Protestul Zilei. S-a ajuns la o subfinantare grava a educatiei si cercetarii in Romania

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 17.06.2016 12:11 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

SCRISOARE DE PROTEST

Universitaţile membre ale Consorţiului Universitaria - Academia de Studii Economice din Bucureşti, Universitatea „Al. I. Cuza” din Iaşi, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din Bucureşti şi Universitatea de Vest din Timişoara - constata cu profunda ingrijorare ca politicile publice privind invaţamantul romanesc, in general şi cele privind invaţamantul superior, in special, promovate de guvernele care s-au succedat incepand cu anul 2008 au creat deficite şi riscuri economice majore şi au adus sistemul de invaţamant superior in pragul colapsului.

Tragem un ferm semnal de alarma privind situaţia grava de fond, accentuata de ultimele masuri ale Guvernului Romaniei privind salarizarea unitara şi semnalam urmatoarele:
S-a ajuns la o subfinanţare grava a educaţiei şi cercetarii in Romania.
1. Nu numai ca nu s-a respectat prevederea legala privind alocarea a 6% din PIB pentru educaţie, dar procentul este mult mai mic decat aceasta valoare; cheltuielile pentru educaţie au ajuns, in anul 2015, la ingrijoratoarea valoare de 3,7% din PIB (in anul 2013 nivelul a fost şi mai redus, 2,5%, iar in anul 2014 a fost 3,2%). Romania se afla, de foarte mulţi ani, in topul ţarilor UE care aloca cea mai mica cota din PIB pentru finanţarea invaţamantului, fapt ce constituie un atentat la securitatea si interesul national pe termen mediu şi lung.
2. Deşi numarul de studenţi a scazut foarte mult, in special din motive demografice, fiind astfel reduse structural veniturile universitaţilor, Ministerul Educatiei Naţionale şi Cercetarii Ştiinţifice (MENCS), in loc sa creasca finanţarea pe student echivalent, a scazut-o constant şi consistent punand astfel o presiune şi mai mare pe bugetele universitaţilor. Conform datelor CNFIS, din 2008 pana in 2015, finanţarea pe student a scazut de la 3169, la 2490 lei, iar pentru 2016, conform alocaţiei preliminare, este prevazuta o alta scadere cu 9,16%.
3. Pe langa reducerea drastica a finanţarii, Guvernul a crescut presiunea pe componenta de cheltuieli prin majorari salariale succesive, neinsoţite de alocarea unor sume suplimentare corespunzatoare. In cazul personalului didactic şi didactic auxiliar creşterea a fost de peste 55,4% in perioada 2011-2015. Pentru personalul nedidactic creşterile salariale din perioada 2010-2015 au fost de 27% (15% in 2011 şi 12% in 2015). Aceste majorari, in principiu binevenite, nu au fost insoţite insa de majorarea corespunzatoare a transferurilor de la buget, transformand astfel o  recompensa intr-o iluzie si chiar povara.
4. La majorarile salariale acordate prin lege s-au adaugat numeroase decizii ale instanţelor de acordare retroactiva a unor drepturi salariale, care au crescut de asemenea cheltuielile universitaţilor. De exemplu, la una dintre universitaţile din Consorţiu in perioada 2012-2016 drepturile salariale stabilite prin hotarari judecatoreşti au fost in suma de 31,2 millioane lei, iar sumele alocate de MENCS au fost de 25,6 milioane lei, necesitand suplimentarea fondurilor din veniturile extrabugetare ale institutiei cu 5,6 milioane lei. Este incorect sa se solicite universitaţilor sa suporte acordarea drepturilor salariale retroactive din veniturile proprii, atata timp cat acestea sunt datorate exclusiv erorilor legislative generate de Guvern sau Parlament. Practic, Guvernul pune universitaţile sa plateasca din fonduri proprii costurile deciziilor politice greşite!

Prin scaderea drastica a veniturilor şi creşterea impusa a cheltuielilor s-a ajuns ca in universitaţile romaneşti, carora li se cere sa performeze in topurile internaţionale, cheltuielile cu salariile sa fie de peste 93% din total finanţare. Raman astfel, extrem de puţine resurse pentru alte cheltuieli esenţiale precum: investiţiile in infrastructura didactica şi de cercetare, cheltuieli materiale necesare actului educaţional, respectiv, cheltuieli privind dezvoltarea instituţionala şi internaţionalizarea.

5. Finanţarea cercetarii a scazut de asemenea, Romania ramanand pe ultimul loc in UE privind cota din PIB alocata cercetarii. Astfel, in anul 2014 s-a alocat 0,31% din PIB, in 2015 s-a alocat 0,31% din PIB, in timp ce in anul 2008, ponderea cheltuielilor de cercetare-dezvoltare din sectorul public a fost de 0,40% din PIB.

Concomitent cu reducerea drastica a veniturilor universitaţilor, Guvernul şi MENCS, fara a consulta universitaţile, impun prin decizii administrative o imparţire profund eronata a acestor resurse.

Astfel, salariile de baza pentru funcţiile didactice şi de cercetare s-au stabilit fara a ţine cont de performanţele ştiinţifice ale personalului din invaţamantul superior. Consorţiul Universitaria susţine, in continuare, majorarea salariilor in invaţamant, dar politica de resurse umane sa se faca diferenţiat, stimuland excelenţa in educaţie şi cercetare.

In aceste conditii de politici publice si financiare paguboase pentru mediul academic romanesc, a se vorbi in diverse strategii nationale despre internationalizarea mediului academic romanesc si despre intrarea universitatilor romanesti in liga universitatilor de tip world-class este o utopie si o responsabilizare injusta a universitatilor romanesti in ochii publicului national si international.

Faţa de toate acestea cerem MEN şi Guvernului urmatoarele:
1. Retragerea imediata a OUG 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016;
1. Aducerea imediata a finanţarii pe student cel puţin la nivelul celei din 2008 si elaborarea unui calendar de crestere pana la nivelul mediu din ţarile foste comuniste ale UE;
2. Stabilirea cu reprezentanţii consorţiului a unui calendar pentru atingerea pana in 2020 a unui procent de 6% din PIB pentru educaţie  şi 1% pentru cercetare.

In cazul in care nu sunt urgent adoptate aceste masuri, universitaţile membre ale Consorţiului Universitaria vor incepe proteste publice interne şi se vor adresa atat instanţelor juridice interne pentru a contesta masurile acestea contrare legilor şi interesului naţional cat şi forurilor europene pentru a semnala nerespectarea reglementarilor europene privind consultarea publica in cazul adoptarii unor masuri legislative cu puternic impact economic şi social şi privind subfinanţarea grava a invaţamantului şi cercetarii in Romania.

Preşedintele Consorţiului Universitaria,
Rectorul Universitaţii de Vest din Timişoara
Prof. univ. dr. Marilen Pirtea

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.