18 martie 1906: Ziua in care un banatean a invatat Europa sa zboare

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 17.03.2014 20:09 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Pe data de 18 martie 1906, Traian Vuia a realizat primul zbor autopropulsat, care a fost primul zbor din Europa cu un aparat mai greu decat aerul, condus exclusiv prin mijloace proprii de bord.

La 6 mai 1901, Traian Vuia şi-a luat doctoratul in Ştiinţe Juridice cu teza „Militarism şi industrialism, regimul de Status şi contractus”, spune Wikipedia.
Intors la Lugoj, a continuat sa studieze problema zborului uman şi incepe sa-şi construiasca primul aparat de zbor, pe care l-a numit aeroplan-automobil.

Din cauza lipsurilor financiare, nu reuşeşte sa-şi duca la capat proiectul şi decide in schimb sa plece la Paris, in iulie 1902.
Acolo, Traian Vuia merge la Victor Tatin, un cunoscut teoretician care construise in 1879 un model experimental de aeroplan, dar care incearca sa-l convinga pe Vuia ca-i lipseşte un motor adecvat şi este instabil.
In iarna lui 1902/1903, Traian Vuia a inceput construcţia aparatului, perfecţionand pana in minime detalii planurile originale la care lucrase cu un an inainte la Lugoj.
Trimite proiectul şi Academiei de Ştiinţe de la Paris pe 16 februarie 1903, prezentand posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decat aerul, cat şi procedura de decolare. Academia ii respinge proiectul cu motivaţia ca ar fi prea utopic: Problema zborului cu un aparat care cantareşte mai mult decat aerul nu poate fi rezolvata şi nu este decat un vis.
Totuşi, Traian Vuia nu renunţa la proiect şi se inscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903 şi publicat pe 16 octombrie 1903, invenţia brevetata numindu-se aeroplan automobil.

In toamna lui 1904 incepe sa-şi construiasca şi un motor, tot invenţie personala, şi tot in 1904 obţine un brevet pentru aceasta invenţie in Marea Britanie.
Intreaga parte mecanica e terminata in februarie 1905.
Aparatul este gata in decembrie, dupa ce i se monteaza motorul, şi este numit Vuia I, poreclit Liliacul, din cauza formei sale.
Avea prevazuta o greutate totala de 250 kg, o suprafaţa de susţinere de 14 mp şi un motor de 20 CP.
Primele experimente au inceput in 1905, ca pe un automobil, cu aripile demontate, pentru a capata experienţa in manevrarea lui.
Pe 18 martie 1906, la Montesson, langa Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima data.
Dupa o acceleraţie pe o distanţa de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o inalţime de aproape un metru, pe o distanţa de 12 m, dupa care palele elicei s-au oprit şi avionul a aterizat.

Traian Vuia s-a nascut in 1872, in satul Surducu Mic (parte a fostei comune Bujoru, astazi Traian Vuia, judeţul Timiş) din fostul comitat Caraş-Severin, fost in Austro-Ungaria, spune Wikipedia.
Parinţii sai au fost preotul Simion Popescu şi Ana Vuia, cea de-a doua lui soţie.
A urmat cursurile primare la Bujoru şi Faget, iar intre 1884 şi 1892 urmeaza liceul la Lugoj, unde a petrecut mult timp in mijlocul familiei lui Coriolan Brediceanu.
Micul Traian Vuia a dezvoltat o pasiune pentru zmeie.
Dupa absolvirea bacalaureatului, in 1892, a plecat la Budapesta pentru a se inscrie la Politehnica si a urmat pentru un an cursurile Politehnicii, secţia mecanica, la seral.
Neavand destui bani, s-a inscris la Drept şi a practicat in birouri de avocatura din Banat pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai.

Traian Vuia a mai brevetat, mai tarziu, şi construit diferite invenţii, spre exemplu un generator de abur in 1925 sau doua elicoptere intre 1918 şi 1922.
La 3 septembrie 1950 s-a stins din viaţa la Bucureşti.

Lista cronologica a primelor zboruri ale omului cu ajutorul aparatelor de zbor

# August 1884 - Alexander Fjodorowitsch Moshaiski primul zbor cu motor nedirijat (necontrolat), lansare de tip rampa
# 14 August 1901 - Gustav Albin Weisskopf/Whitehead primul zbor autopropulsat (fara mijloace exterioare) international, cu motor dirijat (controlat)
# 17 Decembrie 1903 - Fraţii Wright primul zbor dirijat cu motor (controlat) , lansare de tip "slingshot" (prastie)
# 23 Iunie 1904 - Fraţii Wright Flyer III
# 18 Martie 1906 - Traian Vuia Vuia 1 prima desprindere de sol a unui aparat de zbor autopropulsat.
# 12 Septembrie 1906 - Jacob Christian Hansen Ellehammer Ellehammer I
# 23 Octombrie 1906 - Alberto Santos-Dumont "14bis"
# 12 Noiembrie 1906 - Alberto Santos-Dumont "14bis" primul zbor recunoscut de FIA ca zbor record
# 13 Ianuarie 1908 - Henri Farman "Voisin-Farman1" primul zbor recunoscut de FIA pe distanţa de peste 1 km
# 8 Iunie 1908 - Roe I
# 23 Ianuarie 1909 - Blériot XI
# 6 Aprilie 1909 - Henri Farman Farman III
# 5 Iunie 1909 - Avro Triplane No. 1
# 13 Septembrie 1909 - Alberto Santos-Dumonts "Demoiselle"

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.