25 avantaje competitive, 49 dezavantaje si 22 indicatori neutri

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 14.12.2011 11:45 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România) a lansat Raportul de Competitivitate a României – având la bază o evaluare statistică şi un sondaj al liderilor de afaceri cu privire la principalele politici economice- în cadrul unui eveniment public la care au participat Preşedintele Traian Băsescu, ambasadori, membri ai AmCham şi reprezentanţi ai autorităţilor. 

Raportul conţine o evaluare a principalelor domenii cu un impact asupra mediului de afaceri din România, precum şi o serie de recomandări bazate pe această analiza statistica şi pe rezultatele sondajelor de opinie realizate în rândul liderilor de companii mari si IMM-uri active în România.
Raportul a fost întocmit în baza unei metodologii utilizate şi de alte Camere de Comerţ Americane din Europa în elaborarea unor rapoarte similare.
Raportul de Competitivitate aduce în prim-plan şase domenii principale relevante în elaborarea politicilor publice: indicatori generali ai competitivităţii, administraţia publică, cadrul legislativ si de reglementare, resursele umane, infrastructura fizică şi politicile financiar – monetare. Indicatorii generali ai raportului au evidenţiat 25 de avantaje competitive pentru România, 49 de dezavantaje şi 22 de indicatori neutri, un rezultat ce denotă necesitatea îmbunătăţirii performanţelor naţionale.
Răspunsurile oferite de liderii chestionati confirmă în cea mai mare parte rezultatele analizei statistice, indicând nemulţumiri legate de zona administraţiei publice sau infrastructurii. Peste 50% dintre respondenţi au exprimat însă intenţii de suplimentare a capitalului investit în România şi de creştere a numărul de angajaţi în următorii ani. Astfel de decizii pot fi explicate îndeosebi prin volumul cererii înregistrate pentru produsele sau serviciile lor la nivelul local si export.
Recomandările AmCham pentru elaborarea politicilor de îmbunătăţire a competitivităţii includ, printre altele:
*Utilizarea fondurilor UE pentru dezvoltarea infrastructurii, dublată de parteneriatele public-private şi consolidarea competitivităţii companiilor româneşti pe piaţa locală şi internaţională.
*Impunerea cerinţei de realizare a analizelor de impact pe care proiectele de noi politici sau reglementări îl au asupra creşterii sustenabile şi stabilităţii mediului de afaceri.
*Dezvoltarea unui plan amplu şi coordonat de îmbunătăţire a infrastructurii României pentru atingerea standardelor Uniunii Europene de calitate şi acoperire;
*Dezvoltarea unei strategii energetice clare, investirea în crearea unei infrastructuri de reţele energetice inteligente, coroborate cu maximizarea producerii de energie regenerabilă.
*Creşterea transparenţei şi responsabilităţii în administraţia publica şi în utilizarea fondurilor publice.
*Creşterea calităţii şi responsabilităţii în furnizarea serviciilor publice, precum şi consolidarea capacităţii administrative, deopotrivă la nivel central şi local.
*Îmbunătăţirea structurii şi eficienţei cheltuielilor guvernamentale.
*Elaborarea şi aplicarea unui cadru coerent de politici de sprijinire a standardului de viaţă din România şi a creşterii demografice, în contextul fenomenului de îmbătrânire semnalat şi al impactului acestuia asupra economiei reale şi viabilităţii financiare.
*Oferirea de stimulente pentru a menţine în ţară specialiştii de înaltă calificare şi a inversa exodul acestora, dupa modelul experienţei pozitie înregistrată in sectorul IT;
*Reformarea profundă a administraţiei fiscale, modernizarea şi simplificarea colectării taxelor, reducerea evaziunii fiscale şi simplificarea procedurilor de conformitate fiscala.
*Stimularea investiţilor în domeniile-cheie pentru export şi crearea de pachete de facilităţi pentru investitorii locali sau străini, bazate pe implementarea noilor tehnologii, numărul de locuri de muncă create şi valoarea adăugată capacităţii de export astfel creată.
*Recunoaşterea şi dezvoltarea pieţelor de capital drept sursă alternativă importantă de capital pentru clientii publici şi privaţi.
AmCham va înainta raportul către principalii factori de decizie şi de elaborare a politicilor publice, în speranţa că aceste concluzii şi recomandări vor fi luate in considerare în conturarea politicilor publice pe viitor, pentru îmbunătăţirea stabilităţii şi creşterea competitivităţii economice a României.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.