Tabloul de bord al pietei unice, pe internet

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 04.07.2013 15:37 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Odată cu lansarea Tabloului de bord al pieţei unice, care este disponibil numai online, a fost instituit un sistem de raportare mai detaliat şi mai uşor de utilizat. Tabloul de bord al pieţei unice încorporează rapoarte detaliate cu privire la 13 instrumente de guvernanţă, precum monitorizarea transpunerii corecte a directivelor UE, analize ale procedurilor de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor, reţele de cooperare administrativă şi diverse servicii de informare şi de soluţionare a problemelor.
Tabloul de bord al pieţei unice pentru 2012/2013 îşi propune să ofere o imagine de ansamblu a situaţiei reale. Acesta prezintă rezultatele obţinute de statele membre, însă oferă şi exemple de dificultăţi cu care cetăţenii şi întreprinderile continuă să se confrunte în exercitarea drepturilor lor în UE.
Există în continuare numeroase obstacole în domeniul securităţii sociale, al drepturilor de şedere, al recunoaşterii calificărilor profesionale şi al înmatriculării autovehiculelor. Tabloul de bord al pieţei unice evidenţiază punctele tari şi punctele slabe şi indică, pentru fiecare stat membru, domeniile în care sunt necesare acţiuni suplimentare.    
    
Principalele concluzii

Următoarea diagramă de tip semafor - „traffic light chart” prezintă pe scurt rezultatele obţinute de fiecare stat membru în ceea ce priveşte instrumentele de guvernanţă care au fost monitorizate.
Potrivit acestei diagrame, statele cu cele mai bune rezultate la nivel general sunt: Estonia, Suedia, Austria, Marea Britanie, Germania, Cipru, Lituania, Ungaria, Danemarca, Malta şi Finlanda, care nu au niciun „marcaj roşu”. Alte două state membre, Luxemburg şi Olanda, au doar câte un „marcaj roşu” fiecare, dar acesta este contrabalansat de 7, respectiv 5 „marcaje verzi”.    
    
Transpunerea

În ultimele şase luni, statele membre au reuşit să menţină deficitul mediu de transpunere — procentul de directive privind piaţa internă care nu au fost transpuse la timp în legislaţia naţională — la un nivel scăzut, de 0,6 %. Unele dintre acestea au făcut eforturi colosale şi au reuşit să îşi îmbunătăţească performanţele în mod remarcabil - un rezultat bun, mai ales în contextul crizei economice actuale.    
    
Neîndeplinirea obligaţiilor

În ceea ce priveşte procedurile de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor în legătură cu piaţa unică, numărul mediu, la nivelul UE, de cazuri deschise a scăzut uşor de la 31 la 30 de cazuri pe stat membru, ceea ce reflectă o tendinţă de scădere lentă, însă constantă.

SOLVIT

SOLVIT este o reţea online de soluţionare a problemelor legate de aplicarea incorectă a normelor pieţei interne. S-a reuşit menţinerea unei rate bune de soluţionare, de 89 %, fiind redusă în acelaşi timp perioada necesară soluţionării cazurilor. Portugalia şi Regatul Unit au reuşit să înregistreze perioade scurte de răspuns, alături de rate bune de soluţionare. Centrul SOLVIT din Republica Cehă ar putea fi încă îmbunătăţit.

Europa ta

Site-ul internet „Europa ta” este un serviciu multilingv de informare publică ce oferă informaţii detaliate şi acces la asistenţă cetăţenilor şi întreprinderilor care intenţionează să desfăşoare activităţi transfrontaliere în cadrul Uniunii Europene. Interesul faţă de site-ul „Europa ta” şi utilizarea acestuia se află într-o creştere rapidă: în decurs de un an, numărul de accesări ale site-ului aproape s-a dublat, ajungându-se la peste 4 milioane de accesări. Cele mai vizitate secţiuni sunt „lucrători” (în partea destinată cetăţenilor) şi „administrare” (în partea destinată întreprinderilor). Grecia şi Ţările de Jos ar putea investi mai mult în promovarea site-ului „Europa ta” şi ar putea contribui mai mult la conţinutul acestuia.

Ghişeele unice

Directiva privind serviciile prevede înfiinţarea de ghişee unice în toate statele membre. Ghişeele unice sunt portaluri de guvernare electronică care furnizează informaţii cu privire la normele, reglementările şi formalităţile aplicabile activităţilor de prestări servicii şi care oferă posibilitatea de a efectua online procedurile administrative relevante. În prezent, toate statele membre au instituit cel puţin un „ghişeu unic de prima generaţie”. Cu toate acestea, mai multe state membre, în special Bulgaria, trebuie să îşi intensifice eforturile pentru a se asigura că ghişeele lor unice răspund nevoilor utilizatorilor. Pe de altă parte, Regatul Unit, Ţările de Jos şi Danemarca aparţin grupului cu cele mai bune rezultate.

Sistemul de informare al pieţei interne

Sistemul de informare al pieţei interne (IMI) permite schimbul de informaţii între administraţiile naţionale în domeniile „calificări profesionale”, „servicii” şi „detaşarea lucrătorilor”. Utilizarea sa a crescut cu 24 % în ultimul an, dar autorităţile trebuie să acorde mai multă atenţie respectării termenelor stabilite de comun acord şi să urmeze exemplul Estoniei, Maltei şi Spaniei, care au înregistrat rezultate excelente în ceea ce priveşte timpul de răspuns.

EU Pilot

EU Pilot promovează soluţionarea din timp a problemelor dintre Comisie şi statele membre cu privire la chestiuni legate de dreptul UE. Valoarea de referinţă pentru timpul mediu în care statele membre trebuie să ofere un răspuns este de 70 de zile. Trei ţări, Belgia, Franţa şi Spania, nu au respectat această valoare de referinţă.

EURES

Platforma şi reţeaua EURES care oferă informaţii, consiliere şi servicii de recrutare/plasare au fost folosite din ce în ce mai mult în 2012, având în vedere situaţia economică actuală, înregistrând peste două milioane de vizitatori lunar şi contribuind astfel în mod activ la atenuarea dezechilibrelor de pe piaţa muncii.    
    
Context

Începând cu 1998, Comisia a publicat un tablou de bord al pieţei interne de două ori pe an pentru a prezenta cifre referitoare la transpunerea legislaţiei în domeniul pieţei unice şi la încălcarea acesteia. În plus, au fost publicate rapoarte privind instrumentele de guvernanţă a pieţei unice, cum ar fi SOLVIT şi IMI.
Pentru a oferi o imagine generală mai bună asupra funcţionării pieţei unice în ansamblu, aceste rapoarte au fost reunite într-un tablou de bord al pieţei unice, care este online şi acoperă 13 instrumente diferite şi care va fi actualizat în fiecare an (cu excepţia statisticilor referitoare la transpunere şi la procedurile de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor, acestea urmând să fie actualizate de două ori pe an).
Croaţia va fi adăugată în ediţia de anul viitor.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.