Ce l-au sfatuit arhitectii din Barcelona pe Nicolae Robu?

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 19.01.2015 15:06 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Prof.univ.dr.ing. Nicolae Robu, Primarul Timisoarei:

”Avand in vedere modul in general defectuos in care asa-numita problema a "metroului" din Timisoara a fost reflectata in mass media, fac urmatoarele precizari:

1. La ora actuala, Timisoara este un oras rupt in doua de liniile de cale ferata postate pe o movila de pamant, care il strabat foarte aproape de centrul sau. Doar cinci strapungeri ale acestei movile exista - subpasajele: Jiul - Calea Circumvalatiunii, C. Brediceanu, Gh. Lazar, Al. I. Cuza si Popa Sapca - si doua treceri la nivel - E. Baader si UMT-.

2. Consecinte ale punctului 1:
- mari dificultati in trafic pe axa Sud-Nord, cu ambuteiaje permanente pe cele 5 artere care trec pe sub liniile de cale ferata
- galagie facuta de trenuri in imediata vecinatate a unor zone dens populate si, in plus, foarte aproape de centrul orasului
- aspect urat si cvasipermanenta insalubritate in apropierea centrului orasului
- tinerea blocata a unei fasii de teren de cca 8 Km lungime si 60-80 m latime, situata in centrul orasului, cu orientarea Est (Nord-Est) - Vest, care, altfel, s-ar putea constitui intr-un bulevard ultramodern, cu toate beneficiile derivate

3. Avand in vedere 1 si 2, eu, tinand la Timisoara (!!!), consider ca liniile de cale ferata trebuie sa dispara din pozitia actuala. Sunt trei solutii:
(i) ducerea liniilor de cale ferata in afara orasului
(ii) ridicarea liniilor de cale ferata pe estacada
(iii) ducerea liniilor de cale ferata in subteran

(i) Ducerea liniilor de cale ferata in afara orasului reprezinta solutia cea mai simpla din punct de vedere tehnic si, probabil, cea mai putin costisitoare (a se avea in vedere, totusi, ca se impun exproprieri etc.). In plus, ceea ce acum inseamna "in afara orasului", peste un numar de ani va fi in interiorul orasului (pozitia actuala a liniilor era cu cateva zeci de ani in urma in afara orasului, iar acum... e centrala!). Si asta cu atat mai mult cu cat exista deja o viziune de dezvoltare integrata Timisoara-Arad, sustinuta de un studiu al Bancii Mondiale. DAR, CU TOATE ACESTE DEZAVANTAJE ALE SOLUTIEI, SUBSEMNATUL AS FI FOARTE MULTUMIT DACA EA AR FI PUSA IN PRACTICA, FARA NICIO FRUSTRARE CA TIMISOARA AR RAMÂNE FARA METROU (sac!), PENTRU CA ACEST OBIECTIV, PENTRU MINE, N-A FOST NICIO CLIPA SCOP IN SINE SI, CU ATÂT MAI MULT, N-A FACUT OBIECTUL NICIUNEI PROMISIUNI ELECTORALE! SA FIU BINE INTELES!
(ii) Ridicarea liniilor de cale ferata pe estacada este o solutie care nu se potriveste de niciun fel Timisoarei, din punct de vedere arhitectural. In plus, dezavantajele doi si patru ale situatiei actuale sunt inerente si acestei solutii.
(iii) Ducerea liniilor de cale ferata in subteran este o solutie care, dupa spusele unor arhitecti importanti (n.n. -din Barcelona), pare a fi solutia cea mai buna pe termen lung. Ea este mai costisitoare decat celelalte si mai dificil de implementat, dar beneficiile sale -se pretinde- o recomanda in raport cu celelalte solutii, daca se gasesc resursele financiare pe care le incumba. Ea:
- disponibilizeaza terenul de cca 8 Km lungime si 60-80 m latime, situat in centrul orasului, cu orientarea Est (Nord-Est) - Vest, in vederea realizarii unui bulevard ultramodern, practic incident centrului istoric (!), cu toate beneficiile derivate
- rezolva problema definitiv, indiferent de extinderea ulterioara a orasului
- permite, cu costuri suplimentare acceptabile, utilizarea amenajarii si pentru transportul in comun, prin prevederea unui numar de statii, cum ar fi, cu titlu de exemplu, dupa bunul simt: la Gara de Nord, Iulius Mall, la Gara de Est, Gradina Zoologica, Aeroport.
Plecand de la ultima idee de mai sus, s-a ajuns la deja celebra tema a metroului din Timisoara, chiar daca, in fapt, putem vorbi despre asa ceva doar in subsidiar si nu in termeni de scop in sine!

In concluzie, ce vrea Primarul Timisoarei este sa scape Timisoara de prezenta liniilor de cale ferata pe traseul actual sau cel putin de prezenta lor la suprafata! Daca cu aceasta ocazie se va crea si oportunitatea realizarii cu costuri suplimentare acceptabile a unei linii de transport in comun gen metrou, atunci, cu atat mai bine, o vom realiza!”

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.