Cand la PORTILE de FIER ale BANATULUI erau doar CATARACTE, BANCURI si VALTORI... FOTO

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 27.09.2017 07:54 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

27 septembrie 1896: Imparatul Franz Joseph al Austriei, impreuna cu regii Carol I al Romaniei şi Alexandru I al Serbiei, inaugureaza la Orşova, pe atunci in imperiul austro-ungar, canalul navigabil de la Porţile de Fier.

Porţile de Fier este numele defileului pe fluviul Dunarea, care traverseaza Munţii Carpaţi in cadrul carora separa Munţii Banatului de Carpaţii Sarbeşti, fiind graniţa dintre Serbia şi Romania.
In sensul larg, reprezinta 134 km din cursul Dunarii, in sensul mai ingust doar barajul hidroelectric din apropierea oraşului romanesc Orşova.

Un nume alternativ romanesc pentru ultima parte este Clisura Dunarii.
Numele maghiar, Vaskapu, inseamna tot „Porţile de Fier”, şi este folosit, impreuna cu cel romanesc, pentru a denumi intreg lanţul de defileuri.
In Serbia, defileul este cunoscut sub numele de Đerdap, fiind un parc naţional, ultima secţiune numindu-se Đerdapska klisura.

Dunarea se ingusteaza pentru prima oara dincolo de insula Moldova Veche, cunoscuta sub numele de Defileul Golubac. Are 14,5 km lungime şi 230 m laţime in cel mai ingust punct.
La inceputul defileului se afla un fort medieval la Golubac, pe malul sarbesc.
Prin valea Ljupovska se ajunge la cel de-al doilea defileu, Gospodin Vir, care are 15 km lungime şi se ingusteaza pana la 220 m.
Culmile urca pana la 500 m şi sunt cel mai greu de ajuns de pe pamant.
Donji Milanovac, mai larga, face legatura intre Cazanele mari şi Cazanele mici, care au o lungime de 19 km impreuna.
Valea Orşova este ultima secţiune mai larga inainte ca fluviul sa ajunga la campiile Valahiei şi la ultimul defileu, Defileul Sip.
Cazanele Mari este cel mai cunoscut şi mai ingust defileu: este locul unde Dunarea se ingusteaza la 150 m şi ajunge la o adancime de pana la 53 m.

Pentru a face navigabila Dunarea intre Baziaş şi Turnu-Severin, unde erau numai cataracte, bancuri şi valtori, guvernul austro-ungar inca in 1834 a inceput indepartarea stancilor, lucrari continuate pana la 1846.
Ulterior, la 15 septembrie 1890, au fost incepute lucrarile de canalizare in mod sistematic.

Nu au fost finalizate in 1895, cum fusese prevazut iniţial in contract, ci abia in 1898, cu cheltueli enorme din partea statului austro-ungar, aproximativ 20 milioane de florini, la vremea respectiva un palat cu 4-5 etaje costand in jur de 5-7000 de florini.

Canalul a fost inaugurat de imparatul Franz Joseph al Austriei in data de 27 septembrie 1896, dupa care a efectuat o vizita oficiala de trei zile in Regatul Romaniei.
La eveniment, desfaşurat la Orşova, au fost prezenţi regii Carol I al Romaniei şi Alexandru I al Serbiei.(sursa: Wikipedia)

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.