Unda de soc se va simti in intreg mediul academic. Despre ce e vorba?

Scris de Alex Neagoe | Publicat in 18.07.2016 09:37 | Publicat in LOCAL | Tipareste pagina

Concluzii dupa bacalaureat 2016: Am intrat intr-o noua etapa a dezvoltarii invaţamantului superior romanesc. Nu ne permitem sa funcţionam in continuare in virtutea conservatorismului şi a arbitrariului. Este imperios necesar sa gestionam mai bine fondurile existente şi sa investim in calitatea studiilor

Saptamana aceasta, atenţia publica a fost indreptata spre bacalaureat. Unii vad partea relativ plina a paharului: la nivelul intregii ţari, rata de promovare a fost foarte apropiata de cea de anul trecut. Universitarii aduc in atenţie partea mai puţin plina a paharului: numarul absolvenţilor de bacalaureat a scazut cu aproape 20% faţa de anul trecut, raportandu-ne strict la prima sesiune. Probabil ca raportul se va pastra, in linii mari, şi dupa cea de a doua sesiune a bacalaureatului. Situaţia aceasta se traduce intr-o scadere a numarului de studenţi din anul I, care ar putea depaşi 20% pentru universitaţile cu o reputaţie mai puţin consolidata. Desigur, unda de şoc se va simţi in intreg mediul academic, iar multe universitaţi vor avea dificultaţi sa gaseasca resursele necesare pentru plata salariilor.
Cu toate acestea, situaţia nu este una noua pentru universitaţile romaneşti. Dupa mulţi ani in care numarul studenţilor a crescut progresiv, acestea s-au confruntat in ultimii ani cu scaderi ale numarului de inscrieri in anul I, semnificative dupa 2010. Anul 2015 a fost probabil cel mai generos an al intregului deceniu in ceea ce priveşte inscrierile in anul I. In 2015 au fost cu 15% mai mulţi absolvenţi de bacalaureat faţa de media anilor 2011-2014. Daca ne uitam la caţi elevi finalizeaza clasa a VIII-a, ne putem aştepta ca, in anii care au ramas din acest deceniu, numarul celor care promoveaza examenul de bacalaureat sa fie similar cu cel din 2016. Tendinţele demografice ne arata o fereastra de stabilitate cel puţin pana in 2020.
In acest context, se impune redimensionarea cifrelor de şcolarizare, insoţita de creşterea alocaţiei per student. Desigur, toţi ne dorim mai mulţi bani pentru invaţamant şi vom face tot ce ne sta in putinţa pentru a agrea un calendar de creştere pana la 6% in 2020. Insa, inainte de toate, este imperios necesar sa gospodarim eficient fondurile existente. Nu ne permitem ca sistem sa funcţionam in virtutea conservatorismului, cu cifrele de şcolarizare din 2007-2008, cand numarul de studenţi era dublu, in contextul in care ni se cere mai multa calitate, insoţita de mai multa echitate. Cifrele de şcolarizare existente n-au nicio baza raţionala. Ele au ca punct de plecare capacitatea de şcolarizare in anii ‘90, la care s-au adaugat locuri bugetate negociate intre unii rectori şi ministru. O componenta este istorica, cealalta este arbitrara şi ţine mai degraba de puterea de persuasiune a unora dintre rectori. Nu se poate face nici invaţamant de calitate, nici nu poate fi asigurata echitate sociala cu actualele alocaţii per student. De aceea, consider oportun şi urgent scaderea cifrelor de şcolarizare proporţional cu numarul de absolvenţi de bacalaureat, insoţita de creşterea alocaţiilor per student. O soluţie mai buna ar fi alocarea cifrelor de şcolarizare dupa criterii clare, care sa reflecte calitatea universitaţilor şi prioritaţile strategice ale Romaniei. Ma tem ca o astfel de soluţie ar dura prea mult, iar noi nu ne permitem costurile aşteptarii.
In concluzie, aduc in atenţia dlui Ministru, Mircea Dumitru, şi a opiniei publice oportunitatea de a creşte alocaţia per student chiar de anul acesta, printr-o gestionare a resurselor existente adecvata la contextul demografic. Statistica ne arata o fereastra de stabilitate demografica cel puţin pana in 2020. Este imperios sa o fructificam şi sa investim in calitate. Avem nevoie de o decizie urgenta, chiar in aceasta luna. Chiar daca soluţia este imperfecta, nu ne permitem sa funcţionam in continuare in virtutea conservatorismului şi a arbitrariului.

Preşedintele Consorţiului Universitaria,
Rectorul Universitaţii de Vest din Timişoara
Prof. univ. dr. Marilen Pirtea

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.