60,5% dintre romani considera ca situatia economica s-a inrautatit

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 10.01.2013 16:08 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

În anul 2012 românii au traversat, pe lângă criza economică, instalată de câţiva ani buni în România, şi o criză politică, ambele “fenomene” inducând la nivel perceptiv instabilitate şi incertitudine asupra economiei naţionale.
Aşadar, majoritatea locuitorilor din oraşele cu peste 100.000 locuitori (60,5%) consideră că, în anul 2012 comparativ cu 2011, situaţia economică a ţării s-a înrăutăţit.
Participanţii la studiul realizat de MEDNET Marketing Research Center care văd mai pregnant această înrăutăţire a situaţiei economice sunt în special femei, cu vârsta cuprinsă în intervalul 45-65 ani, cu studii medii şi un venit lunar net mai mic de 2.000 lei/familie.
Şi, chiar dacă percepţia majoritară despre economia României este una negativă, există totuşi şi un procent mic de optimişti.
Aceştia reprezintă 5,6% dintre orăşenii intervievaţi care văd o îmbunătăţire a situaţiei economice.
Între aceste două extreme – cei care consideră că situaţia economică a ţării s-a înrăutăţit şi cei care consideră că s-a îmbunătăţit comparativ cu 2011 – se află 30,8% dintre respondenţi care nu văd schimbări demne de semnalat.

Comparativ cu situaţia economică a ţării, la nivel familial, percepţia negativă despre situaţia economică s-a diminuat

În acest context, atunci când vine vorba despre situaţia economică actuală a familiei lor, respondenţii nu mai au aceleaşi sentimente pesimiste ca în cazul situaţiei economice a ţării.
Astfel, cea mai mare parte a orăşenilor intervievaţi (47,9%) declară că situaţia economică a familiilor lor a rămas la fel ca în 2011.
Aceştia sunt în special tinerii (cu vârsta cuprinsă în intervalul 18-34 ani), cu studii peste medie şi cu un venit lunar net/familie cuprins în intervalul 3001-5000 lei. De asemenea, sunt cei care nu şi-au modificat comportamentul de consum în ultimul an, care au consumat în perioada Sărbătorilor de Iarnă la fel ca anul trecut, şi care au continuat să cumpere cadouri pentru cei dragi atât de Moş Nicolae, cât şi de Crăciun.
Cu toate acestea, nu este deloc de neglijat procentul celor care afirmă că situaţia economică actuală a familiei lor s-a înrăutăţit comparativ cu anul trecut (35,6%).
De aici putem deduce faptul că un număr semnificativ de orăşeni încă se luptă cu criza economică, nereuşind să-şi menţină sau să-şi îmbunătăţească nivelul de trai.
Ca şi în cazul situaţiei economice a ţării, cei care văd mai pregnant o înrăutăţire a situaţiei economice a familiei sunt în special femei, cu vârsta cuprinsă în intervalul 45-65 ani, cu studii medii şi un venit lunar net mai mic de 2.000 lei/familie.
Mai mult decât atât, aceştia şi-au schimbat comportamentul de consum pe parcursul anului trecut, fie cumpărând aceleaşi produse, dar în cantitate mai mică, fie cumpărând produse mai ieftine şi în cantitate mai mică.
Şi pentru Sărbătorile de Iarnă au fost foarte atenţi la cheltuielile făcute, stabilind un buget destinate acestei perioade, buget care a fost mai mic faţă de anul trecut.
Trebuie precizat faptul că, din această categorie fac parte cei care nu şi-au permis să cumpere cadouri şi care pentru masa de Crăciun şi-ar fi dorit să cumpere diverse produse alimentare, cum ar fi carnea de curcan sau porc, pentru care nu au avut bani.
Există însă şi respondenţi “fericiţi” care pe parcursul anului 2012 au simţit o îmbunătăţire a situaţiei lor economice (16,1%). Aceştia sunt, în special, bărbaţi, cu vârsta cuprinsă în intervalul 25-44 ani, cu studii superioare şi cu un venit lunar net per familie mai mare de 5.000 lei. De asemenea, aceştia sunt cei care şi-au relansat consumul, cumpărând aceleaşi produse, dar în cantitate mai mare, care - comparativ cu anul trecut - şi-au mărit bugetul alocat Sărbătorilor de Iarnă şi care au reuşit să cumpere aproape tot ce şi-au dorit, inclusiv cadouri.

Schimbările la nivelul comportamentului de consum s-au resimţit şi în 2012

În ceea ce priveşte comportamentul de consum, 65,8% dintre persoanele intervievate afirmă că pe parcursul anului 2012, comparativ cu 2011, şi-au schimbat obiceiurile de consum, fie cumpărând aceleaşi categorii de produse, dar în cantitate mai mică (34,0%), fie cumpărând produse mai ieftine (21,3%).
Numai 8,5% dintre respondenţi au cumpărat aceleaşi produse ca în 2011, dar în cantitate mai mare, în timp ce 2,0% au cumpărat produse mai puţine, dar “mai de calitate” şi “mai sănătoase” (produse bio, eco etc.).
Există totuşi, un procent suficient de mare de orăşeni (34,0%) care declară că NU şi-au modificat comportamentul de consum în anul 2012, comparativ cu anul 2011.
Mai mult decât atât, se înregistrează o creştere semnificativă din punct de vedere statistic a celor care nu şi-au schimbat stilul de viaţă de la un an la altul (34,0% în 2012, comparativ cu 22,5% în 2011).

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 23 – 29 noiembrie 2012. Au fost intervievate telefonic 800 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.