Cum a vandut MAFIA de la CFR 2.450 de VAGOANE pe roti, la PRET de FIER VECHI?... Din BUCURESTI pana in TIMIS, din CARAS-SEVERIN pana in TELEORMAN...

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 04.05.2017 16:39 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Poliţiştii de combatere a criminalitaţii organizate şi procurorii D.I.I.C.O.T. au efectuat,  in dimineaţa zilei de 3 mai, 63 de percheziţii in Bucureşti şi in 9 judeţe, pentru destructurarea unei grupari infracţionale care ar fi cauzat un prejudiciu de peste 6.000.000 de euro unei societaţi naţionale de transport feroviar, prin delapidare.

D.I.I.C.O.T. efectueaza 63 de percheziţii domiciliare in Bucureşti şi in judeţele Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Calaraşi, Arad, Teleorman, Dambovita.
Percheziţiile sunt efectuate in cadrul unui dosar penal in care se efectueaza cercetari faţa de 40 de persoane sub aspectul savarşirii infracţiunilor de constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

In cauza, exista suspiciunea rezonabila ca in cursul anului 2016, la nivelul unei societaţi de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infracţional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societaţii de transport.

    S-a retinut ca membrii grupului infractional au subevaluat bunurile din patrimoniul societaţii, cu prilejul operaţiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul unei firme de colectare a deşeurilor feroase din Calaraşi  a diferenţei rezultate intre valoarea reala şi cea subevaluata a bunurilor casate.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucureşti, in baza unei proceduri de licitaţie deschisa a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, in conformitate cu standardele in materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţa net superioara.

    Manopera frauduloasa a fost premeditata de catre factorii de decizie din cadrul societatii de transporturi feroviare in conivenţa cu reprezentanţii firmei de colectare a deseurilor. S-a constatat ca, deşi oferta de vanzare iniţiata de catre reprezentantii societatii de transporturi feroviare pe Bursa de Marfuri viza cantitatea generica de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vanzare-cumparare incheiat cu ofertantul firmei de colectare a menţionat vanzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane.
Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, in condiţiile in care preţul mediu practicat pentru “deşeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tona, iar pentru “deşeu fier vechi special” (oţel) era de 218,90 euro/ tona. A rezultat ca prin aceasta manopera s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% in cazul “deşeurilor fier vechi special” (oţel) şi cu 46,56% in cazul “deşeurilor fier vechi greu”.

    Primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executiva a societaţii de transporturi feroviare, al doilea palier a fost reprezentat de catre funcţionari din  cadrul sucursalelor apartinand societatii de transport din Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa, iar al al treilea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din reprezentanţii firmei de colectare, beneficiara contractului.

    In vederea preluarii deşeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul  fiecarei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor societatii de transport, cate un reprezentant care conform ”Convenţiei comune de lucru” au intocmit impreuna cu reprezentanţii comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de taiere, note de cantar etc, documente in care, cu ştiinţa, s-a omis menţionarea cantitaţilor de deşeuri de oţel şi de fier greu.
De asemenea, unii dintre reprezentaţii firmei de colectare a deseurilor au exercitat, la nivel local, constrangeri asupra membrilor comisiilor de casare, ameninţand intervenţia pe langa conducerea unitaţii in vederea destituirii din funcţie, in cazul in care nu se conformau planului infracţional.

    Cele 2450 de vagoane supuse casarii insumeaza cantitaţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantitaţi care au fost menţionate in documentele incheiate ca fier vechi.

    Prejudiciul cauzat prin activitatea infracţionala este in suma de  6.313.748,52 euro.

ACTUALIZARE

Procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizata şi Terorism - Serviciul Teritorial Timişoara au dispus punerea in mişcare a acţiunii penale şi reţinerea pentru o perioada de 24 de ore a inculpaţilor Craciun Mihuţ Constantin, Barculeţ Pavel, Ciobanu Daniel, Enache Florin-Claudiu, Alupoaie-Dragoescu Constantin-Nicolae, Niculescu George, Tudor Eugen, Maşcovescu Mircea Ion, Corodan Gelu- Ioan, Filip George-Corneliu, Luca Ovidiu-Dumitru, Mutaşcu Mihai, Derscaru Cristian-Valeriu, Gheorghiţoiu Constantin, Dragan Alexandru, Voica Maria, Gabreanu Ion, Radulescu Stanel şi Moţi Doru, pentru savarşirea infracţiunilor de constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, şantaj, fals intelectual, şi uz de fals.

In cauza, exista suspiciunea rezonabila ca cursul anului 2016, la nivelul Societaţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfa 'CFR MARFA' S.A, s-a constituit un grup infracţional organizat, implicand factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societaţii de transport, avand ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societaţii, cu prilejul operaţiunilor de vanzare-cumparare a 2450 de vagoane destinate casarii, facilitand astfel traficarea in folosul SC REMAT SA CALARAşI a diferenţei rezultate intre valoarea reala şi cea subevaluata a bunurilor casate.

Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Marfuri Bucureşti, in baza procedurii de licitaţie deschisa iniţiata de SNTFM 'CFR MARFA' S.A, a unui numar de 2450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, in conformitate cu standardele in materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria 'deşeu fier vechi greu' şi 'deşeu fier vechi special' (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţa net superioara.

Manopera frauduloasa a fost premeditata de factorii de decizie din cadrul SNTFM 'CFR MARFA' S.A in conivenţa cu reprezentanţii SC REMAT SA CALARAŞI. S-a constatat ca, deşi oferta de vanzare iniţiata de SNTFM 'CFR MARFA' S.A pe Bursa de Marfuri viza cantitatea generica de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vanzare-cumparare incheiat cu ofertantul SC REMAT SA CALARAŞI a menţionat vanzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane.

Prin nota de fundamentare a HG nr.659/2016, prin care era aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2016 al SNTFM 'CFR MARFA' S.A, era prevazut şi preţul care se anticipa a fi incasat in urma scoaterii la licitaţie a celor 2450 de vagoane. şi in acest caz, s-a constatat ca reprezentanţii SNTFM 'CFR MARFA' S.A au avansat insa un preţ de vanzare calculat pentru deşeurile de fier vechi, cu omiterea faptului ca deşeurile provenite din casarea materialului rulant se incadrau in categoria 'deşeu fier vechi greu' şi 'deşeu fier vechi special' (oţel), avand o valoare de piaţa superioara.

De asemenea, in aceeaşi nota de fundamentare a HG nr.659/2016 se prevedea ca pentru a mari şansele de valorificare, vagoanele aprobate la casare vor fi scoase la licitaţie pe loturi mai mici care sa permita participarea la licitaţie a unui numar mai mare de potenţiali clienţi. Cu toate acestea, in baza inţelegerii prealabile dintre reprezentanţii SNTFM 'CFR MARFA' SA şi cei ai SC REMAT SA CALARAŞI, oferta de vanzare iniţiata de SNTFM 'CFR MARFA' SA pe Bursa de Marfuri a vizat intreaga cantitate de 2450 de vagoane, lucru care a facut ca singurul ofertant pentru achiziţia intregii cantitaţi sa fie SC REMAT SA CALARAŞI.

Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tona de fier vechi, in condiţiile in care preţul mediu practicat pentru 'deşeu fier vechi greu' era de 175,88 euro/tona, iar pentru 'deşeu fier vechi special' (oţel) era de 218,90 euro/ tona. Rezulta ca prin aceasta manopera s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% in cazul 'deşeurilor fier vechi special' (oţel) şi cu 46,56% in cazul 'deşeurilor fier vechi greu'.

In manoperele frauduloase au fost implicaţi factori de decizie de la nivelul central şi teritorial a societaţii de transport, precum şi reprezentanţii societaţii beneficiare.

1. Primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executiva a societaţii SNTF MARFA 'CFR MARFA' SA, compusa din inculpaţii Craciun Mihuţ Constantin, director general, Ciobanu Daniel, director operaţiuni dezvoltare, Barculeţ Pavel, director departament vanzari — trafic, Tudor Eugen, director economic — financiar, Alupoaie-Dragoescu Constantin-Nicolae, director trafic, Enache Florin-Claudiu, director vagoane, Niculescu George, şef al serviciului exploatare vagoane.

Aceştia au iniţiat vanzarea la bursa de marfuri a celor 2450 de vagoane la preţ de fier vechi, prin subevaluarea lor şi obţinerea unui preţ mai mic decat valoarea reala. In urma declararii ca şi caştigatoare a SC REMAT SA CALARAŞI, la data de 25.08.2016, a fost incheiat un contract de vanzare-cumparare intre SNTF MARFA 'CFR MARFA' SA şi SC REMAT SA CALARAŞI, avand ca obiect vanzarea de 'fier vechi provenit din taierea a 2450 de vagoane pe roţi proprii', cu o valoare de 5.880.000 euro, din care 4.265.000 euro au reprezentat avansul iniţial platit de SC REMAT SA CALARAŞI.

Acelaşi palier decizional al grupului infracţional organizat a dispus sucursalelor din teritoriu ale SNTFM 'CFR MARFA' SA, omiterea menţionarii cantitaţilor de fier greu şi de oţel obţinute din taierea vagoanelor, solicitand ca in documentaţia de casare sa fie menţionate doar cantitaţi de fier vechi. In acest sens, a fost emisa o adresa, inaintata sucursalelor SNTF MARFA 'CFR MARFA' S.A, Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa, privind aducerea la indeplinire a contractului incheiat intre SNTF MARFA 'CFR MARFA' SA şi SC REMAT SA CALARAŞI, prin care s-a solicitat demararea formalitaţilor de casare conform 'Convenţiei comune de lucru', stabilita intre parţi.

2. Al doilea palier al grupului infracţional organizat a fost reprezentat de catre funcţionarii din cadrul sucursalelor SNTF MARFA 'CFR MARFA' SA — Timişoara, Braşov, Iaşi, Galaţi, Craiova, Cluj, Constanţa.

In baza dispoziţiilor date de nivelul de conducere al societaţii, funcţionarii din teritoriu au dispus intocmirea documentaţiei de casare, prin omiterea consemnarii cantitaţilor de oţel şi fier greu, obţinute din taierea vagoanelor, facilitand astfel traficarea in folosul SC REMAT SA CALARAŞI a diferenţei rezultate din preţul de deşeuri de oţel sau fier greu şi preţul de deşeu de fier vechi.

In vederea punerii in aplicare a contractului de vanzare cumparare, prin decizia inculpatului Maşcovescu Mircea, s-au constituit la nivelul Centrului Zonal Marfa Timişoara cinci comisii de casare, pentru taierea a 411 vagoane aflate in gestiunea acestei sucursale.

In urma constituiri celor cinci comisii de cazare de la nivelul Centrului Zonal Marfa Timişoara, membrii desemnaţi ai comisiilor au procedat la casarea vagoanelor, omiţand sa menţioneze in procesele verbale cantitaţile de deşeuri de oţel şi de fier greu rezultate in urma casarilor.

S-a constatat, de asemenea ca, intrucat unii dintre angajaţii sucursalelor au refuzat sa intre in comisiile de casare, realizand caracterul ilegal al demersurilor efectuate şi al actelor ce trebuiau intocmite in fals pentru a oculta activitatea infracţionala, funcţionarii din conducerile sucursalelor au exercitat presiuni asupra acestora cu desfacerea contractelor de munca, determinandu-i pe unii dintre aceştia sa-şi reconsidere poziţia iniţiala.

3. Al treilea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din reprezentanţii SC REMAT SA CALARAŞI, beneficiara contractului in cauza, documentul fiind semnat de catre inculpatul Ion Gabreanu, director general, de catre contabila societaţii, precum şi de catre inculpatul Stanel Radulescu, responsabilul de contract.

In vederea preluarii deşeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul fiecarei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor SNTFM 'CFR MARFA' SA, cate un reprezentant care conform 'Convenţiei comune de lucru', emisa de catre Serviciul de Exploatare Vagoane din cadrul structurii centrale a firmei de transport, au intocmit impreuna cu reprezentanţii comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de taiere, note de cantar etc, documente in care, cu ştiinţa, s-a omis menţionarea cantitaţilor de deşeuri de oţel şi de fier greu.

De asemenea, unii dintre reprezentaţii SC REMAT SA CALARAŞI au exercitat, la nivel local, constrangeri asupra membrilor comisiilor de casare, ameninţand intervenţia pe langa conducerea unitaţii in vederea destituirii din funcţie, in cazul in care nu se conformau planului infracţional.

Cele 2450 de vagoane supuse casarii insumeaza cantitaţile de 35.002,12 tone de oţel şi 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantitaţi care au fost menţionate in documentele incheiate ca fier vechi.

Prejudiciul cauzat SNTFM 'CFR MARFA' SA prin activitatea infracţionala se ridica la valoarea de 6.313.748,52 euro.

Inculpaţii au fost prezentaţi Tribunalului Timiş cu propunere de arestare preventiva pentru o perioada de 30 de zile.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.