Timisoara, corigenta la serviciile de utilitate publica?...

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 12.02.2015 15:55 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Institutul pentru Politici Publice (IPP) lanseaza Harta interactiva a serviciilor publice municipale, prima platforma on-line independenta, cu acces liber la informaţii provenind din surse oficiale, prin care se compara costul accesului la servicii publice şi performanţa (reperul de calitate al serviciului) autoritaţii locale in furnizarea serviciilor de salubritate, alimentare cu apa şi canalizare, termoficare, iluminat public şi transport urban.

Portalul Harta interactiva a serviciilor publice municipale permite comparaţii intre localitaţi (datele fiind reflectate in clasamente naţionale) şi urmareşte deopotriva sa stimuleze un management transparent al resurselor publice la nivelul decidenţilor locali (de multe ori un cost ridicat pentru un serviciu se justifica prin calitate sporita/ investiţii consistente şi vizibile!) dar şi un comportament civic corespunzator in comunitaţile urbane.
Harta Serviciilor ofera un instrument adaptat modalitaţilor curente moderne de comunicare şi sprijina in mod direct şi eficient cetaţenii sa ceara explicaţii pentru a inţelege de ce accesul la serviciul public de transport local costa 2 lei/ persoana la Timişoara şi doar 1,35 lei/ persoana la Baia Mare, de exemplu sau care ar fi explicaţiile pentru care accesul la serviciul de iluminat public de la Focşani este mult mai costisitor (5,76 lei/ locuitor/ an) decat accesul la acelaşi serviciu in Braila (1,24 lei/locuitor/an).

Reprezentativitatea informaţiilor din aplicaţie este data implicit de gradul de interes şi de participare al celor care acceseaza informaţiile, Harta serviciilor publice municipale oferindu-le posibilitatea sa participe (prin transmiterea de mesaje, inclusiv fotografii despre modul in care este asigurat accesul la fiecare serviciu dintre cele menţionate) la evaluarea managementului serviciilor şi, in final, la stabilirea Celui mai performant municipiu, un cetaţean dintre cei activi primind, simbolic, titlul de Cetaţean — Campion al Implicarii.

Monitorizand de peste 10 ani performanţa in furnizarea serviciilor de utilitaţi publice in toate marile comunitaţi urbane din Romania, IPP considera ca implicarea cetaţenilor in urmarirea motivelor care explica creşterile de preţuri in livrarea serviciilor publice şi dobandirea de cunoştinţe minimale pentru a evalua corespunzator creşterile de calitate/ regresul in furnizarea acestor servicii, constituie condiţii determinante pentru atingerea unui standard de viaţa optim, in plan local.
IPP indeamna cetaţenii sa nu ramana indiferenţi atunci cand, in drum spre serviciu/ şcoala/ casa, vad o groapa in mijlocul drumului ramasa astfel de foarte mult timp, o ţeava sparta, o gura de canalizare fara capac, cabluri atarnand pe stalpi sau orice alt aspect caracterizand un management defectuos al serviciilor publice susţinut şi din taxele şi impozitele pe care le platesc conştiincios.
Cei care nu vor sa ramana spectatori ai degradarii oraşului ne pot trimite, identificandu-se cu adresa de email personala/ cu profilul facebook, o fotografie şi o scurta descriere a situaţiei intalnite in comunitate, direct pe pagina web a Harţii interactive a serviciilor publice municipale. IPP se angajeaza sa transmita cele mai des sesizate situaţii de nereguli in prestarea serviciilor publice locale direct catre autoritaţile locale responsabile.

Timişoara

Alimentare cu apa şi canalizare
Denumire operator: SC Aquatim SA
Indicatori de calitate    Valoare    UM    Clasament
Gradul de acces la reţeaua de alimentare cu apa    99,00    %    2
Gradul de acces la reţeaua de canalizare    98,00    %    20
Ponderea pierderilor de apa in reţea    39,00    %    11
Preţul serviciului    Valoare    UM    Clasament
Tarif apa potabila pentru consumatorii casnici    3,53    lei/mc    19
Tarif apa potabila pentru agenţi economici    3,53    lei/mc    22
Salubrizare
Denumire operator: SC Retrim Ecologic Service Sa
Indicatori de calitate    Valoare    UM    Clasament
Cantitatea totala de deseuri municipale colectate    122.228,00    tone    38
Ponderea colectarii selective a deşeurilor    8,56    %    34
Preţul serviciului    Valoare    UM    Clasament
Tarif serviciu pentru populaţie    10,50    lei/pers/luna    30
Termoficare
Denumire operator: Compania Locala de Termoficare Colterm SA Timişoara
Indicatori de calitate    Valoare    UM    Clasament
Ponderea pierderilor de energie termica din sistem    30,00    %    11
Preţul serviciului    Valoare    UM    Clasament
Tariful gigacaloriei pentru consumatorii casnici    252,17    lei/Gcal    20
Tariful gigacaloriei pentru agenţi economici    325,50    lei/Gcal    14
Valoare subvenţie per gigacalorie pentru consumatorii casnici    73,33    lei/Gcal    12
Iluminat public
Denumire operator: SC AEM SA, SC ELBA SA
Indicatori de calitate    Valoare    UM    Clasament
Ponderea strazilor cu iluminat public    85,00    %    9
Numarul total de sesizari privind serviciul de iluminat public in 2013    1.394,00    numar    10
Preţul serviciului    Valoare    UM    Clasament
Cost total iluminat public per capital    2,68    lei/locuitor/an    26
Transport public local
Denumire operator: RAT Timisoara
Indicatori de calitate    Valoare    UM    Clasament
Gradul de modernizare a parcului auto    0,00    %    n/a
Ponderea mijloacelor de transport accesibilizate    69,00    %    24
Preţul serviciului    Valoare    UM    Clasament
Costul unei calatorii    2,00    lei/bilet    5

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.