O intrebare pentru timisoreni: Cum il chema pe primarul care a adus tramvaiele cu cai?

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 07.07.2015 12:56 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

In 1869, la 8 iulie, Timisoara inregistra o noua premiera: s-a deschis circulatiei prima linie de tramvai tras de cai, care a unit Cetatea, de la Piata Sf. Gheorghe, de cartierul Fabric.
In 2011, Consiliul Local Timisoara a hotarat ca ziua de 8 iulie sa devina Ziua Transportului Public Timisorean pentru a marca momentul cand Timisoara a fost primul oras din Europa sud-estica cu tramvai tras de cai.

Timisoara a fost al treilea oras dupa New York (1825) si Paris (1854) ce a beneficiat de acest mijloc de transport pe atunci modern.
***
La 30 aprilie 1869, s-au achiziţionat de la Fabrica de Vagoane din Viena primele 5 vagoane de persoane, pentru transportul cu cai.
Fiecare vagon a costat 1755 florini, au fost puse in circulaţie la 8 iulie 1869, fiecare vagon fiind tras de doi cai, iar iarna, in condiţii grele, un vagon era tras de trei cai.
Tramvaiele cu cai au funcţionat pana la 26 iulie 1899 cand, datorita electrificarii, au circulat pentru ultima data, dupa care au fost scoase din uz.
La sfarşitul anului 1869, STCT-SA - SOCIETATEA DE TRAMVAIE CU CAI DIN TIMIŞOARA avea un parc de 24 de vagoane ( vagoane persoane - 21 VR cu cai şi vagoane serviciu
- 2 VR cu cai - transport materiale, 1 VR truc).
Program de circulaţie al tramvaielor era intre orele 6 - 22, la un interval de 10-12 minute.
Interesant este ca foarte puţina lume vorbeşte de primarul de atunci al Timişoarei, despre care se ştiu destul de puţine lucruri.
Este vorba de Károly Küttel, (n. 1818, Kőszeg - d. 1875, Timişoara), care a fost primar al Timişoarei intre 1859 -1861 şi 1867 - 1872...

APARITIA SI EVOLUTIA TRANSPORTULUI IN TIMISOARA

1868 - Se inregistreaza "Societatea de tramvai cu cale ferata din Timisoara
1869 - Se pune in functiune prima linie de tramvai cu cai la 8 iulie
1897 - Se infiinteaza societatea pe actiuni "Tramvaiele comunale electrice din Timisoara"
1899 - Se pune in functiune tramvaiul cu tractiune electrica
1904 - Intreprinderea trece in administratia Consiliului Comunal sub numele de "Tramvaiele Comunale Timisoara"
1904 - Punerea in functiune a primei statii cu convertizoare electrice si baterii tampon
1919 - Trecerea societatii sub administratia romaneasca
1920 - Se pun bazele productiei de tramvaie in ateliere proprii
1929 - Punerea in functiune a primului redresor cu mercur pentru statiile de alimentare
1932 - Sectorizarea retelei de contact
1932 - Mutarea liniei CFR Timisoara - Buzias in afara orasului
1939 - Infiintarea Intreprinderii electromecanice Timisoara (IET)
1942 - Punerea in functiune a primei linii de troleibuz in Timisoara
1943 - Aparitia primelor linii de autobuze in Timisoara
1948 - Infiintarea Intreprinderii de Transport Timisoara
1950 - Se executa primele tramvaie de mare capacitate pe boghiuri din tara(Gb 2/2)
1955 - Apar primele vagoane de mare capacitate pe boghiuri de tip "Electroputere" Craiova
1958 - Se construiesc in cadrul intreprinderii vagoanele de tip "Pionier"
1960 - Se achizitioneaza primele troleibuze romanesti tip TV2E(T.Vladimirescu)
1961 - Se achizitioneaza primele tramvaie de tip I T Bucuresti
1962 - Se construieste in cadrul intreprinderii primul vagon de tip T1-62
1968 - Se pune in functiune prima substatie telecomandata(R.D.Germana)
1969 - Se pune in functiune prima instalatie de redresare cu diode cu siliciu
1970 - Se construieste in cadrul ITCVTT (Intreprinderea de Transporturi si Constructii Vagoane de Tramvai Timisoara) prototipul tramvaiului de tip Timis
1971 - Se pune in exploatare Baza Mixta de exploatare Tramvaie-Troleibuze din Bv.Dambovita - str.I.Barac
1972 - Incepe fabricatia in serie a tramvaiului de tip Timis
1973 - Se construieste prima linie de tramvai pe pat de beton
1976 - Se experimenteaza primul tramvai cu chopper din tara
1977 - Fabricatia de tramvaie trece in cadrul intreprinderii "Electrometal" Timisoara
1979 - Transportul in comun trece in cadrul I.J.T.L.TIMIS (Intreprinderea Judeteana de Transport Local Timis)
1986 - Se da in functiune baza de troleibuze din str.Banatul
1988 - Se pune in functiune primul troleibuz cu chopper
1990 - Se creeaza Regia Autonoma de Transport Timisoara
1992 - Refacerea liniei tramvaiului nr. 5
1993 - Modernizarea liniei de tramvai pe str. Stefan cel Mare (intre str. St. O. Iosif - B-dul Eroilor)
1996 - Modernizarea liniei de tramvai - bucla Torontalului.
1996 - Modernizarea liniei de tramvai pe str. 3 August 1919
1998 - Modernizarea liniei de tramvai pe Bd. Dragalina; Deschiderea bazei de agrement R.A.T.T.
1999 - Infiintarea liniei 40 autobuze; Incheierea contractului de finantare a modernizarii infrastructurii linie cale, cu Banca Europeana de Investitii.
2000 - Amenajare statie capat linie tramvai Bd. Dambovita; Amenajare statie I.T.P.; Amenajare centru de vanzare bilete, abonamente, gratuitati - P-ta Badea Cartan; Infiintare linia 11 tramvaie; Achizitii - troleibuze Berliet - 11 bucati (second-hand); tramvaie second-hand (Germania) - 33 bucati.
2001 - S-au infiintat liniile de autobuz Expres1, Expres2, Expres3; Modernizare linie tramvai Bd. Tineretii;  Modernizare statie capat str. Gh.Baritiu; Infiintare centru vanzare bilete Str. Gh.Doja; Infiintare linie troleibuz str. Paris; Achizitii - troleibuze Vetter - 3 bucati (second - hand); troleibuze Berliet - 20 bucati (second-hand); tramvaie second-hand Germania - 15 bucati.
2002 - S-au infiintat liniile de autobuz 43, 44; Achizitii - tramvaie second-hand Germania - 5 bucati.
2003 - S-a infiintat linia de autobuz 42; Achizitii - tramvaie second-hand Germania - 8 bucati.
2004 - Achizitii - troleibuze Berliet - 6 bucati (second-hand); autobuze - 11 bucati (second-hand); tramvaie second-hand Germania - 8 bucati.
2005 - Achizitii - tramvaie second-hand Germania - 5 bucati; autobuze - 17 bucati (second-hand); 50 autobuze noi achizitionate de Primaria Timisoara.
2006 Achizitii - tramvaie second-hand Germania - 5 bucati; 5 autobuze noi achizitionate de Primaria Timisoara; a fost prelungita linia 18 autobuze pana la Metro2 Timisoara.
2007 Achizitii - tramvaie second-hand Germania - 20 bucati; a fost infiintata o linie noua de autobuze, numarul 45; au fost prelungite liniile de autobuze 31 si 43.
2009 Achizitii - tramvaie second-hand Germania - 5 bucati;
2010 Achizitii - tramvaie second-hand Germania - 5 bucati + o remorca.
2010 Achizitii - autobuze articulate tip Mercedes Conecto G - 30 bucati

1969 - 1989 - s-au fabricat 500 vagoane (vagoane motor si remorca)de tip Timis pentru mai multe orase din Romania;
1991 - 1999 - s-au achizitionat vehicule folosite: tramvaie din Germania(Bremen,Karlsruhe, München), autobuze din Belgia (Bruxellles), Franta(Mulhouse), Austria(Salzburg), troleibuze din Germania (Eberswalde, Weimar,Esslingen), Austria (Salzburg), Elvetia (Winterthur), Franta (Lyon).

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.