prezinta o varietate de profiluri ale femeilor care lucreaza in domeniul tehnologiei digitale: de la dezvoltator de jocuri video şi specialist in comunicaţii digitale pana la factor de decizie in domeniul TIC. Raportul concluzioneaza ca evidenţierea modelelor feminine in sectorul digital şi oferirea unei vizibilitaţi femeilor din acest sector reprezinta principala modalitate de a determina un numar mult mai mare de tinere sa se indrepte catre o cariera in sectorul TIC.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.