POLITISTUL, mai multe drepturi de la GUVERNUL PSD. CETATEANUL, mai putine. Poti primi AMENDA si daca te uiti urat la ORGANUL de STAT!...

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 22.02.2018 18:05 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Noua forma a proiectului legislativ privind autoritatea poliţistului aprobata de Guvern.
Dupa aprobarea in Guvern, proiectul va ajunge in Parlament.

Guvernul a aprobat in şedinţa de joi, 22 februarie a.c., proiectul de Lege pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si siguranţei publice prin care se propune stabilirea, in mod clar şi transparent, la nivel de lege, a regulilor de intervenţie a poliţiştilor şi a poliţiştilor de frontiera, precum şi inasprirea cadrului juridic pentru o serie de fapte antisociale care aduc atingere intereselor comunitaţii.

Activitatea poliţistului reprezinta un serviciu public specializat şi se realizeaza in interesul persoanei şi al comunitaţii.

Pentru ca poliţistul sa poata raspunde solicitarilor cetaţeanului, asigurandu-i protecţia necesara, trebuie sa aiba la indemana instrumente juridice care sa confere eficienţa activitaţii sale şi sa-i permita astfel sa acţioneze pentru rezolvarea problemelor comunitaţii şi apararea intereselor statului.

Pentru a face legea mai predictibila şi pentru a se cunoaşte exact, cand şi cum se desfaşoara interacţiunea dintre poliţist şi cetaţean, ce drepturi şi obligaţii revin fiecaruia dintre aceştia, proiectul de lege instituie reguli clare referitoare la procedurile de legitimare, control corporal, al bagajelor şi al vehiculului persoanei, conducerea persoanei la sediul poliţiei şi utilizarea forţei.

Astfel, in proiectul de lege sunt enumerate situaţiile in care poliţistul va avea dreptul sa legitimeze şi sa stabileasca identitatea unei persoane, respectiv daca:
a) aceasta incalca dispoziţiile legale, ori exista motive verosimile pentru a banui ca pregateşte sau a comis o fapta ilegala;
b) exista motive verosimile pentru a banui ca aceasta a fost prezenta la locul savarşirii unei fapte ilegale ori are cunoştinţa despre fapta, autor sau despre bunurile avand legatura cu fapta;
c) aceasta solicita sprijinul sau intervenţia organelor de poliţie, ori cand din cauza varstei, starii de sanatate, dizabilitaţii, consumului de alcool sau altor substanţe psihoactive, ori a altor asemenea circumstanţe, necesita sprijinul organelor abilitate;
d) descrierea acesteia corespunde unei persoane cautate potrivit legii, deţine asupra sa bunuri sau se deplaseaza cu un vehicul, ambarcaţiune ori aeronava care corespunde descrierii unor bunuri sau mijloace de transport cautate potrivit legii;
e) aceasta desfaşoara o activitate supusa, potrivit legii, unor autorizari, avize sau inregistrari ori este implicata intr-o procedura legala in faţa unei autoritaţi sau instituţii publice;
f) aceasta incearca sa patrunda sau se afla intr-un spaţiu in care accesul este controlat;
g) cu ocazia unor controale sau razii, efectuate in condiţiile legii;
h) exista obligaţia legala de a se stabili identitatea acesteia.

Poliţistul are dreptul sa solicite persoanei legitimate sa ţina mainile la vedere şi, dupa caz, sa renunţe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat. Totodata, poate sa solicite persoanei care face obiectul controlului corporal sa adopte o poziţie inofensiva, ce permite realizarea efectiva şi in siguranţa a acestui control. Prin poziţie inofensiva se inţelege:
a) ţinerea mainilor deasupra capului sau paralel cu solul,
b) departarea picioarelor,
c) adoptarea poziţiei şezut,
d) adoptarea poziţiei culcat,
e) alta poziţie a corpului, care previne savarşirea unei acţiuni violente indreptate impotriva poliţistului şi respecta demnitatea umana.

Solicitarea de a adopta o poziţie inofensiva trebuie sa fie adecvata pericolului pe care-l poate reprezenta persoana şi sa nu depaşeasca nevoile reale pentru atingerea scopului intervenţiei.
Se interzice solicitarea adoptarii poziţiei şezut sau culcat in cazul femeilor cu semne vizibile de sarcina, persoanelor cu semne vizibile ale unei dizabilitaţi şi copiilor.
Se prezuma intenţia savarşirii unei acţiuni violente indreptate impotriva poliţistului fapta persoanei de a se apropia de acesta dupa ce, in prealabil, a fost avertizata prin cuvintele: Poliţia, stai! – Nu te apropia!, ori de a nu se conforma solicitarilor poliţistului (sa ţina mainile la vedere şi, dupa caz, sa renunţe temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat, respectiv sa adopte o poziţie inofensiva, ce permite realizarea efectiva şi in siguranţa a controlului corporal).

Textul proiectului cuprinde şi garanţiile necesare respectarii drepturilor persoanelor.

De exemplu, persoana legitimata are dreptul de a fi informata verbal, de catre poliţist, cu privire la motivul legitimarii.
De asemenea, persoana condusa la sediul poliţiei are dreptul de a fi informata cu privire la: motivele conducerii, drepturile pe care le poate exercita, dreptul de a formula contestaţie impotriva dispunerii masurii, dreptul de a fi asistata de un avocat, de a comunica direct cu acesta in condiţii de confidenţialitate, de a nu da nicio declaraţie fara prezenţa acestuia, de a informa un membru de familie sau alta persoana pe care o indica, de a fi consultata de un medic, de a comunica prin interpret daca nu inţelege limba romana sau daca, din cauza unor deficienţe, nu se poate exprima.

Poliţistul va avea dreptul sa conduca o persoana la sediul poliţiei, atunci cand:
a) nu s-a putut stabili identitatea acesteia, ori exista motive verosimile pentru a banui ca identitatea declarata nu este reala sau documentele prezentate nu sunt veridice;
b) din cauza comportamentului, locului, momentului, circumstanţelor, ori bunurilor aflate asupra sa, exista motive verosimile pentru a banui ca pregateşte sau a comis o fapta ilegala;
c) prin acţiunile sale pericliteaza viaţa, sanatatea sau integritatea corporala, a sa ori a altei persoane, sau ordinea publica;
d) luarea unor masuri legale, pe loc, ar putea crea un pericol pentru aceasta sau pentru ordinea publica.
Dupa verificarea situaţiei de fapt şi, dupa caz, luarea masurilor legale faţa de persoana condusa la sediul poliţiei, poliţistul are obligaţia de a permite persoanei sa paraseasca, de indata, sediul poliţiei, fara a se depaşi 8 ore de la momentul iniţierii deplasarii. La expirarea acestui termen, persoana are dreptul de a parasi sediul poliţiei. Daca identitatea persoanei nu a putut fi stabilita, termenul se poate prelungi, motivat, pana la 12 ore.
In prezent, Legea 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Romane prevede ca o persoana poate fi condusa la sediul Poliţiei in vederea identificarii si luarii masurilor legale pentru cel mult 24 de ore.
In proiectul aprobat de Guvern se menţioneaza ca poliţistul trebuie sa intocmeasca un proces-verbal in care consemneaza motivele conducerii persoanei la sediul poliţiei, masurile realizate cu aceasta ocazie, precum şi, dupa caz, motivele prelungirii termenului de 8 ore.
Persoana condusa la sediul poliţiei are posibilitatea de a contesta masura dispusa de poliţist, inainte de incetarea acesteia, la şeful ierarhic al poliţistului.

De asemenea, prin proiect se propune majorarea cuantumului amenzilor pentru refuzul de a da relaţii cu privire la identitate (de la 100 – 500 lei, limitele cuantumului devin 500 – 1500 lei) avand in vedere ca refuzul de legitimare presupune deplasarea persoanei şi identificarea la sediul poliţiei, timp in care poliţistul nu poate interveni la alte cazuri ce reclama prezenţa sa in teren.
De multe ori refuzul de legitimare sta la baza escaladarii unor situaţii tensionate in interacţiunea poliţist-cetaţean.

Se propune creşterea valorii amenzilor pentru organizarea de petreceri private in spaţiul public, in proximitatea imobilelor cu destinaţia de locuinţe (de la 500 – 1.500 lei, limitele cuantumului devin 2.000 – 3.000 lei).
In caz de repetare, intr-un interval de 24 de ore, a faptei constand in organizarea de petreceri private in spaţiul public, amenda va fi cuprinsa intre 3.000 şi 6.000 lei.
Daca nici aceasta amenda nu conduce la restabilirea ordinii publice, poliţistul poate aplica sancţiunea prestarii unei activitaţi in folosul comunitaţii, urmand ca procesul-verbal de constatare a contravenţiei sa fie inaintat, in cel mult 48 de ore, instanţei competente.

Prin proiect se propune incriminarea faptei persoanei care, dupa ce a fost avertizata, impiedica in mod nemijlocit organul de ordine publica de a-şi indeplini, in condiţiile legii, obligaţii de serviciu referitoare la legitimarea, controlul corporal, al bagajelor şi al vehiculului sau conducerea unei persoane la sediul poliţiei ori al altui organ de stat.
Aceasta infracţiune va fi pedepsita cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda, daca fapta nu constituie o infracţiune mai grava, cum ar fi, spre exemplu, ultrajul.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.