Rectorul UVT vrea introducerea examenului de admitere la liceu

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 12.07.2016 15:56 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Rectorul UVT, Marilen Pirtea: Bacalaureatul, simptomul care indica o problema in preuniversitar. Introducerea examenului de admitere la liceu, posibila soluţie

„Cand tragem linie, dupa bacalaureat, iar o treime dintre candidaţi nu a promovat examenul, nu elevii sunt de invinuit şi nici profesorii, ci incapacitatea sistemului de a-i indruma pe tineri in funcţie de abilitaţile lor. Ingrijorator este şi faptul ca, deşi avem aproximativ acelaşi procent de promovare ca in 2015, in valoare absoluta sunt 86.292 de promovaţi, faţa de 106.000 caţi aveam anul trecut inainte de contestaţii, in scadere cu 20.000”, spune rectorul Universitaţii de Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.
Invaţamantul universitar, liceal şi gimnazial se afla intr-o relaţie care poate fi asemuita cu alaturarea unor piese de domino, este de parere acesta: „Invaţamantul liceal, al carui nivel este determinat de rezultatele de la bacalaureat, de multe ori este considerat responsabil pentru dificultaţile studenţilor de a se ridica la nivelul exigenţelor universitare şi pentru abandonul ridicat din anul intai. Acestea sunt doar simptome ale disfuncţionalitaţilor din sistem, iar cauza trebuie cautata in tranziţia dintre gimnaziu şi liceu.”
Rectorul UVT atrage atenţia asupra faptului ca evaluarea naţionala de la finalul clasei a VIII-a are marele neajuns ca nu ii orienteaza pe elevi in vederea continuarii studiilor. Acesta işi argumenteaza punctul de vedere prin faptul ca liceele n-au nicio putere de decizie in a-şi selecta elevii. Mai mult, menţioneaza ca unitaţile de invaţamant au posibilitaţi extrem de limitate in formarea unei oferte educaţionale pe specificul regional şi pe competenţele resurselor umane de care dispun. „Liceele ajung sa inmatriculeze mulţi elevi care nu se regasesc in profilul educaţional al unitaţii de invaţamant, selecţia fiind una centralizata, universala. Astfel, ajungem in situaţia in care elevii, familiile in intregul lor, investesc munca, resurse, patru ani hotaratori din viaţa lor, iar in final dau bacalaureatul şi trag concluzia ca acea traiectorie profesionala nu a fost potrivita pentru ei. Este normal ca in astfel de situaţii sa-şi piarda increderea in sistemul public de educaţie şi sa nu se simta motivaţi sa-şi continue studiile”, subliniaza prof. univ. dr. Marilen Pirtea.
O abordare mai personalizata a tranziţiei de la gimnaziu la liceu ar ajuta şi la reducerea ratei de abandon şcolar atat in preuniversitar, cat şi in universitaţi, unde se ridica la 40%, adauga rectorul UVT: „Este greu, ca instituţie de invaţamant superior, sa rezolvi o problema care se trage din preuniversitar. Daca am reuşi ca prin admiterea la liceu sa direcţionam elevii catre acele unitaţi de invaţamant care li se potrivesc ca profil şi abordare, in caţiva ani am vedea studenţi mai bine pregatiţi, mai motivaţi şi mulţumiţi de deciziile lor. Chiar daca este posibil ca numarul acestora sa scada in continuare printr-o astfel de masura.”
In acest context, o tema de dezbatere ridicata de catre Rectorul Universitaţii de Vest din Timişoara este posibilitatea introducerii examenului de admitere la liceu. „Consider ca este momentul sa ne gandim la posibilitatea de a acorda mai multa libertate de decizie unitaţilor de invaţamant. Aş merge pana la ideea introducerii examenului de admitere, iar liceele sa aiba libertate in stabilirea cerinţelor, conforme cu strategia lor educaţionala, proces care ar conduce la o selecţie mai eficienta a elevilor. Accept faptul ca problema este mult mai complexa şi necesita multe alte modificari in abordarea invaţamantului preuniversitar, dar este nevoie sa incepem cat mai curand, pentru a oferi o şansa in plus generaţiilor viitoare. Desigur, va fi necesar sa discutam despre cum oferim şansa ca un tanar care a optat pentru o ruta educaţionala profesionala sa poata sa acceada la invaţamant superior fara sa reia intreg ciclul liceal. Sau poate vor fi necesare discuţii fundamentale, despre faptul ca evaluarea nu trebuie vazuta ca un instrument de a-i pedepsi pe cei pe care noi nu-i consideram sunt suficient de merituoşi. Universitatea de Vest din Timişoara este dispusa sa-şi implice specialiştii in Ştiinţele Educaţiei in gasirea acelor soluţii optime pentru un viitor mai sigur al tinerilor noştri”, este de parere prof. univ. dr. Marilen Pirtea.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.