SCANDAL in TIMISOARA, capitala culturala europeana!... TEATRUL NATIONAL acuza lipsa unui flux cultural si civic!

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 03.02.2018 14:43 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Declaraţia Zilei

Teatrul Naţional din Timişoara transmite prezentul raspuns public in urma declaraţiilor facute de directorul executiv al Asociatiei Timişoara - Capitala Culturala Europeana:

”O serie de afirmaţii lansate la finele lunii trecute de catre directorul executiv al Asociaţiei Timişoara - Capitala Culturala Europeana (AT- CCE) intr-o apariţie publica, provoaca ingrijorarea  Teatrului Naţional care işi exprima, pe aceasta cale, regretul faţa de percepţia inexacta a distinsei locutoare asupra acţiunilor, intenţiilor şi atitudinii instituţiei faţa de proiectul Timişoara Capitala Europeana a Culturii şi, nu mai puţin, faţa de Asociaţie.

Cu evidenţa, Teatrul Naţional a fost conştient de amploarea acestui demers de la bun inceput, atunci cand, la  30 septembrie 2011, in baza sentinţei definitive şi irevocabile a Judecatoriei Timişoara din dosarul 22553/325/2011, constituia legal Asociaţia Timişoara - Capitala Culturala Europeana.
Teatrul Naţional a avut incredere ca Asociaţia va unifica energiile şi va dezvolta un flux cultural şi civic fara precedent in Timişoara, oferind un spaţiu de dialog celor mai diverse entitaţi – de la instituţii cu profil edilitar, cultural, social, religios, economic, turistic etc. la ONG-uri, de la persoane fizice la  structuri instituţionale masive, intr-un proces transparent,  democratic.

Exista numeroase argumente care scot Teatrul in afara tuturor umbrelor şi suspiciunilor, lansate intenţionat sau neintenţionat in seara zilei de 25 ianuarie: atitudinea Teatrului Naţional din Timişoara faţa de subiectele majore ale societaţii de azi, cum ar fi civismul, comunitatea, educaţia, este binecunoscuta; implicarea sa in dezvoltarea oraşului este, de asemenea, de notorietate; increderea in comunitate sta la baza strategiilor sale de dezvoltare de peste 12 ani. Este, de asemenea, foarte important sa subliniem faptul ca toate iniţiativele luate de Naţional in sensul acesta se materializeaza exclusiv cu respectarea cadrului competenţelor şi al responsabilitaţilor specifice instituţiei, in concordanţa cu misiunea sa.

Ca urmare, vrem sa precizam urmatoarele: in data de 4 decembrie 2017, doamna Codruţa Popov, consultant artistic şi, la momentul respectiv, membru al consiliului director al AT- CCE, a transmis tuturor membrilor consiliului director şi doamnei director executiv un set de intrebari privind analiza şi  recomandarile facute de Comisia Europeana in urma raportului intocmit de Asociaţie (remarcam, ca un detaliu privind evoluţia comunicarii, menţionarea doamnei Popov cu titulatura de secretar literar in mod repetat, deşi ea este, de destul de multa vreme, consultant artistic, semnandu-şi ca atare inclusiv corespondenţa electronica). Intrebarile formulate  au fost  cu cele mai bune intenţii; ca fond, liniile generale ale implementarii proiectului sunt, desigur, centralizate de catre Asociaţie.
Pana in prezent, dupa aproape doua luni, raspunsurile solicitate nu au ajuns, deşi doamna Simona Neumann a punctat – şi nu o data – faptul ca documentul este redactat.
 
Conform Statutului AT-CCE,  in baza articolului 32 din, „Drepturile asociaţilor”,  lit. g.), membrii Asociaţiei trebuie „sa aiba acces la datele şi informaţiile deţinute de ASOCIAŢIE”.
Comunicarea şi informarea la timp, precum şi transparenţa decizionala sunt trepte ale societaţii democratice şi cea mai buna soluţie de a stimula creativitatea, increderea şi solidaritatea. Trunchierea, cenzurarea sau eludarea comunicarii reprezinta o alienare a adevarului, o utilizare distructiva  a informaţiei, cu efecte covarşitoare in ce priveşte evoluţia proiectului in spiritul idealului comun care ii anima pe toţi cei care doresc ca Timişoara sa devina cu adevarat o capitala europeana a culturii, pe termen lung, dincolo de titlul caştigat pentru anul 2021. Orice  demers al Teatrului Naţional, atat in funcţionarea sa interna, cat şi in relaţiile sale externe, este un demers bazat pe incredere, acest principiu major al civilizaţiei inalte. Aceasta este o atitudine, o abordare faţa de care Teatrul Naţional nu poate ramane impasibil.

Dat fiind ca o alta afirmaţie a doamnei Neumann trimite la Statutul Asociaţiei pe care, aşa cum bine atragea atenţia, Teatrul Naţional l-a intocmit, sugerand tendenţios ca nu-i cunoaştem prevederile, in continuare ne vom raporta la actele constitutive din 2011, in condiţiile in care Statutul este greu de depistat pe site-ul Asociaţiei, singurul link gasit catre acesta fiind in interiorul unui articol postat in 2012 şi care nu prezinta forma actualizata a acestuia, deşi site-ul cuprinde o secţiune intitulata Documente.  Incercand sa consideram aceasta aserţiunea directorului executiv al Asociaţiei ca pe o neatenţie, citam din statutul votat in 2011, la articolul 23. (2): „In caz de vacantare, din diferite motive, a unui loc de membru in Consiliul director, la prima Adunare generala se va proceda la alegerea acestuia, in condiţiile prevazute de lege şi statut”.  De asemenea, la art.20. (1) este menţionat explicit ca: „Adunarea generala poate fi ordinara sau extraordinara. Adunarea generala se desfaşoara o data pe an, pana la data de 7 aprilie, iar adunarea generala extraordinara are loc ori de cate ori este nevoie”. Prin urmare, da, se poate convoca Adunarea generala ori de cate ori este nevoie.
Ca atare, afirmaţia doamnei director executiv privind necesitatea aşteptarii Adunarii generale din aprilie, considerata ca necunoaşterea de catre Teatru a  statutului, reprezinta de fapt, un atac nejustificat şi, de aceea, este cu atat mai greu de inţeles şi de acceptat.

De asemenea, am vrea sa atragem atenţia asupra sintagmei „reprezentanta teatrului”, aceasta fiind o alta formulare tendenţioasa şi ilegitima a doamnei director executiv al AT- CCE pe care trebuie sa o corectam. In Statutul Asociaţiei,  articolul 23 prevede urmatoarele: (1)  Consiliul director asigura punerea in executare a deciziilor Adunarii generale a asociaţilor.
(2) Consiliul director este alcatuit din 11 membri aleşi dintre asociaţi, de adunarea generala, pentru o perioada de 3 ani. In Consiliul director pot fi alese şi persoane din afara Asociaţiei in limita a cel mult un sfert din componenţa sa. In caz de vacantare, din diferite motive, a unui loc de membru in Consiliul director, la prima Adunare generala se va proceda la alegerea acestuia, in condiţiile prevazute de lege şi statut”.
Dupa cum se poate observa, noţiunea de “reprezentant al teatrului” nu exista, in acest caz utilizarea sa fiind peiorativa.
In anul 2011, directorul general al Teatrului Naţional a propus, iar adunarea generala a votat ca membru in consiliul director pe secretarul literar al instituţiei (devenit ulterior consultant artistic). Recomandarea se intemeia pe competenţa profesionala a doamnei Popov,  nu  pe  funcţia  de  reprezentare,  datorata  relaţiilor de munca incheiate de aceasta cu Teatrul Naţional. In plus, doamna Codruţa Popov este membru al Asociaţiei, independent de angajarea sa in Teatrul Naţional.
 Articolul 24. (2) din statut prevede ca „In situaţia in care un membru al Asociaţiei ocupa o funcţie de conducere in cadrul unei instituţii publice pe care Asociaţia, prin scopul şi obiectivele sale o sprijina, acesta nu poate fi membru al Consiliului director al Asociaţiei”.  In consecinţa, directorul general nu putea şi nu poate face parte din consiliul director, dupa cum intenţia era ca niciun director de instituţie sa nu faca parte nici mai tarziu din Consiliul director, tocmai ca Asociaţia sa işi  pastreze echidistanţa, imparţialitatea deciziilor.

Fireşte, comunicarea imbraca multe forme, şi, fara sa incercam in vreun fel minimalizarea activitaţii Asociaţiei, nu putem ignora sintagma „bord activ” utilizata de actualul director executiv, referitoare la viitorul consiliu director, in condiţiile in care „reprezentantul Teatrului Naţional,”, alaturi de ceilalţi membri ai actualului consiliu director,  a raspuns de fiecare data solicitarilor venite din partea echipei executive, iar activitatea sau pasivitatea identificate in distanţele mari sau mici dintre şedinţele consiliului au fost intotdeauna stabilite la nivel executiv. Tot din aceasta perspectiva, menţionam ca raspunsul la documentul prin care doamna consultant artistic işi anunţa retragerea din consiliul director, transmis de aceasta in data de 18 decembrie 2017, a primit un raspuns de la directorul executiv  la o zi dupa apariţia publica in cadrul careia a facut aceste afirmaţii, deci cu o luna mai tarziu.

Teatrul Naţional din Timişoara se afla, geografic şi istoric, la kilometrul zero al destinului Romaniei contemporane. Şi, deoarece facem diferenţa intre arogarea şi asumarea unui statut, al acestui statut extrem de important, credem cu tarie in demersul constructiv, in dialog, in comunicare, in evoluţie, in civism, ca şi in civilitate.

Continuam sa speram ca procesul laborios, solidar pe care il presupune pregatirea anului 2021 şi, in egala masura, a ceea ce va insemna Timişoara dupa anul Capitalei Europene a Culturii, va preveni orice tip de fractura in comunicarea armonioasa dintre toţi cei care viseaza ca in Timişoara pulseaza inima Europei.”

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.