CONSTRUCTORII sunt de vina pentru lipsa de AUTOSTRAZI din ROMANIA!... Vezi de ce LUGOJ-DEVA nu se mai termina!...

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 15.12.2017 19:17 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Potrivit HG 343/2017, darea in exploatare a construcţiilor este posibila doar dupa recepţia la terminarea lucrarilor, care poate avea loc numai dupa finalizarea totala a lucrarilor.
Acest act normativ a modificat drastic prevederile HG 273/1994, care oferea posibilitatea recepţionarii unor lucrari nefinalizate sau care nu respectau prevederile proiectului, precum şi preluarea doar a unor parţi din construcţie, pentru darea lor in exploatare.

”Aceste practici nu mai sunt permise de noua legislaţie privind recepţionarea lucrarilor de construcţie. Modificarile legislative au provocat insa reacţii vehemente din partea unor constructori, care considera ca prevederile in cauza ii dezavantajeaza.
Legislaţia a fost modificata anul acesta tocmai pentru a nu se mai ajunge in situaţii precum cea de pe lotul 3 al Autostrazii Oraştie-Sibiu, care a fost inchis la scurt timp dupa darea in exploatare, din cauza unor deficienţe grave de calitate care au dus la apariţia unor fenomene severe de instabilitate” - spune conducerea CNAIR.

Ca atare, neconformitaţile constatate pe mai multe loturi de autostrada, aflate in execuţie, fac practic imposibila recepţionarea lor anul acesta, in condiţiile legii şi in conformitate cu noua abordare a Companiei.

Astfel, pe lotul 3 al autostrazii Lugoj – Deva, care inregistreaza un stadiu fizic de 79,59%,  Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. - COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A. - Arcadis Eurometudes S.A., nu a prezentat nici pana la aceasta ora o soluţie tehnica viabila pentru refacerea rampei podului de la km 76.
Aceasta rampa a fost demolata  inca din luna octombrie 2016, din cauza instabilitaţii constatate.
S-a ajuns in aceasta situaţie  din cauza ca Antreprenorul a decis sa execute un viaduct mai scurt decat prevedea Studiul de Fezabilitate, ceea ce a dus la construcţia rampei in cauza, pe un teren instabil.

Practic, Antreprenorul a pretins ca va optimiza execuţia lucrarilor şi nu a respectat soluţiile tehnice din Studiul de Fezabilitate, care prevedea construirea unui viaduct destinat depaşirii zonei cu teren de fundare slab.
La km 68 al aceluiaşi lot, o echipa de control a CNAIR SA a sesizat in vara acestui an ca terasamentul prezenta probleme severe de instabilitate, provocate de precaritatea soluţiilor tehnice aplicate şi a calitaţii scazute a lucrarilor.  
Aceste cauze au dus la apariţia  unor fisuri şi crapaturi in imbracamintea şistemului rutier, chiar in condiţiile in care pe acel sector de drum nu exista trafic rutier.  
Ca urmare a problemelor constatate i s-a cerut la acel moment Antreprenorului sa remedieze lucrarile conform exigenţelor de calitate impuse de legislaţie şi de reglementarile tehnice.
Antreprenorul nu a luat insa masurile solicitate şi nici nu a remediat pana la ora actuala o serie de alte problemele create de deficienţele de executare a şanţurilor colectoare.
Faptul ca aceste şanţuri au fost incorect executate, a permis infiltrarea apei in corpul autostrazii, ceea ce a provocat apariţia unor noi probleme de stabilitate a terasamentelor.

Pe lotul 4 al autostrazii Lugoj – Deva, unde stadiul fizic de execuţie a lucrarilor este de 71,30%, se inregistreaza intarzieri ale termenelor de execuţie, deşi constructorul, Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.l.,  prezinta o mobilizare buna.
Unul dintre motivele care au dus la aceste intarzieri a fost descoperirea unei peşteri cu lilieci in zona dealului Şoimuş.  
Doar dupa relocarea liliecilor din aceasta peştera, in luna august 2017, constructorul a putut sa reia lucrarile.
Problema peşterii cu lilieci de la Şoimuş bloca lucrarile inca din anul 2014, dar a putut fi soluţionata datorita noii strategii de abordare a proiectelor, adoptata de CNAIR SA anul acesta.

Pentru lotul 3 al autostrazii Sebeş – Turda , unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, stadiul fizic al lucrarilor a ajuns la 99%.
Cu toate acestea a fost nevoie ca recepţia la finalizarea lucrarilor sa fie reprogramata pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformitaţi.  
Principala problema identificata este nerespectarea de catre Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcţie a cailor de rulare pe pod.
Un alt element care a facut imposibila recepţia lucrarilor este reprezentat de existenţa unor zonele cu exces de bitum.
Aceste zone sunt foarte periculoase, in special pe timp de ploaie şi in perioada iernii deoarece nu asigura aderenţa minima a pneurilor la suprafaţa de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodamant tragic.

In ceea ce priveşte iluminatul pe poduri, nici in acest moment constructorul nu a montat lampi cu led şi teledetecţie, aşa cum prevede proiectul privind siguranţa circulaţiei, aprobat de CNAIR SA, in urma cu 2 ani şi 6 luni.
La acest moment, in zonele respective sunt montate lampi cu sodiu şi fara telegestiune, al caror consum dubleaza practic factura la energia electrica.

In ceea ce priveşte lotul 4 al autostrazii Sebeş – Turda, unde stadiul fizic este de 95%, Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. - PORR Bau GmbH, continua lucrarile şi la aceasta ora, in zona km 62+300, unde a avut loc o alunecare de teren.
Despre fenomenele de instabilitate a terenului din acea zona, constructorul şi proiectantul acestuia, aveau deplina cunoştinţa, din datele oferite de Studiul de Fezabilitate.
Antreprenorul nu a ţinut cont insa de aceste date in momentul in care a aplicat soluţii tehnice diferite de cele prevazute in Studiul de Fezabilitate.

In afara de aceste lucrari, pe lotul 4 Sebeş-Turda, constructorul, care şi-a asumat un grafic de lucrari, trebuie sa mai monteze parapeţi de protecţie, sa realizeze marcajele orizontale şi sa finalizeze montarea gardurilor de protecţie.
De asemenea, antreprenorul inca nu a finalizat lucrarile de alimentare cu apa pentru Centrul de Intreţinere şi Coordonare, unde urmeaza sa funcţioneze un punct de control al Poliţiei Autostrazi şi o secţie destinata utilajelor care asigura intreţinerea acestei autostrazi.

In baza legislaţiei adoptate cu mai mulţi ani in urma, CNAIR SA nu are atribuţii in execuţia efectiva a obiectivelor de infrastructura, acestea intrand in sarcina operatorilor privaţi (antreprenorilor), selecţionaţi in baza unor licitaţii.
Din aceasta perspectiva responsabilitatea pentru respectarea termenelor de execuţie şi a exigenţelor de calitate, aparţine Antreprenorilor care caştiga licitaţiile publice şi care incaseaza de la CNAIR SA sume importante de bani, in baza contractelor incheiate.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.