Razboiul BUCURESTI - TIMISOARA merge mai departe!... PSD scade locurile bugetate de la UNIVERSITATE!...

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 11.04.2018 10:03 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Declaraţia Zilei

Rectorul Universitaţii de Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Marilen Gabriel PIRTEA:

Repartizarea locurilor bugetate in invaţamantul superior trebuie sa urmeze nevoile studenţilor, nu ale clientelei politice!

Universitatea de Vest din Timişoara, cu o prezenţa constanta in toate rankingurile şi clasamentele internaţionale importante (QS Ranking, Times Higher Education Ranking, Shanghai, etc.) şi-a consolidat in ultimii ani locul şi rolul in peisajul academic romanesc.  In anii precedenţi, solicitarile tinerilor absolvenţi de liceu pentru a urma studiile universitare in instituţia noastra au fost semnificative raportat la numarul de absolvenţi de bacalaureat. Numarul studenţilor inmatriculaţi cu taxa la UVT este foarte mare, in raport cu locurile bugetate alocate anual, ceea ce arata nivelul de seriozitate, atractivitate şi performanţa al UVT.
Am luat la cunoştinţa, cu neplacuta surprindere, ca numarul de locuri bugetate alocate Universitaţii de Vest din Timişoara este mai mic decat cel din anul universitar anterior (cu 10 locuri la ciclul de licenţa, cu 32 locuri la ciclul de master şi cu 3 locuri la ciclul de doctorat). Asistam, astfel, pentru prima data dupa intrarea in vigoare a LEN 1/ 2011, la o schimbare importanta privind modul de alocare a locurilor bugetate. Atunci, schimbarile au survenit ca urmare a clasificarii universitaţilor, iar UVT a suferit pierderi masive atat din perspectiva finanţarii, cat şi din perspectiva locurilor bugetate alocate (in special la doctorat). Am considerat nedreapta acea clasificare care a marginalizat UVT. De atunci, am facut eforturi mari sa aratam, deşi cu resurse puţine, ca suntem una dintre universitaţile prestigioase ale Romaniei şi atat rankingurile internaţionale, cat şi metarankingul naţional din ultimii ani au aratat acest lucru.
Acum, ne este adusa la cunoştinţa o noua distribuţie şi prima intrebare pe care ne-o punem este aceea daca nu era util ca acest lucru sa se intample dupa preconizatul proces de clasificare a universitaţilor din Romania, proces asumat de MEN inclusiv printr-un proiect realizat impreuna cu Banca Mondiala. O analiza realista a sistemului, coroborata cu strategiile naţionale asumate şi cu acordurile cu Comisia Europeana, urmata de un proces transparent de consultare ar fi fost un instrument mult mai credibil pentru operaţionalizarea unei strategii de care sistemul are mare nevoie, caci, intr-adevar, situaţia actuala corespunde mai degraba unor situaţii conjuncturale in care plusurile de locuri bugetate la unele universitaţi au fost consecinţa unor decizii subiective.
Aceasta imparţire avantajeaza anumite universitaţi şi, evident, dezavantajeaza pe altele. UVT este beneficiara unei reduceri mai mici (dar a doua dupa cea din anul 2011) iar alte universitaţi iau act de prima astfel de experienţa. S-au stabilit domenii prioritare: IT, inginerie, agricultura, medicina... de acord, dar exista o analiza clara, fundamentata statistic a angajabilitaţii absolvenţilor in domeniile de studiu absolvite? Exista o strategie de corelare cu piaţa muncii? Şi multe alte elemente ce trebuie luate in calcul. O metodologie este un instrument de lucru prin care implementezi o strategie (care din pacate nu exista). Finanţam in continuare universitaţi care beneficiaza de ani buni de clemenţa atat din punct de vedere financiar, cat şi din punct de vedere al asigurarii calitaţii. Exista vreun motiv obiectiv pentru ca numarul de locuri bugetate alocate acestor universitaţi sa creasca?
Un procent important din locurile bugetate a fost alocat istoric, ca procent din alocaţia pe anul universitar anterior. In metodologie nu s-a impus nicio condiţie ca aceste locuri sa fie distribuite proporţional cu cele alocate in anul anterior dand astfel posibilitatea ca anumite universitaţi sa  distribuie aceste locuri pentru dezvoltari pe orizontala (a se vedea dezvoltarea de domenii non-tehnice - comunicare, management - la universitaţile tehnice, etc.). Este Romania in situaţia de a-şi canibaliza educaţia superioara? Poate ca ar fi mai util şi mai eficient – din toate punctele de vedere, ca niciun oraş sa nu aiba mai mult de o universitate de stat, utilizand astfel in mod eficient toate resursele. Am deschis de foarte multe ori acest subiect din perspectiva constituirii Universitaţii Metropolitane Timişoara şi cred ca doar interese marunte ce ţin de pastrarea unor mici privilegii ţin pe loc un astfel de proiect.
Cum putem justifica urmatoarea contradicţie: facem eforturi de a eficientiza invaţamantul şcolar preuniversitar (obligatoriu) prin desfiinţarea de şcoli şi asigurarea transportului elevilor in şcoli comunale, dar nu ne gandim sa eficientizam invaţamantul superior (care nu este obligatoriu) şi pastram universitaţi neperformante,  in condiţiile in care potenţialii studenţi cu nevoi sociale pot avea toate condiţiile in universitaţi regionale, prin relocarea resurselor şi asigurarea pentru aceştia a cazarii, a mesei şi a unei burse?
Sunt universitaţi care au primit locuri in plus pentru şcoli doctorale unde gradul de abandon este de peste 75%. In lipsa unei analize exacte, nu e vorba de o irosire substanţiala de resurse? La UVT abandonul la studiile de doctorat este de 32%.
Studii recente publicate de catre Comisia Europeana menţioneaza ca pana in anii 2025 aproximativ 50% din locurile de munca vor necesita calificari de nivel ridicat. In paralel, tot aceste studii, dar şi altele, arata ca peste 65% dintre tinerii care incep acum şcoala primara işi vor desfaşura activitatea profesionala in ocupaţii şi meserii care inca nu exista.
Pe de alta parte, in plan naţional Romania se confrunta cu o serie de realitaţi carora trebuie sa le raspunda cu celeritate. Printre acestea menţionam: lipsa de forţa de munca superior calificata pentru o serie de domenii cum ar fi industria IT, industria automotive, industria construcţiilor; migraţia specialiştilor romani din domenii precum cel al medicinei sau cercetarii; vulnerabilizarea pana la nivelul crizei a sistemului de invaţamant preuniversitare prin lipsa cadrelor didactice specializate, etc. Cum ar trebui sa acţioneze Romania, prin structurile sale guvernamentale, pentru a face faţa acestor tendinţe? Vom sugera cateva abordari in randurile de mai jos.
Alocarea de locuri suplimentare, bugetate, catre domeniile IT s-a facut şi pana acum. Dar care este relevanţa acestei suplimentari atata vreme cat capacitatea de şcolarizare la aceste domenii este ocupata in integralitate? S-a urmarit ce se intampla cu aceste locuri suplimentare? Daca ele se regasesc la domeniile unde au fost distribuite sau au migrat catre alte domenii de inginerie (neatractive pe piaţa muncii, dar susţinute artificial tocmai prin alocarea de locuri de la buget) sau chiar catre alte domenii non-tehnice infiinţate in universitaţi cu profil tehnic sau universitaţi comprehensive, dar in care activeaza şi domenii inginereşti, medicale sau agronomice? Este necesara suplimentarea locurilor bugetate in domeniul medicina in condiţiile in care de ani buni capacitatea de şcolarizare este ocupata 100%?
In invaţamantul preuniversitar exista componente ale acestuia extrem de vulnerabile: discipline pentru care asigurarea cu cadre didactice cu studii superioare este catastrofala (fizica, chimie), unde orele se suplinesc fie de persoane fara studii de specialitate, fie de cadre didactice pensionate (cu varste inclusiv peste 75 de ani); un corp profesional selectat in ultimii 10-15 ani dintre absolvenţii cei mai puţini performanţi (a se vedea rezultatele la examenele de titularizare şi rezultatele din timpul studiilor); un proces educaţional care indeparteaza elevii de şcoala. Raspunsul simplu, prin alocarea unui numar insignifiant de locuri bugetate in plus, este total neadecvat. Unde este masteratul didactic? Unde sunt masurile compensatorii pentru recredibilizarea meseriei de dascal?
In concluzie, consideram ca fiind extrem de utila reaşezarea pe baze solide, principiale, obiective a repartizarii locurilor bugetate, dar acest lucru sa fie rezultatul unui proces transparent şi care sa fie fundamentat in special din perspectiva performanţei academice.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.