Miscare civica, fara precedent in ultimii ani. TIMISOARA Capitala Culturala Europeana 2021, in pericol?...

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 11.04.2018 15:51 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

O mişcare civica, fara precedent in ultimii ani in Timişoara, a mobilizat masiv organizaţii, personalitaţi culturale, profesionişti şi intelectuali din zone şi generaţii diferite, toţi preocupaţi de soarta proiectului Timişoara Capitala Culturala Europeana 2021. Aceştia au adresat un memoriu primarului Timişoarei, preşedintelui Consiliului Judeţean Timiş, ministrului Culturii si Identitaţii Naţionale şi comisarului european responsabil pentru Educaţie, Cultura, Tineret şi Sport, avand titlul Timişoara Capitala Culturala Europeana 2021, in pericol.

Un proiect care trebuia sa uneasca oamenii şi comunitaţile in jurul valorilor europene a reuşit, in cazul multor capitale culturale, sa duca la dezbinarea comunitaţilor. Pentru a evita acest scenariu şi in cazul Timişoarei, trebuie sa reflectam şi sa ne implicam pana cand nu este prea tarziu.
    Semnatarii acestui document semnaleaza faptul ca, la un an şi jumatate dupa ce Timişoara a caştigat titlul de Capitala Culturala Europeana 2021, Asociaţia TM2021, care gestioneaza dosarul, a evoluat intr-o direcţie ce ingrijoreaza. In locul unei deschideri a proiectului spre comunitate şi a largirii implicarii, s-a remarcat un proces contrar, soldat cu indepartarea principalilor actori care au contribuit la elaborarea dosarului de candidatura: au plecat marea majoritate a colaboratorilor-cheie care au redactat cele doua dosare caştigatoare, au demisionat 5 membri ai Consiliului Director, fara a fi inlocuiţi. Inclusiv preşedintele de onoare al asociaţiei, Ioan Holender, şi-a anunţat public demisia.

Timişoara Capitala Culturala Europeana 2021, in pericol

In spaţiul european, sunt tot mai multe voci care susţin ca titlul de Capitala Culturala Europeana şi-a pierdut, in buna masura, relevanţa de odinioara şi ca ideea simpla şi generoasa din 1984 a ministrului culturii din Grecia - Melina Mercouri - s-a transformat intr-o aventura cu prea multe necunoscute. Un proiect care trebuia sa uneasca oamenii şi comunitaţile in jurul valorilor europene a reuşit, in cazul multor capitale culturale, sa genereze aşteptari, frustrare, suspiciune şi neincredere, stari ce au dus, in final, la dezbinarea comunitaţilor. Pentru a evita acest scenariu şi in cazul Timişoarei, trebuie sa reflectam şi sa ne implicam pana cand nu este prea tarziu.
Semnatarii acestui document semnaleaza faptul ca, la un an şi jumatate dupa ce Timişoara a caştigat titlul de Capitala Culturala Europeana 2021, Asociaţia TM2021, care gestioneaza dosarul a evoluat intr-o direcţie ce ingrijoreaza, proiectul şi fondurile fiind utilizate fara control, fara transparenţa, in lipsa unor proceduri de lucru clare şi fara rezultate culturale notabile.
In faza iniţiala, din 2011 şi pana cand proiectul a fost desemnat caştigator (septembrie 2016), Asociaţia a reunit principalele instituţii culturale ale oraşului, ONG-uri şi personalitaţi, precum şi o serie de experţi şi curatori independenţi care s-au implicat in concepţia şi scrierea dosarului de candidatura.
Dupa septembrie 2016, in locul unei deschideri a proiectului spre comunitate şi a largirii implicarii, s-a remarcat un proces contrar, soldat cu indepartarea principalilor actori care au contribuit la elaborarea dosarului de candidatura: au plecat marea majoritate a colaboratorilor-cheie care au redactat cele doua dosare caştigatoare, au demisionat 5 membri ai Consiliului Director, fara a fi inlocuiţi, aşa cum cere statutul, a fost indepartat un numar mare de membri ai asociaţiei – fara notificari prealabile (din cei 113 membri inregistraţi in 2015, azi au ramas doar 70). Inclusiv preşedintele de onoare al asociaţiei, domnul Ioan Holender, personalitate respectata a oraşului, director al Operei din Viena timp de 19 ani şi de mai multe ori director artistic al Festivalului George Enescu, şi-a anunţat public demisia, profund nemulţumit de modul in care directorul executiv al asociaţiei, doamna Simona Neumann, inţelege sa o conduca.
Vom expune mai jos principalele critici formulate de societatea civila şi de mediul cultural din Timişoara:
1.    Deciziile in cadrul Asociaţiei sunt luate in mod netransparent şi nestatutar. Una dintre deciziile grave prin consecinţele sale este desemnarea directorului artistic al proiectului Timişoara Capitala Culturala Europeana 2021. Dosarul de candidatura specifica de mai multe ori la cap. 6B ca „procedura de selecţie a directorului artistic presupune un apel internaţional deschis, condus de o agenţie externa de resurse umane, cu experienţa internaţionala” şi ca directorul artistic „va fi ales in urma unui apel deschis internaţional, inainte de mai 2017”. Directorul executiv Simona Neumann a procedat la desemnarea domnului Chris Torch ca director artistic printr-un act unilateral de voinţa, fara  a face cunoscute criteriile de selecţie aplicate, chiar aferente unei proceduri de head-hunting, fara a anunţa responsabilitaţile aferente acestei poziţii, fara a face cunoscute obiectivele trasate de executiv şi de consiliul director şi asumate de directorul artistic sau ţintele avute in vedere,  pentru a se putea evalua apoi daca şi-a indeplinit mandatul.
Consecinţa este ca directorul artistic ignora cultura locala impunandu-şi propriile experimente, unele dintre acestea la limita amatorismului, total nepotrivite intr-un oraş unde in timpul dictaturii comuniste mişcarea de amatori a fost puternic ideologizata şi unde intelectualii şi profesioniştii din mediul cultural au fost de multe ori marginalizaţi şi chiar persecutaţi. Cazul grupului de scriitori Aktionsgruppe Banat este de notorietate internaţionala. Contestat cu ocazia intalnirilor publice pentru lipsa de flexibilitate şi de profesionalism de care a dat dovada la interpretarea programului din dosar şi elaborarea programului pe 2018, directorul artistic a atras un val de critici care s-a rasfrant negativ şi asupra activitaţii Asociaţiei care gestioneaza  programul Timişoara 2021.
2.    Programul cultural derulat pana in prezent de asociaţie nu anunţa şi nu face                       vizibila abordarea strategica a intregului concept - de ce au pornit anumite    proiecte din dosar şi nu altele, spre ce ne indreptam cu ele, cand pornesc celelalte -, nu creeaza sinergii, interrelaţii intre proiectele programului, aşa cum erau ele concepute in dosarul caştigator. Echipa condusa de directorul artistic nu explica de ce este necesar sa achiziţionam scump producţii gata realizate, in locul susţinerii producţiilor şi iniţiativelor locale existente, nu face vizibil care este aportul real de conţinut al programului, ce ramane in urma pentru oraş din el. Nu este clar daca Asociaţia TM2021 este un operator cultural care işi produce propriile evenimente şi care are o poziţie privilegiata in raport cu ceilalţi operatori din sectorul independent sau de stat, ori daca mai este un coordonator al actorilor implicaţi in realizarea programului din dosarul de candidatura, cum ar fi normal.
3.    Dosarul de candidatura prevedea un proces de restructurare interna şi reorganizare a managementului: alegerea noului Consiliu Director care sa-şi asume strategia implementarii programului şi sa controleze intreg procesul executiv de implementare, actualizarea actelor asociaţiei care sa cuprinda noile structuri. Or, la un an şi jumatate deja de la inceperea implementarii, acest proces preparator nu a fost inca inceput. Nu au fost anunţate inca, in mod transparent, procedurile ce se vor aplica, nu s-a realizat un calendar al reorganizarii şi, subsecvenţial, paşii ce vor fi urmaţi in legatura cu noile structuri ce se impun:
a.    constituirea unui Consiliu de Audit, Guvernanţa Culturala şi Etica.
b.    constituirea unui Organism Independent de Monitorizare şi Evaluare.
c.    crearea unui Forum al Reprezentanţilor Regionali, a unui Forum Consultativ precum şi a unei Burse de proiecte. Nu s-a facut nici un pas pentru constituirea lor.
Lipsa acestor mecanisme de control extern, consultanţa independenta şi dezvoltare generala a proiectului Timişoara Capitala Culturala Europeana sunt expresii ale unui sistem nesanatos de guvernanţa şi management şi reprezinta o  incalcare a modului de funcţionare a asociaţiei.
4.    O flagranta incalcare a prevederilor legale naţionale şi europene şi un conflict de interese major le reprezinta aprobarea in spatele uşilor inchise a mai multor proiecte pentru perioada 2017-2018, propuse de organizaţii şi instituţii care au legatura directa cu o parte dintre membrii consiliului director, structura de conducere a Asociaţiei TM2021. Poate nu s-ar fi ajuns in acest punct, daca organismul european partener ar fi observat acest fenomen şi l-ar fi amendat inca din faza de redactare a dosarului de candidatura.  
5.    Banii publici s-au cheltuit şi se cheltuiesc in deplina opacitate. Doar la somaţia actorilor culturali independenţi, asociaţia s-a vazut obligata sa publice pe site o foarte sumara schiţa de execuţie bugetara, care nu este altceva decat un anunţ privind sumele colectate şi sumele cheltuite anual, fara niciun fel de alta informaţie explicativa. In anul 2017, a fost cheltuit un milion de euro, pentru care nu s-a prezentat nici un fel de raport legat de eficienţa cheltuirii acestor bani şi de impactul produs la nivel local. In plus, in mediul cultural din oraş s-a format percepţia ca asociaţia a devenit o platforma deschisa pentru evenimente, organizaţii şi companii din afara oraşului şi din strainatate aflate in cautare de finanţari facile.
6.    De la ultimele excluderi din asociaţie nu s-au facut cooptari de noi membri, iar cererile depuse nu au constituit obiectul validarii. Astfel, in mod practic, chiar daca personalitaţi de prestigiu ale oraşului şi alţi cetaţeni cu vocaţie participativa doresc sa se alature procesului de implementare a programului Capitalei Culturale, inscrierile in asociaţie şi accesul la actul decizional sunt blocate pana dupa alegerea noului consiliu director din aprilie 2018.  
7.    Deşi raportul comisiei culturale UE de monitorizare, precum şi OG 26/2000 actualizata, art. 22 alin. 1 şi art.25, interzic expres conflictul de interese şi specifica in mod clar demisia imediata a membrilor ce se afla in conflict de interese, se menţin in structurile de conducere ale asociaţiei asemenea raporturi (directorul executiv are soţul membru al Consiliului Director). In plus, in contradicţie flagranta cu legile in vigoare in Romania şi UE, conducerea asociaţiei a hotarat expres eliminarea interdicţiei de incompatibilitate prevazuta la art. 24 punctul 2 din statutul iniţial, unde se prevedea ca „In situaţia in care un membru al asociaţiei ocupa o funcţie de conducere in cadrul unei instituţii publice pe care asociaţia, prin scopul şi obiectivele sale o sprijina, acesta nu poate fi membru in consiliul director al asociaţiei.” Eliminarea acestei prevederi statutare s-a luat pentru ca Victor Neumann, soţul Simonei Neumann, director executiv al Asociaţiei TM2021, sa poate fi menţinut in consiliul director.
8.    Din raportul primei intalniri de monitorizare de la Bruxelles din octombrie 2017 aflam ca monitorizarea şi evaluarea locala va fi facuta de Universitatea de Vest cu sprijinul unor experţi europeni in frunte cu Robert Manchin. Domnul Manchin este preşedintele board-ului Culture Action Europe, board din care mai fac parte Chris Torch, directorul artistic şi, de cateva luni, Simona Neumann, directorul executiv. Atat timp cat cei trei menţionaţi mai sus fac parte din organismul de conducere al unei asociaţii cu sediul la Bruxelles, pot fi ridicate anumite rezerve in ceea ce priveşte imparţialitatea procesului de monitorizare şi evaluare la care s-a obligat asociaţia.

Daca analizam poziţiile exprimate in spaţiul public de catre directorul executiv Simona Neumann, se cristalizeaza o singura cauza care afecteaza activitatea asociaţiei: finanţarea deficitara. Intr-o ţara in care lupta impotriva corupţiei este una din temele principale, ne intrebam cum poate opinia publica din Timişoara sa determine autoritaţile locale şi naţionale sa-şi onoreze obligaţiile financiare asumate faţa de Asociaţia TM2021, daca aceasta are o conducere cu probleme de credibilitate şi care probeaza un dezinteres faţa de transparenţa şi proceduri?
Fara apeluri deschise prin care se fac angajarile, fara apeluri publice de proiecte prin care organizaţiile din sectorul cultural independent sa poata sa acceseze cu şanse egale fondurile puse la dispoziţie, fara un comitet director care sa nu mai promoveze interesele unora dintre membrii sai in agenda Capitalei Culturale Europene, acest titlu risca sa devina un paravan in spatele caruia se poate produce o risipa masiva din cele 48 de milioane de euro alocate pana in 2021, in una dintre cele mai sarace şi mai corupte ţari ale Uniunii Europene.

Urmare a acestor observaţii cu caracter general, solicitam cateva masuri urgente:
1.    organizarea unei adunari generale extraordinare a Asociaţiei TM2021 prin care sa fie validaţi membrii noi, astfel incat toţi cei interesaţi sa poata participa la alegerea noului consiliu director şi la recredibilizarea asociaţiei.
2.    In acelaşi timp solicitam infiinţarea unui  bord consultativ (prevazut in dosar), compus din personalitaţi culturale, care, impreuna cu noul consiliu director, sa gireze un apel transparent pentru poziţiile vacante (director artistic, director de marketing, director de comunicare, producator general) şi experţi desemnaţi (pe baza de CV, proiect individual, corelat cu dosarul CCE2021 şi interviu).
3.    Noua echipa executiva sa prezinte un plan de acţiune revizuit pentru evenimentele care urmeaza sa fie organizate in cursul anului curent şi structura bugetului pana la finele anului 2019, cu alocarile financiare pentru fiecare categorie in parte: proiecte mari, proiecte de interes local, regional sau naţional. Dupa care, sa se organizeze primul apel public de proiecte destinat sectorului cultural independent, pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 30 iunie 2019. Solicitam o sesiune de lucru care sa puna la aceeaşi masa instituţiile de cultura, organizatorii de mari evenimente şi autoritaţile care trebuie sa se implice in proiectele multianuale ce urmeaza sa fie produse pana in anul 2021 şi dupa.  

Atragem atenţia comisiei de monitorizare asupra disfuncţionalitaţilor semnalate şi solicitam ca ele sa fie analizate şi, dupa caz, incluse in raportul ce urmeaza a fi formulat in luna aprilie 2018. In plus, consideram ca opiniile personale ale raportorilor europeni care monitorizeaza activitatea Asociaţiei TM2021 sau consultarile informale ale acestora cu directorul executiv sau directorul artistic facilitate de platformele de social media, pot fi exploatate public de parţile interesate, ceea ce reprezinta o instrumentalizare a unui organism european, care prin statutul sau trebuie sa fie imparţial. Acest aspect contravine modelului de buna practica europeana.  
Toleranţa, multiculturalismul, spiritul civic, spiritul antreprenorial şi deschiderea catre Europa sunt aici acasa de sute de ani. Astazi, cand Europa Centrala şi de Est este traversata de un val de naţionalism, xenofobie şi intoleranţa care aminteşte de anii treizeci, nu permitem nimanui sa puna la indoiala existenţa valorilor europene la Timişoara. Dar, de cate ori vom observa ca acestea sunt folosite ca sa se mascheze incompetenţa, politizarea actului de cultura, lipsa de transparenţa şi inţelegerile facute pe colţul mesei, ne vom simţi obligaţi sa reacţionam.
Semnatarii prezentului document cer Primariei Timişoara şi Consiliului Judeţean Timiş sa analizeze urgent daca işi menţin increderea in conducerea asociaţiei şi daca işi asuma, in deplina cunoştinţa de cauza, riscurile ce decurg de aici.
Adresam prezenta sinteza critica finanţatorilor publici, Primaria Timişoara, Consiliul Judeţean Timiş, Ministerul Culturii şi Identitaţii Naţionale, membrilor experţi europeni şi organismelor europene partenere, care au obligaţia sa se implice, sa vina cu un raspuns la ingrijorarile şi propunerile din spaţiul public, astfel incat acest punct de fractura dintre mediul cultural şi societatea civila din oraş şi grupul care controleaza in prezent Asociaţia TM2021 sa fie depaşit cat se poate de repede, printr-un efort concertat.
Timişoara poate sa fie una din poveştile de succes ale acestui program european daca impreuna vom recupera principiile şi starea de emulaţie care au permis construcţia acestui proiect şi daca putem sa-l scoatem din zona de confuzie şi fals confort in care se afla de aproape un an si jumatate, adica de la momentul caştigarii titlului.

Cu stima,

Activ Civic - preşedinte Laurentiu Ştefanescu
ACUMA - preşedinte Daniel Paleu
Ana Adam, artist vizual
Florin Arhire, artist vizual
Branduşa Armanca, jurnalista, profesor universitar, director al ICR Budapesta (2006-2012)   
Asociaţia Culturala BARAKA ARTIST
Asociaţia Culturala CONTRASENS
Asociaţia Culturala SINAPTICA
Asociaţia Culturala SOCART
Emil Banciu, directorul editurii eMedia, initiatorul proiectului
Biblioteca Virtuala Banat
Rodica Domnica Berinde, locuitor al cetaţii
Alina Bernecker, manager de proiect
Simona Biriescu, profesor universitar, manager cultural
Adriana Blaj, inginer, fost consilier Primaria Timişoara
Costin Brateanu, artist vizual
Nicoleta Ciocov, vicepresedinte, Pelicula Culturala  
Stelian Cirţ, manager cultural
Dan Ciubotaru, doctor in istorie, Muzeul Banatului Timişoara
Alexandru George Condrache, doctor in literatura comparata
Doru Creţ, manager cultural
Vasile Docea, istoric, profesor universitar, director al Bibliotecii Centrale Universitare din Timişoara
Federaţia Iniţiativa Timişoara - Laurenţiu Ştefanescu,  preşedinte
Fundaţia RUBIN
Marius Giura, manager cultural, preşedinte Fundaţia Culturala Jazz-Banat
Monica Herczeg, manager cultural
Florin Iepan, regizor de film, director executiv DocuMentor
Ştefan Iordanescu, regizor
Sorina Jecza, manager cultural, preşedinta a Fundaţiei Triade
Mircea Leschian, manager cultural
Cosmin Manolescu, artist şi manager cultural
Gabriel Malancioiu, compozitor, cadru universitar
Cristina Malancioiu, violonista, cadru universitar
Calin Meda, producator de film
Camil Mihaescu, artist vizual
Camelia Mingasson, preşedinta, Asociaţia Culturala Kratima
Lucian Mircu, preşedinte, Marele Ecran
Anca Muntean, profesor  universitar dr. emerit in psihologie
OSUT - preşedinte Ovidiu Boldor
Silviu Oravitzan, artist plastic
Nicoleta Papp, critic de arta
Victor Andrei Parau, pianist
Calin Petcana – doctor in arte vizuale, profesor la Facultatea de Arte şi Design, UV Timişoara
Gabriela Petcana – manager agenţia UltraVoyage (turism cultural)
Ileana Pintilie, critic de arta, profesor la Facultatea de Arte şi Design, UV Timişoara
Svetlana Pomorişaţ, designer
Ioan Augustin Pop, artist vizual
Ştefan Popa-Popas
Camelia Popescu, manager cultural
Sabin Popescu, regizor
Vasile Popovici, scriitor
Constantin Prut, profesor universitar, critic de arta
Ciprian Radovan, artist vizual
Daniela Raţiu, scriitor, jurnalist
Dana Sarmeş, critic de arta, curator independent
Teodor Scurtu
Valeriu Sepi, artist vizual
Societatea Timişoara
Ilie Stepan, compozitor, liderul formaţiei Pro Musica
Ramona Szucsik, jurnalist
Alexandru Szentmiklosi, doctor in istorie, şeful secţiei de arheologie şi istorie veche, Muzeul Banatului Timisoara
Romeo Szorad, arhitect, membru fondator OAR
Robert Şerban, scriitor şi jurnalist
Ştefan Iosif Tasi TAJO, artist vizual
Marius Tanasa, artist vizual
Petre Tanasoaica, jurnalist
Mihaela Tilinca, manager cultural
Alexandra Titu, profesor universitar, critic de arta
Marcel Tolcea, scriitor
Trei Compas - preşedinte Marius Pascariu
Andrei Ujica, regizor, profesor de film la Universitatea de Arta şi Design (HfG) Karlsruhe, director fondator al Centrului de Arta şi Tehnologie Media (ZKM) Karlsruhe
Elisabeta Varga–Piatek, preşedinta, Pelicula Culturala
Rafael Vasilcin, director de imagine
Rodica Vartaciu, cercetator I, profesor universitar, doctor in istoria artei
Daniel Vighi, preşedinte, Ariergarda
Smaranda Vultur, doctor in filologie, scriitoare  
West Yacht Club - preşedinte Doru Creţ

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.