HAOS. Nu sunt bani pentru SALARII in judetul TIMIS. Ministerul EDUCATIEI a alocat o suma mai mica decat cea necesara!...

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 19.04.2018 08:47 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Declaraţia Zilei

Aura Danielescu, Inspectoratul Şcolar al judeţului Timiş:

”Avand in vedere informaţiile trunchiate ajunse atat in presa, cat şi cele transmise spre reprezentanţii Federaţiilor sindicale din judeţul Timiş şi bazandu-ma pe onestitatea dumneavoastra in a transmite informaţii verificate, corecte şi de actualitate, precizand totodata ca Instituţia pe care o coordonez a dovedit intotdeauna transparenţa in comunicare, transmit, pe aceasta cale, cateva detalii despre activitatea ISJ Timiş din aceste zile.
1) Unitaţile de invaţamant se confrunta cu un deficit salarial, anual, de aproximativ 6,5 %. Nici anul acesta calendaristic, nu face o excepţie in acest sens, astfel incat, majorarile salariale nu produc modificari substanţiale in ceea ce priveşte incadrarea in costul standard;
2) Cunoscandu-se intenţia Guvernului Romaniei de a majora salariile personalului didactic, CNFIP ( Consiliul Naţional pentru Finanţarea invaţamantului preuniversitar), organism ce funcţioneaza pe langa MEN ( deţin calitatea de membru CNFIP), a procedat la majorarea coeficienţilor de cost standard, cu aproximativ 18%, din luna ianuarie, acoperind astfel creşterile salariale, dpdv al procentului. Creşterea coeficienţilor s-a produs din ianuarie, majorarea s-a acordat in aprilie, astfel incat, primele trei luni nu au fost afectate.
3) Costul standard nu reuşeşte sa acopere necesarul salarial şi datorita tipologiei judeţului nostru, a situaţiilor particulare specifice fiecarei unitaţi de invaţamant, fundamentarea lui corespunzatoare impunandu-se, in acest sens. ( un numar de 7 minoritaţi, clase constituite  sub nivelul minim ce funcţioneaza unitar, in limba minoritaţilor naţionale, clase din mediul rural constituite la limita minima, unitaţi de invaţamant singure in UAT, cu un efectiv de copii extrem de redus, norme dublate la invaţamantul preşcolar fara a exista şi un cost standard dublu, ci doar ajustat pentru aceste situaţii şi multe alte motive care determina generarea unor costuri ce depaşesc sumele alocate prin finanţarea de baza, din cote defalcate din TVA, invaţatoare ce desfaşoara maxim 15 ore pe saptamana, diferenţa fiind platita cadrelor didactice de la gimnaziu).
4) ISJ Timiş a facut mai multe demersuri spre MEN şi a primit, chiar in aceste zile, asigurari ca toate observaţiile noastre vor fi analizate, pentru a a se incerca, pentru anul 2019, o fundamentare corecta a coeficienţilor de cost standard.
5) Trecerea salariilor şi a contribuţiilor de la Consiliile Locale prin bugetele locale, la ISJ, prin MEN, ne-a pus in situaţia de a cunoaşte, punctual, situaţiile financiare ale intregului judeţ şi sa ne implicam, la fel de mult pe partea financiara, cat şi pe partea educaţionala, fiind o responsabilitate in plus.
6) In cursul lunii aprilie, datorita repartizarii trimestriale a sumelor şi a faptului ca in cele trei luni ale trimestrului II financiar nu reuşim sa avem sume suficiente pentru a acoperi salariile corespunzatoare, MEN ne-a repartizat o suma mai mica decat cea necesara. In mod evident, am facut solicitare de realocare a diferenţelor. Pana la acest moment nu ne-au fost repartizate, existand insa, asigurarea ca vor ajunge in judeţ, inainte de 25 a lunii, pentru a putea stinge creanţele rezultate  la contribuţiile neacoperite.
7) Toate aceste lucruri şi faptul ca pentru a putea realoca excedentul bugetar lunar de la o şcoala, la alta, e nevoie de realizarea unui control de specialitate şi identificarea cauzelor ce duc fie la inregistrarea deficitului, fie la excedent, ne-au determinat sa ne mobilizam, inainte de acordarea  salariului din luna mai, corespunzator lunii aprilie şi sa desfaşuram intalniri cu colegii directori, in cadrul carora sa  prezentam situaţia financiara existenta, comunicata de dumnealor in cursul lunii ianuarie, incercand sa desprindem cateva cauze ale neincadrarii in cost, posibile masuri de reducere a deficitului, precum şi asigurarea ca sumele comunicate ca deficit/excedent sunt corecte.
8) Astfel: luni, marţi şi miercuri am avut intalniri face to face cu colegii directori. Voi relata, pe scurt, cele comunicate/discutate şi constatate:
- datele comunicate de şcoli, in ceea ce priveşte necesarul de salarii lunar/trimestrial/anual, prin semnatura directorilor, in cea mai mare parte nu au reflectat realitatea: (exista situaţii in care şcolile au raportat pe 2018 un deficit de peste 1 700 000 lei şi in realitate, şcoala are un excedent). Deşi aceste raportari periodice permit o marja de eroare, erorile au fost de peste 60% in sus sau jos, in unele cazuri, fapt ce a determinat ca judeţul Timiş sa nu poata avea şi transmite, o situaţie reala a deficitului de sume necesar acoperirii salariilor pe 2018.
- s-a atras atenţia asupra acestei situaţii create, a faptului ca starea de panica a putut sa plece de la dezinformare şi ca e firesc ca o data cu majorarea salariala la funcţiile de director şi nu numai, sa existe o responsabilizare suplimentara a acestora in exercitarea funcţiei de director pe care o ocupa;
- s-a solicitat, prin Grupul de lucru constituit la nivel de ISJ pentru a „ audita” unitaţile de invaţamant şi a desprinde cauze, efecte ce genereaza neincadrarea in cost, identificarea, de catre directori a cauzelor şi in acelaşi timp, propunerea unor masuri, analizate in prealabil in Consiliile de administraţie ale şcolilor, in scopul reducerii deficitului de cost standard, raportat la necesarul de salarii;
- s-au purtat discuţii, pe grupuri relativ mici, cu directorii instituţiilor, s-au ascultat puncte de vedere şi s-au analizat situaţiile descrise, punctandu-se cateva situaţii cu impact mic asupra activitaţii din şcoli, situaţii ce nu au fost valorificate sau reduse pentru a se diminua deficitul. Sunt şcoli ce nu au reuşit nici fundamentarea pentru cost standard sa o faca corespunzator, unitatea de invaţamant pierzand şi sume de bani cuvenite, legal. Şi toate acestea din greşeli ce puteau fi evitate.
- li s-a solicitat directorilor de şcoala ( discuţiile au fost inregistrate) sa evite complet sa creeze stari de panica in randul colegilor şi sa analizeze situaţia, punctual, incercand, in limita posibilitaţilor sa realizeze un management strategic centrat pe folosirea judicioasa a tuturor resurselor şi incercarea incadrarii, pe cat posibil in sumele repartizate in buget, corespunzatoare numarului de elevi.
- dupa vechiul şi rezistentul obicei al romanilor de a transmite din interiorul unei organizaţii date ce ar trebui sa fie confidenţiale, unii dintre colegi, indreptaţiţi, probabil, au apelat la sindicat, determinand luarea unei poziţii a acestora vis-a-vis de faptul ca nu se reuşeşte asigurarea salariilor decat prin identificarea unor masuri.
- s-a interzis efectiv propunerea unor masuri ce pot afecta personalul didactic/nedidactic/didactic auxiliar, respectiv pierderea unui loc de munca. Cu toate acestea, directorul are şi poarta responsabilitatea identificarii unor soluţii optime şi oportune. Aproape in fiecare şcoala exista o astfel de posibilitate. De-a lungul anilor, cand salariile nu produceau un deficit atat de mare, s-au suplimentat posturi, s-au creat locuri de munca, fara a se ţine intotdeauna cont de dimensiunea unei şcoli, de faptul ca in timp, numarul elevilor s-a diminuat, natalitatea a scazut, posturile au fost menţinute la aceeaşi capacitate;
S-au centralizat aproape toate propunerile venite din partea şcolilor şi s-a constatat urmatoarele:
- s-au propus ca şi masuri, acolo unde deficitul inregistreaza cateva miliarde pe an, reducerea la minim a numarului disciplinelor opţionale ( acestea, de foarte multe ori, au fost alese nu ca opţiune a copiilor şi parinţilor, ci pentru a inchega o catedra de 18 ore la o anumita disciplina şi in mod sigur, copiii nu işi doresc un numar maxim de ore pe saptamana, prin majorarea opţionalelor), pentru 2018-2019 ( din septembrie), fara a fi afectate cadrele didactice titulare;
- s-au propus masuri de diminuare a fracţiunilor de norma ( spre exemplu laborant , pentru ca şcolile respective nici nu au laborator şi persoana care ocupa funcţia mai deţine o norma intreaga, fara aceasta fracţiune);
- s-au propus masuri de blocare ( prin OUG 90/2017 nu se pot debloca decat 1/2 din posturile nedidactice şi didactice auxiliare ce se vacanteaza) temporara, fara a se pierde normele a unor posturi vacante ( nu sunt oameni pe ele) de muncitori de intreţinere, ingrijitori, astfel incat sa se poata realiza o diminuare a deficitului de cost. Exista şcoli ce au puţin peste 100 elevi şi 10 posturi pe nedidactic ocupate, dar, exista şi situaţii in care, personalul nedidactic este insuficient.
- s-a renunţat, acolo unde nu exista posibilitatea luarii niciunei masuri şi deficitul este exagerat, la degrevarea temporara a directorului de gradiniţa. Ani la rand u fost degrevate şi spre deosebire de profesori, dumnealor nu au avut nicio ora in obligaţia de predare;
- s-au comasat unele clase cu efective mici de elevi, astfel incat, din 2 clase cu 27 elevi in ambele, sa ramana 1 clasa cu 27 elevi, fara a afecta titularii din şcoli;
- s-au solicitat şi doar in puţine cazuri, deşi exista posibilitatea in mai multe unitaţi de invaţamant, sa se finanţeze de la venituri proprii unele posturi de la nedidactic ( avem şcoli cu hectare intregi de pamant, cu fond de vanatoare şi care desfaşoara activitaţi aducatoare de venituri suplimentare);
- s-a recalculat deficitul şi surprizele constatate au fost enorme: şcoli cu deficit mic au ajuns acum sa schimbe propria declaraţie şi sumele au fost total diferite şi invers;
- externalizarea unor servicii, prin preluarea acestora de catre partenerii noştri din UAT-uri, la personalul nedidactic;
Deşi, in mod sigur se pot identifica multe soluţii, cele propuse de şcoli sunt minime şi nu produc efecte negative, nejustificand reacţia prompta a sindicatelor. Sigur, dumnealor sunt indreptaţiţi şi obligaţi sa-şi apere membri, insa, inainte de a avea reacţii, trebuie sa se asigure ca informaţiile sunt fundamentate. Nu putem face public la acest moment, deficitul inregistrat de judeţ, inainte de propunerea unor masuri, cu raportare la ceea ce au declarat in ianuarie şi cu ceea ce a rezultat dupa identificarea masurilor, pentru ca nu am finalizat ierarhizarea pe categoriile care ne intereseaza, insa, vom veni spre cei interesaţi cu aceste date.
Cele mai multe şcoli, la propunerea unor masuri, deşi au un deficit foarte mare, au trecut „ nu e cazul” sau sunt propuse masuri nefezabile: reducem deficitul prin acţiuni de diminuare a abandonului şcolar, revenirea claselor de la Colegii la şcolile gimnaziale, etc.
Aşadar, mulţumindu-va pentru rabdarea de a citi lungul mesaj, v-aş adresa rugamintea de a face public, in masura in care sunteţi interesaţi, informaţiile corecte, contribuind prin aceasta, daca este cazul, la liniştirea celor neliniştiţi din randul colegilor şi a reprezentanţilor sindicatelor din judeţul Timiş.
Va doresc o zi liniştita, maine şi indemnul de a va ocupa de persoanele dvs, nu aşa cum o fac eu ( şi acum sunt la ISJ)!”...

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.