Cum si-a schimbat chilotii conceptuali Timisoara si a spus adio la Capitala Culturala Europeana?

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 18.09.2015 16:58 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Asociatia Timisoara - Capitala Culturala Europeana a finalizat, dupa cum a anunţat intr-un comunicat de presa, conceptul candidaturii, sub sloganul ‘Shine your light - Light up your city!’ (in traducere de lucru: ‘Lumineaza oraşul prin tine!’), in urma unui proces complex de consultare si participare din partea cetaţenilor, autoritaţilor, instituţiilor şi operatorilor de cultura independenţi, artiştilor, instituţiilor de invatamant, reprezentantilor industriilor creative, mediului economic şi politic.
ATCCE spune ca a ajuns la acest concept dupa patru ani, parcurgand doua etape intermediare, precum REVOLutionary şi Channel of Cultures.

”Angajamentul civic si implicarea sociala a locuitorilor au condus la conturarea primului concept in anul 2012, REVOLutionary.
Acest slogan se baza pe identitatea oraşului şi scotea in evidenţa rolul Timişoarei in istoria recenta a Romaniei.
In anul 2014 au avut loc noi consultari cu cetatenii in urma carora un nou concept a fost cristalizat, Channel of cultures, care ingloba atat trecutul cat şi prezentul, reflectand etosul unui oraş inter- si multicultural. Aceasta a facut din Timişoara un oraş european caracterizat printr-o gandire pragmatica şi un comportament civic insuşit” - mai spune ATCCE.

Ce uita sa spuna este ca de fapt ideea asta cu noul slogan al candidaturii oraşului la titlul de Capitala Europeana a Culturii in 2021 este un gest disperat al administraţiei locale de a mai carpi ideea de Timisoara - Capitala Culturala Europeana in 2021.

Un concept nu se schimba cum işi schimba primarul chiloţii. Un concept se stabileşte o singura data şi dupa aceea totul se construieşte in jurul lui, asemenea unui brand comercial. Cu inteligenţa, imaginaţie, transpiraţie şi prin implicarea sociala a valorilor culturale, artistice şi umane care sa contureze ideea de Timişoara ca oraş european.
“Suntem pe ultima suta de metri inainte de depunerea dosarului de candidatura pentru titlul de Capitala Europeana a Culturii pe data de 10 octombrie 2015”, spune Simona Neumann, director executiv al ATCCE.
”Asociatia este foarte multumita de gradul mare de participare si implicare a comunitatii in procesul de definitivare a conceptului si a programului artistic al candidaturii” - mai zice directorul executiv al ATCCE.
Intrebarea este, de fapt, cat de mulţumita este societatea civila din Timişoara de activitatea asociaţiei ATCCE şi a celui care a finanţat şi controlat ATCCE, adica primarul Nicolae Robu?

Gaselniţa cu aşa-zisul nou slogan al candidaturii oraşului la titlul de Capitala Europeana a Culturii in 2021 este doar de ochii lumii.
REVOLutionary a fost de fapt numele campaniei care a lansat, in 2012, Timisoara in cursa pentru obtinerea titlului de Capitala Culturala Europeana in 2021, cand a şi fost dezvelita o bucata din Zidul Berlinului,  la Memorialul Revolutiei.
Conceptul candidaturii Timisoarei la titlul de Capitala Culturala Europeana a fost lansat in toamna lui 2014, ca ”elementul central sub egida caruia se elaboreaza dosarul pentru concurs”.
Numai ca, şi o poate spune orice timişorean de bun simţ şi cu un gram de cultura la purtator, Conceptul Channel of Cultures a fost doar o gogomanie fara fond: ”Canalul Bega – cu rol coagulant, dar si de comunicare transnationala si transdanubiana – este punctul de referinta al conceptului” (vezi şi Timisoara, de la Canalul Bega la Channel of cultures).

Campania Timişoarei in cursa pentru obtinerea titlului de Capitala Culturala Europeana in 2021 nu a avut nici o idee mai de doamne-ajuta.
Bani s-au tot cheltuit de la bugetul local, dar nimic din ce a incercat asociaţia ATCCE nu a depaşit graniţele mediocritaţii şi a stralucit mai ales prin lipsa de imaginaţie şi de iniţiativa.

Aşa ca este aproape sigur ca Timişoara nu va fi nominalizata pentru titlul de Capitala Culturala Europeana in 2021.
Şi nu va fi din cauza ca nu ştiu ce impediment politic s-a aşezat inaintea caruţei europene a Timişoarei.
Pur şi simplu,  Asociatia Timisoara - Capitala Culturala Europeana nu a fost in stare sa construiasca un dosar de candidatura care sa fie cu adevarat la nivelul aspiraţiilor capitalei Banatului.


 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.