Toate trebuie facute...

Scris de Timisoara Express | Publicat in 26.02.2016 14:01 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

de Gabriel Tusinean

Asa a formulat primarul Nicolae Robu raspunsul la o simpla intrebare:  “Care sunt criteriile de prioritizare folosite de primarie pentru investitii?”
Formula in sine nu reflecta nici o prioritizare, ci este expresia simpla a unei necesitati reale sau… inchipuite. Pentru a fi mai explicit, sensul expresiei se potriveste proletarului simplu, care dupa ce-si vede mia de lei luata salariu, sta si mediteaza la ce trebuie facut sau cumparat – vreau sa-mi iau un Cessna, un iaht Feadship, un Rolls Royce, un Rolex, un frigider, o plasma noua si cate mai cate… lista fiind limitata doar de imaginatia celui care o construieste. Dupa care vine realitatea si il obliga sa prioritizeze – platesti facturile, platesti mancarea, mai dai niste bani la copii si din ce mai ramane mai cumperi… o surubelnita!
Cam asa este si cu PMT. Cand te uiti la bugetarea pe 2016 pe capitolul de investitii gasesti 18 lucrari in lucru de anul trecut, 63 propuse a incepe acum iar ca potentiale lucrari – 124. Adica, anul acesta PMT va elabora 124 de documentatii, toate pentru potentiale investitii noi! Popular, faimoasele SF-uri, adica studii de fezabilitate! Ironic, in lumea anglofona “SF”-ul are alte conotatii, poate mai aproape de posibilitatile reale financiare, ale primariei.
Dar nu gasesti nimic despre prioritatea lor, prioritate ce ar trebui sa defineasca ordinea lor de executie! Pe romaneste, de care ne apucam in primul rand! Sau mai complex: de cate ne vom apuca ca sa le putem face in conditii de calitate decenta. Cum s-ar zice, cum facem „modernizarea in forta”!
Probabil pentru prima data in ultimii 3 ani si ironic tocmai acum cand mandatul primarului Robu e pe terminate, PMT a publicat un document ce incearca sa faca putina ordine in haosul de acum. Se cheama “Planul de Mobilitate Urbana durabila pentru Polul de Crestere Timisoara” elaborat in colaborare cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare(BERD). Pentru pasionati, se poate consulta in sectiunea “Documente Publice” de pe site-ul PMT.  Documentul de mai sus, analizeaza situatia actuala a orasului si tinand cont de niste scenarii posibile de dezvoltare face o prioritizare a proiectelor actuale ale primariei. Nu am sa intru in detaliile anteresante din document, ci am sa ma opresc doar asupra catorva dintre proiectele primariei si prioritizarea propusa vis-a-vis de prioritizarea pe care primaria, prin vocea primarului, o anunta cu surle si trambite.
Incep cu cel mai spectaculos si vizionar – “Relocarea liniei de cale ferata in subteran şi reamenajarea spaţiului de la suprafaţa”. Cunoscut popular sub nume de cod “Metrou”. Pus in evaluarea celor de la BERD ca proiect de rezerva cu un buget evaluat la 500milioane eur, dar pe care primarul il prezinta insistent ca “fezabil” . Singura problema este ca, dincolo de banii dati pe SF nu avem nici o alta certitudine ca un asemenea proiect va fi aprobat de cei de la CFR Infrastructura. Pe simplul motiv,  caci privind in exterior la costurile lucrarilor similare, aflate in diverse stadii de executie (250 milioane euro/km in Karlsruhe sau 500 milioane euro in Londra), e greu de crezut ca DACA CFR Infrastructura va dispune vreodata de o suma de 2,5 miliarde de euro, o va investi in cei 10km de cale ferata din Timisoara, mai ales cu starea actuala a liniilor de CF. Dar suntem liberi sa visam, nu?
Trec la domeniul rutier si citez din document
“Inchiderea inelului IV in partea de vest trebuie sa devina prioritatea principala a Timişoarei in urmatorii ani. Realizarea acestui proiect permite degrevarea semnificativa a reţelei rutiere urbane in jumatatea vestica a oraşului, şi ca atare[…] implementarea multor masuri de mobilitate durabila şi […] implementarea unor altor lucrari privind infrastructura rutiera majora sub un trafic semnificativ redus. “
Iar motivatia pare de-a dreptul o platitudine – as indrazni, o observatie de o banalitate demna de Poptamas:
“Avand in vedere faptul ca analizele, inclusiv cele efectuate cu modelul de transport, arata ca dintre toate proiectele de infrastructura rutiera majora acesta este proiectul care ar aduce cele mai mari beneficii oraşului, este recomandata finalizarea imediata a pregatirii studiilor necesare construcţiei şi demararea licitaţiei”
Asta este recomandarea BERD pentru 2016. Asta o stia tot timisoreanul fara a fi nevoie de documentul de la BERD. Nu insa si pe Loga 1!
Culmea, PMT a bugetat “obiectiv” pentru prioritatea numarul 1 a urbei pe 2016 doar… 110.000eur! In plus… noi facem in prioritate maxima Jiul si Popa Sapca. De ce? Eu n-am aflat… PMT nu-si dezvaluie criteriile si nici analizele pe baza carora s-a facut selectia lucrarilor. Pasaj la care azi, maine vom sarbatorii inceperea lucrarilor! Cum n-am aflat pe unde circulam daca se inchide o singura zi Jiul… Dar despre pasajul Jiul, altadata!
Nu mai discut intentia primariei de a inchide inelul 1(proiect evaluat la 51 milioane de euro!) a carui beneficiu adus traficului e anulat prin inchiderea inelului II si de un eventual proiect Cetate II, propus tocmai pentru a creste suprafata pietonala a cartierului cetate. Dar cum ziceam… putem visa, nu? E la liber, mai ales cand o facem pe banii altora!
Si documentul continua… doar platitudini: tramvaie noi, troleu pe Sagului, bilete masurate pe timp nu pe linie de calatorie, centuri, biciclete, etc… Doar sa fie cine sa-l citeasca si mai ales(!) sa-l puna in aplicare! Altfel, documentul asta se va adauga celor din categoria SF-urilor platite aiurea de PMT
Ba mai mult, in alt document, “Strategia Integrata de Dezvoltare a Polului de Crestere Timisoara 2015-2020” – un document elaborat de PMT aflat acum in evaluare pentru avizul de mediu, document ce s-ar vrea ca ghid pentru dezvoltarea intregii regiuni din jurul Timisoarei – prioritatea prezentata ca numarul 1 este una de factura economica “Cresterea competitivitatii economice si a capacitatii de inovare prin specializare inteligenta”. Intr-un judet cu somaj de 2%, cred sincer ca un asemenea obiectiv este prioritatea absoluta!
Probabil CCIAT-ul si alte organizatii patronale ar trebui sa isi stabileasca ca obiectiv principal “Dezvoltarea unei infrastructuri integrate, complexe si flexibile, şi a unui sistem inteligent de management al traficului, in vederea creşterii accesibilitaţii şi mobilitaţii” obiectiv prezentat de PMT … in secundar!
Dar cum ziceam suntem liberi sa visam… fantani ornamentale, patinoar,  stradioane, bazine acoperite sau nu…. In definitiv daca PMT greseste, nu-i nici un bai, doar o face pe banii nostri!

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.