Programul de martie la Teatrul National

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 04.03.2012 14:27 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

04/03/2012 – 19:00 IATA FEMEIA PE CARE O IUBESC – Sala Mare

IATĂ FEMEIA PE CARE O IUBESC - de Camil Petrescu
data premierei: 09 iunie 2011 / durata spectacolului: 1h:40min

scenografia: LUCIAN LICHIARDOPOL
costume: GETA MEDINSKI
sound design: ADRIAN MARDAN, GABRIEL ALMASI
mişcare scenică: MĂLINA ANDREI
light design: FLORIAN PUTERE
asistent scenografie: DIANA DOBRA

Distributia
SILVIU VĂCĂRESCU, CLAUDIA IEREMIA, CĂLIN STANCIU JR., SABINA BIJAN, CĂTĂLIN URSU, BOGDAN SPIRIDON, ANA-MARIA MUNTEANU, IRENE FLAMANN CATALINA, PAULA MARIA FRUNZETTI, CLAUDIU DOGARU, ADRIAN JIVAN, CRISTIAN SZEKERES, IULIANA CRĂESCU, LUMINIŢA TULGARA, ROBERTA POPA-IONESCU, MĂLINA MANOVICI, IONUŢ PÎRVULESCU, NICOLAE PÂRVULESCU, DIANNA PRASKOT, RAUL BASTEAN şi ALLAN VARTOLOMEI

08/03/2012 – 15:00 COPENHAGA – Sala 2

COPENHAGA - de Michael Frayn | regia Ada Lupu
data premierei: 28 februarie 2012, Sala 2
Distribuţia: RAMONA DUMITREAN, ION RIZEA, IONUŢ CARAS
Decor ZSOLT FEHERVÁRI
Costume ALINA LĂŢAN
Video LUCIAN MATEI
Muzica SEBASTIAN HAMBURGER
Light design LUCIAN MOGA

POVESTEA
Suspendate în afara spaţiului şi timpului cercetate o viaţă întreagă, spiritele lui Niels Bohr şi Werner Heisenberg, savanţii care prin studiile lor în domeniul fizicii nucleare din timpul celui de-al doilea război mondial au ţinut pentru o clipă viitorul lumii în palmă, încearcă să răspundă la întrebarea pusă de Margrethe, soţia lui Bohr (întrebare pe care istoria o mai pune şi astăzi): De ce a venit Heisenberg în 1941 la Copenhaga? Într-adevăr, fizicianul german i-a făcut lui Bohr o vizită misterioasă în Copenhaga ocupată de nazişti – subiectul fierbinte fiind construirea bombei atomice. Vrea să-l avertizeze sau să-l coopteze? Caută informaţii sau iertarea? Care e graniţa morală pe care trebuie să o forţeze ştiinţa şi în cel fel partea conţine întregul? Viaţa conţine ştiinţa sau invers? Cu mai multe variante de răspuns posibile, Copenhaga, un thriller psihologic de excepţie, este mai mult decât un text despre istoria fizicii nucleare sau un eseu despre responsabilitatea omului de ştiinţă. Copenhaga este, în primul rând, o superbă meditaţie asupra incertitudinii ca esenţă a evoluţiei umanităţii şi, în egală măsură, o tandră provocare a logicii misterioase, de necuprins a universului pe care încercăm să îl descifrăm.
Copenhaga a fost distins cu Premiul Tony, Premiul New York Drama Critics,Premiul Molière, Premiul Drama Desk, Premiul Evening Standard ş.a.
AUTORUL
Născut în Londra (1933) Michael Frayn – dramaturg, romancier, traducător şi jurnalist – este un nume rezonant al culturii moderne britanice. După o carieră solidă ca editorialist la publicaţii ca „The Guardian” sau „The Observer”, completată de experienţa ca scenarist TV, Michael Frayn se impune ca dramaturg şi regizor. Textele lui teatrale şi literare atrag atenţia mai ales prin mijloacele aparent minore – farsa, comedia, exploatarea situaţiilor cotidiene – de care se foloseşte pentru a explora concepte filosofice. Autor satiric de geniu, Frayn se foloseşte de experienţa sa jurnalistică pentru a compune o imagine complexă din situaţii aparent lipsite de importanţă. Nu o dată comparat cu Cehov, ale cărui piese scriitorul le-a tradus în limba engleză, lui Frayn i s-au acordat cele mai importante distincţii literare britanice. Dintre piesele lui Michael Frayn, în România au fost jucate Linişte în culise! (Noises Off) şi Chinezii (The Two of us), urmând ca Naţionalul timişorean să lanseze premiera naţională a spectacolului cu piesa Copenhaga – probabil unul dintre cele mai profunde texte ale autorului englez, celebră în toată lumea.

08/03/2012 – 19:00 O SCRISOARE PIERDUTA – Sala Mare

O SCRISOARE PIERDUTĂ - de I. L. Caragiale
data premierei: 22 septembrie 2011 / durata spectacolului: 2h:00min
regia artistică ADA LUPU
spaţiu scenografic ZSOLT FEHERVÁRI
costume ALINA LĂŢAN
muzica CÁRI TIBOR
light design LUCIAN MOGA
Distributia
COLIN BUZOIANU, VLADIMIR JURĂSCU, ROMEO IOAN, VICTOR MANOVICI, CĂTĂLIN URSU, ION RIZEA, BOGDAN SPIRIDON, ADRIAN JIVAN, IONUŢ PÂRVULESCU, VALENTIN IVANCIUC şi CLAUDIA IEREMIA
Povestea
Campanie electorală undeva, în provincie. Avocatul Nae Caţavencu vrea să fie ales cu orice chip, drept pentru care nu se sfieşte să îl şantajeze pe Tipătescu, tînărul prefect al judeţului, cu scrisoarea de amor pierdută de iubita lui, Zoe Trahanache, soţia şefului local al partidului,”prezident în numeroase comitete şi comiţii”. Zoe se foloseşte de toate argumentele să îşi convingă iubitul şi soţul să cedeze şantajului şi, deşi izbuteşte, politica “de la centru” impune un necunoscut: Agamemnon Dandanache. Între timp, versatul Trahanache nu stă degeaba, balanţa se înclină în sens invers, şantajistul devine şantajat, şedinţa de numire oficială a candidatului se încheie cu o bătaie organizată de poliţistul Pristanda în înţelegere cu “şeful”, iar Caţavencu îşi pierde pălăria în care ascunsese scrisoarea buclucaşă care, cu inocentul ajutor al Cetăţeanului turmentat, ajunge din nou în posesia frumoasei şi necugetatei Zoe.

10/03/2012 – 19:00 INAINTE DE PENSIONARE – Studio 5

ÎNAINTE DE PENSIONARE - de Thomas Bernhard / regia Christian Papke
data premierei: 10 martie 2012, Studio 5
Distribuţia
DORU IOSIF, ANA MARIA COJOCARU, SABINA BIJAN
Scenografia
ALOIS GALLÉ
Light design
LUCIAN MOGA
Muzică
GEORG LUKSCH
Povestea

„Înainte de pensionare” este povestea unui fost torţionar, azi judecător respectat, şi a surorilor lui. Realistă şi metaforică, poetică şi dură, istoria fraţilor Höller, uniţi prin secrete, prin ură, şi prin negocieri maladive ale raporturilor de forţă, reprezintă o ilustrare perfectă a totalitarismului concentrat în interiorul familiei. Nostalgic după trecut, Rudolf Höller sărbătoreşte în fiecare an, în secret, ziua de naştere a mentorului său din perioada regimului totalitar. Este asistat ca de fiecare dată, de surorile lui, una adorându-l până la incest, cealaltă urându-l cu o patimă egală, captivi într-o relaţie sufocantă. Judecătorul Höller şi sora lui luptă pentru a explica, pentru a justifica, pentru a înfrumuseţa imaginea odioasă pe care tăcerea acuzatoare a mezinei, singura sa formă de rezistenţă, le-o pune în faţă.
Autorul

Considerat cea mai importantă voce în teatrul de limbă germană postbelică, şi, totodată, una dintre cele mai incomode, Thomas Bernhard (1931 – 1989) este un dramaturg, romancier şi poet austriac a cărui operă se caracterizează prin îmbinarea unui sarcasm lipsit de menajamente cu o sensibilitate specială şi un umor aspru. Critica a afirmat că Bernhard a întins mereu „o oglindă societăţii în care trăia, ştiind prea bine că şi el face parte din ea”. Cu un stil inconfundabil, autorul unor texte celebre şi în România, cum ar fi „Creatorul de teatru” sau „Puterea obişnuinţei”, „Tăietorul de lemne” sau „Immanuel Kant” propune un teatru al introspecţiei incomode, un teatru în care personajul principal este, de fiecare dată, Conştiinţa.
Regizorul

Născut în 1974 în Elveţia, Christian Papke a locuit în Brazilia, Germania şi Austria. Urmează studii de teatru, film, media, germanistică, filosofie şi management în universităţi din Rio de Janeiro, Hamburg, Viena şi Paris. Se stabileşte în Austria, unde montează în teatre importante din Viena, dar şi în alte teatre din Austria ( Judenburg, Klagenfurt, Graz), Italia, Serbia, Bosnia, Albania etc. Din 2004 conduce, ca reprezentant al PEN-Club Austria, proiectul TalkingAboutBorders – concurs de dramaturgie destinat realităţilor Europei de Est, lansat la iniţiativa sa. În 2006 a devenit cel mai tânăr membru al PEN-Club Austria, iar între 2007 şi 2011 face parte din conducerea acestei organizaţii.

15/03/2012 – 19:00 THE FULL MONTY [musical] – Sala Mare

THE FULL MONTY - Muzica şi versurile de David Yazbek şi text de Terrence McNally
data premierei: 28 decembrie 2011 / Traducerea Peca Ştefan / Bazat pe filmul produs de Fox Searchlight Pictures şi scris de Simon Beaufoy
Distributia
RICHARD BALINT, TANIA POPA, ION RIZEA, GABRIELA POPESCU, LAURA AVARVARI, VICTOR YILA, CRISTIAN RUDIC, ANDREA TOKAI, MATEI CHIOARIU, COLIN BUZOIANU, VICTOR MANOVICI, DORU IOSIF, ADRIAN JIVAN, VICTORIA SUCHICI CODRICEL, MIRELA PUIA, BENONE VIZITEU, LUMINIŢA TULGARA, DANIELA BOSTAN, DAVID CRESCENZI, VALENTIN IVANCIUC, ALEX HÂNCU.
Scenografia DRAGOŞ BUHAGIAR
Conducerea muzicală DAVID CRESCENZI
Pregătirea muzicală TIBOR CÁRI, VALENTINA PEETZ, RAREŞ PĂLTINEANU, ANGELA BALICI
Asistent coregrafie HELEN GANSER
Asistenţi scenografie DIANA DOBRA, ZSOLT FEHERVARI
Asistent regie IUDIT REINHARDT
Regia RAZVAN MAZILU
Povestea
Oţelăria s-a închis. Acum şomeri, Jerry şi Dave trăiesc din ajutorul social. Pe Jerry l-a părăsit nevasta, riscă să-şi piardă şi băiatul şi nici Dave nu stă pe roze. Ascunşi în toaleta clubului de strip-tease unde soţiile lor se distrează la un show cu The Chippendales, cei doi prind o discuţie din care Jerry află că e pe cale să piardă custodia copilului şi dreptul de vizită. Situaţiile disperate cer măsuri disperate: de-acolo şi ideea unui spectacol unic de strip-tease masculin… full-monty, dus până la capăt. Alături de încă patru bărbaţi, fiecare motivat de necazurile lui, Jerry şi Dave pornesc în cea mai comică, burlescă, fascinantă aventură a vieţii lor – pregătirea pentru show, dincolo de spaime, probleme de conştiinţă, complexe şi frustrări, în căutarea (şi regăsirea) pierdutului respect de sine, a adevăratei prietenii şi a iubirii.
The Full Monty este unul dintre cele mai celebre musicaluri ale ultimului deceniu – a avut premiera absolută în 2000, la Old Globe Theatre din San Diego, ajungând rapid unul dintre titlurile de mare succes de pe Broadway, cu numeroase premii şi nominalizări la Tony Award, Drama Desk Award, Theatre World Award.

16/03/2012 – 19:00 INAINTE DE PENSIONARE – Studio 5
17/03/2012 – 19:00 CRIZE SAU INCA O POVESTE DE DRAGOSTE – Studio 5

CRIZE sau ÎNCĂ O POVESTE DE DRAGOSTE - de Mihai Ignat
data premierei: 26 aprilie 2011 / durata spectacolului: 1h:00min / un concept de Roberta Popa Ionescu

muzica Dan Simion
video Lucian Matei
light design Florian Putere

Distributia
ROBERTA POPA IONESCU şi CĂTĂLIN IONESCU

18/03/2012 – 19:00 INTERZIS ACCESUL ANIMALELOR – Sala 2

INTERZIS ACCESUL ANIMALELOR - de Rodrigo Garcia | traducerea Ioana Anghel
data premierei: 02 noiembrie 2010
durata spectacolului: 2h:00min
regia şi scenografia Rodrigo Garcia
light design Carlos Marquerie
concept video Marius Mateşan
cu CLAUDIA IEREMIA, ROMEO IOAN, ALINA REUS, ION RIZEA, ANDREA TOKAIşi copilul DAVID POPA

20/03/2012 – 19:00 CRIZE SAU INCA O POVESTE DE DRAGOSTE - Studio 5
21/03/2012 – 19:00 NU, EU NU REGRET NIMIC – Studio 5

NU, EU NU REGRET NIMIC - un concept de Sabina Bijan
data premierei: 26 aprilie 2010 / durata spectacolului: 1h:00min

Scenografia Alina Giurgiu
pianist Ciprian Tudor Hetea
Distributia
Sabina Bijan
Povestea
Despre Edith Piaf nu se poate vorbi. Despre Edith Piaf se poate cînta. Este destinul ei peste ani, dincolo de prezenţa ei fizică între noi. Edith Piaf a fost, atît cît a trăit, vocea iubirii şi a durerii. Biografia şi muzica ei s-au împletit, devenind, peste ani, un simbol al speranţei, pentru că, aşa cum a cîntat şi a trăit Edith Piaf, viaţa nu înseamnă şi nu va însemna regrete.

22/03/2012 – 19:00 INTERZIS ACCESUL ANIMALELOR – Sala 2
23/03/2012 – 19:00 NU, EU NU REGRET NIMIC – Studio 5
24/03/2012 – 19:00 PINOCCHIO – Sala Mare

PINOCCHIO - după Carlo Collodi | regia artistică Mirela Puia
data premierei: 27 noiembrie 2011
durata spectacolului: 1h:20min
DISTRIBUTIA
cu BOGDAN SPIRIDON / CLAUDIU URSE, MĂLINA MANOVICI, ROBERTA POPA IONESCU, PAULA MARIA FRUNZETTI, IULIA CRĂESCU, ADRIAN KOREK, CĂLIN IONESCU, CLAUDIU DOGARU şi NICOLAE PÂRVULESCU

scenografia KRISZTINA NAGY
costume ALINA LĂŢAN
muzica TIBOR CÁRI
coregrafia BACZÓ TÜNDE
concept video LUCIAN MATEI

27/03/2012 – 19:00 in vizita – ZIUA NATIONALA A TEATRULUI – Sala 2

în vizită - de Roland Schimmelpfennig / traducerea Ciprian Marinescu / regia artistică Alexandru DABIJA
data premierei: 18 iulie 2010 / durata spectacolului: 1h:40min

regia artistică Alexandru DABIJA
scenografia Helmut STÜRMER
Distributia
Damian OANCEA, Victoria SUCHICI CODRICEL, Mălina MANOVICI, Colin BUZOIANU, Claudia IEREMIA, Alina REUS, Irene FLAMANN CATALINA şi Mirela PUIA
Povestea
Un tînăr ajunge, în toiul iernii, acasă la tatăl pe care nu l-a văzut niciodată pînă acum. Tatăl, care a îmbătrînit muncind la traducerea Paradisului pierdut de John Milton, s-a îndrăgostit de nepoata lui, cu care fusese la vînătoare de raţe. Au şi vînat una, iar dilema lor „existenţială” este că nu ştiu ce să facă mai departe cu ea. Soţia lui, Edith, se îndrăgosteşte de fiul nou-venit, care, însă, preferă, în cel mai concret mod, alte două femei din casă – pe Sonia şi pe fiica lui Edit, Marietta. Această „constelaţie” de personaje, pe cît de contemporane, pe atît de cehoviene, compune o suită de schiţe, un caleidoscop de imagini, stări şi sentimente, care conduc la rezolvările cele mai contradictorii.

28/03/2012 – 19:00 M-AM HOTARAT SA DEVIN PROST – Studio 5

M-AM HOTARAT SA DEVIN PROST - de Martin Page / regia Antonella Cornici
data premierei: 24 februarie 2012, Studio 5

Distribuţia: CĂLIN STANCIU JR., VICTORIA RUSU, VICTOR MANOVICI, MĂLINA MANOVICI, ALINA CHELBA
Scenografia RODICA ARGHIR
Muzica BOBO BURLĂCIANU
Video LUCIAN MATEI
Regia artistică ANTONELLA CORNICI
POVESTEA
Antoine, 25 de ani, geniu se simte exclus din lumea contemporană de însăşi inteligenţa lui. Deprimat şi singur, încearcă diferite metode să devină mai prost, mai aproape de semenii lui, cu alte cuvinte. Porneşte pe un drum complet anti-iniţiatic, încearcă să se integreze: n-a băut în viaţa lui – vrea să ia lecţii de alcoolism; nu ştie ce e moartea – ia lecţii de sinucidere. Dar orice problemă are o soluţie. O poveste plină de haz, M-am hotărât să devin prost este, dincolo de aspectul autobiografic, o întâlnire fascinantă cu psihicul uman.

AUTORUL
Martin Page (1975) este un scriitor francez care, în ciuda premiilor şi recunoaşterii internaţionale, rămâne la fel de neconvenţional. Neliniştit, cu un parcurs biografic „în zig-zag”, atras antropologie, drept, psihologie, filosofie, istoria artei, sociologie etc. şi având ocupaţii dintre cele mai diverse, de la paznic de noapte la editor de carte, Martin Page a devenit un nume de referinţă în literatură odată cu publicarea romanului său de debut, M-am hotărât să devin prost, publicat în 2001 şi tradus rapid în 24 de limbi. În acest prim deceniu al carierei sale, a mai scris patru cărţi: Une parfaite journee parfaite (O perfectă zi perfectă), La Libellule de ses huit ans (Libelula, Humanitas, 2005), On s’habitue aux fins du monde (Să ne obişnuim cu sfârşitul lumii) şi Peut-être une histoire d’amour (O poveste de dragoste, poate, Humanitas, 2009).

REGIZORUL
Antonella Cornici, absolventă a Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi, este actriţă Teatrului Naţional Iaşi din 1997. Colaborator al Radio Iaşi, jurnalist cultural, asistent universitar, Antonella Cornici abordează teatrul din toate aspectele sale, practice şi teoretice, din perspectiva unei energii pozitive debordante, susţinte de o imaginaţie şi un umor pe măsură. Pasul următor este facultatea de regie pe care o finalizează în acest an, spectacolul M-am hotărât să devin prost reprezentând debutul Antonellei Cornici ca regizor profesionist.

30/03/2012 – 19:00 M-AM HOTARAT SA DEVIN PROST – Studio 5
31/03/2012 – 19:00 in vizita – Sala 2

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.