Sabotaj!

Scris de Timisoara Express | Publicat in 10.03.2016 12:23 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

de Gabriel Tusinean

“Un gest de sabotaj” asa a reactionat primarul USL-ist Nicolae Robu la auzul ca o firma a indraznit sa conteste licitatia prin care s-ar fi stabilit executantul modernizarii Pasajului Jiul. Proiect ce s-ar fi vrut o incununarea mandatului domniei sale!  Ironic, ca un liberal sadea, in aceasi declaratie a atacat si altceva –  dreptul participatilor la licitatie de a contesta in instanta decizia “Mi se pare inadmisibil ca dupa licitaţia electronica sa mai vii sa comentezi. Comentariile trebuiau facute inainte de licitaţia electronica.”

Sabotaj? Probabil. Dar nu din partea firmei sau grupurilor de firme ce isi urmaresc legitim interesele. Dimpotriva! Dar mai bine sa detaliem…

Pasajul Jiul e o durere pentru ceea ce inseamna viata de zi cu zi in Timisoara. Din doua motive usor observabile:  este subdimensionat pentru valorile de trafic actuale si este unica trecere nord-sud din zona centrala pana la marginea din Timisoara in directia de vest. Nu intentionez sa dezbat acum dilema legata de faptul ca Primaria Timisoara nu s-a concentrat pe pasajul de la Solventul – probabil pasajul nord-sud cu cel mai mare impact estimat asupra orasului, pasaj ale carei planuri sunt cu grija reinoite din 4 in 4 ani doar pentru a fi depozitate mai apoi in sertarele  vreunui birou din cladirea primariei – ci am sa ma rezum la proiectul de modernizarea a pasajului Jiul

Tehnic problematica e simpla: pasajul Jiul accepta in configuratia actuala un numar de 3800-4000 masini pe ora mult sub necesar si are probleme mari la gestiunea traficului aproape din toate directiile de intrare in pasaj. Plus inaltimea redusa a pasajului, de unde si puzderia de stiri cu camioane cazute „victima” pasajului.

In mediul online, includ aici si informatiile furnizate de site-ul Primariei Timisoara, au existat in ultimii ani, 3 variante de modificare a pasajului si am sa le prezit succint

1.Inbunatatirea circulatiei prin refacerea semaforizarii – propunerea se referea la mutarea semafoarelor ce regleaza traficul de pe b-dul Circumvalatiunii inainte de intersectia cu strada Nera si introducerea benzilor reversibile. Avantajele propunerii, perceputa ca o solutie temporara, constau in rapiditatea implementarii ei, costurile reduse a solutiei si o potential mai buna gestiune a situatiei existenta in ceea ce priveste traficul. Dezavantajele sunt cele care cel mai probabil au eliminat solutia – benzile reversibile, prin raritatea lor, ar fi devenit un pericol pentru circulatia auto si in acelasi timp timpii de asteptat la semafoare ar fi fost cel mai probabil mai mari. Solutia asta nu ar fi evitat pe termen lung nevoia unei solutii mai complexe si totodata permanente
2.Sens giratoriu – Solutia prezentata in imaginea de mai jos, a aparut acum ceva timp in documentele primariei. Avantajul ei imediat era ca o permitea desfasurarea traficului aproximativ in parametrii actuali, pana la terminarea completa a celor doua pasaje. In plus, prin giratia introdusa ar fi permis un control mai bun al accesului si al traficului pe termen lung. Nu am detalii de ce solutia asta a fost abandonata si proiectul trecut la capitorul maculatura – Primaria Timisoara nu s-a deranjat sa ofere informatii cu privire la modul si criteriile de selectie a solutiilor

Pasaj_giratoriu
3. Simpla largire a pasajului – in fapt solutia aleasa pentru implementare. Si despre aceasta solutie voi discuta in cele ce urmeaza

Pasaj_Jiul_01m
 
Solutia de largire aprobata de Primaria Timisoara propune adaugarea unui trotuar nou, a doua benzi auto noi si a unei piste de biciclete.  Proiectul este propus a se desfasura intr-un interval de 1an si 4 luni. Totul frumos pana acum…

DAR…  Studiind proiectul propus si estimat la 7,5 milioane de euro se pot observa primele probleme – pasajul nu va fi adancit ci se va pastra inaltimea de 4,10 m. Preventiv pentru tiristii rataciti se va compensa prin montarea unor porti de gabarit pe toate intrarile in pasaj.   O alta scapare, pasajul nu va rezolva problema iesirii de pe strada Nera – iesire care actualmente provoaca o parte din blocajele din zona.  Pentru detaliere,  in acest moment strada Nera preia o parte din traficul de pe Cetatii si partial traficul din Blascovici si Ronat  via strada Dunarii. Intrarea in pasaj de pe strada Nera este dificila, mai ales in varianta in care conducatorul auto doreste sa se indrepte  spre Centru sau sa continue spre strada Jiul . Varianta propusa de PMT va face acest lucru si mai dificil, cei care doresc sa mearga spre Centru  vor trebui sa traverseze rapid 2 benzi de circulatie. La suma investita in pasaj e pacat ca se lasa lucruri nerezolvate.

Mai departe, privind la graficul lucrarilor propus de primaria Timisoara in proiect, din luna a doua circulatia prin pasaj este potential sistata datorita lucrarilor de deviere a utilitatilor.
grafic_lucrari
In luna a treia sensul de intrare in pasaj dinspre Circumvalatiunii este dezafectat datorita lucrarilor de consolidare la piciorul podului dinspre gara.  Practic, din acest moment NU mai putem vorbi de un potential trafic auto prin pasaj.  Capacitatea de tranzit teoretica a pasajului scade sub 2.000 vehicule pe ora. Am folosit termenul „potential”, pentru ca exista posibilitatea ca constructorul sa inchida traficul auto din momentul predarii amplasmentului.  Din luna a 8-a se incep lucrarile la podul de CF si teoreticul trafic auto – cat va ma fi el, daca va mai fi – va trebui sa fie oprit complet

Primaria Timisoara nu se chinuie sa dea detalii… ba dimpotriva, gratie primarului USL Nicolae Robu, Primaria Timisoara camufleaza subiectul, de altfel cat se poate de serios, intr-o ceata propagandistica dupa cel mai pur model comunist!

Dar noi… PE UNDE VOM CIRCULA? Am incercat sa aflu un raspuns clar de la Primaria Timisoara de mai bine de un an si jumatate. Primaria mi-a oferit doar raspunsuri ce  incep cu o formula standard “Primaria spera ca executantul …” si aici urmeaza “sa nu opreasca…”, “sa ofere rute alternative…” Practic, Primaria Timisoara se spala pe maini si spera ca executantul sa-si asume raspunderea pentru totul, iar primarul(de preferinta) sa ramana cu laudele.

Si acum ma intorc la Sabotaj…  Cine pe cine Saboteaza?
Cum poate primarul USL Nicolae Robu sa dea drumul la o lucrare cu gandul ca oamenii „se vor descurca„… cumva? Cum se poate ca Consliul Local sa voteze si sa sustina neconditionat o asemenea lucrare – fara nici o pregatire suplimentara?  Cum vor reusii „specialistii cu drept de semnatura„, atat de mult mediatizati de primarul USL Nicolae Robu ca etalon al deciziilor sale, sa gestioneze cele peste 4.000 de masini ce vor intra suplimentar pe zona centrala? Caci cei care folosesc acum pasajul Jiul, vor incerca invariabil pe strada Paris… adaugandu-se statistic la valorile de trafic actuale. E vizibil cu ochiul liber ca nu vor incapea pe acolo… si ca solutie de avarie, parte din conducatorii auto vor merge inevitabil pe relatia Marasti – Punctele cardinale, ducand cu ei si blocajul de rigoare!
Si ce s-a reusit ? S-a blocat orasul? Felicitari …

Si ce nevinovata e reactia de acum… “Sabotaj”!  Mai ales ca “contestatia ” pica extraordinar de bine … Dureaza 3-4 luni sa se rezolve, in 3 luni avem alegerile, iar tu primar USL pe nume Nicolae Robu ai sansa sa pozezi toata campania ca victima a “grupurilor de interese” ascunzand incompetenta proprie si aceea a „specialistilor cu drept de semnatura” in lacrimi si rani imaginare…

Ce va urma? In cel mai rau caz, probabil o secesiune de cel putin doi ani : Timisoara de Nord si  Timisoara de Sud…   In cel mai bun caz se anuleaza demararea lucrarilor si Primaria Timisioara primeste un ragaz de a construi niste variante ocolitoare… si asta in cazul in care dupa alegeri, vom avea un primar care sa inteleaga necesitatea lor!

M-as bucura enorm ca cuvintele de mai sus sa le fi scris… degeaba!

Pentru cine doreste pentru lectura suplimentara, mai jos am atasat memoriul tehnic al proiectului de modernizare a pasajului Jiul.

Documente atasate

Unele documente sunt in format PDF si pot fi citite cu ajutorul Adobe Acrobat Reader. Daca nu il aveti il puteti descarca gratuit de pe site-ul oficial Adobe

Descarca 01.MEMORIU
 
Tip fisier : PDF | Dimensiune fisier : 15.56 Mb
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.