Au fost aprobate normele metodologice privind Dosarul Electronic de Sanatate

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 21.01.2015 14:09 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Guvernul a aprobat, prin Hotarare de Guvern, normele metodologice privind modalitatea de utilizare şi completare a Dosarului Electronic de Sanatate (DES) al pacientului, componenta a Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS).
Dosarul Electronic de Sanatate conţine o serie de informaţii medicale despre pacient, adunate la nivel national de la toti furnizorii de servicii medicale aflaţi in contract cu casele de asigurari de sanatate, cu care pacientul a intrat in contact.
DES preia datele şi informaţiile existente in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) in ceea ce priveşte istoricul medical al pacientului, realizand o colecţie de date medicale, necesara luarii celor mai bune si rapide decizii medicale, la care au acces in primul rand proprietarii acestor date, asiguraţii.
Sistemul privind dosarul electronic de sanatate este un serviciu public furnizat de Casa Naţionala de Asigurari de Sanatate (CNAS) pentru toţi pacienţii.
Sistemul privind dosarul electronic de sanatate este parte integranta a Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate, care se utilizeaza obligatoriu de furnizorii de servicii medicale aflaţi in relaţie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, pentru toate serviciile medicale acordate pacienţilor.
Iniţializarea dosarului electronic de sanatate se realizeaza de catre orice medic care deţine o semnatura electronica calificata, inregistrata in SIUI. La iniţializarea unui DES, se va incarca din SIUI istoricul medical al pacientului incepand cu anul  2010,  anul din care exista SIUI centralizat.
Trebuie precizat ca informaţiile stocate in DES respecta cadrul legal in vigoare privind protecţia şi securitatea  datelor cu caracter personal. Informaţiile din dosarul electronic de sanatate sunt structurate in cinci module, astfel:
Modulul “Sumar de urgenţa” – accesibil tuturor medicilor in vederea realizarii actului medical, fara a fi necesar acordul pacientului;
Modulele “Istoric medical”, „Antecedente declarate de pacient”, „Documente medicale” şi „Date personale” – accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor.
Accesul pacienţilor la propriul dosar electronic de sanatate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se elibereaza pacienţilor de catre medici, in baza cardului de sanatate sau a actului de identitate
Medicii au acces la datele şi informaţiile din DES al pacientului pe baza unui certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, certificat inregistrat la casa de asigurari de sanatate. Pacientul  poate vedea oricand daca i-a fost accesat dosarul de sanatate, cine a avut acces şi la ce nivel.
Datele, informaţiile şi procedurile operaţionale necesare utilizarii şi funcţionarii dosarului electronic de sanatate se vor aproba prin ordin al ministrului sanataţii şi al preşedintelui CNAS, cu avizul ministerelor şi instituţiilor din sistemul naţional de aparare, ordine publica şi siguranţa naţionala, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a Hotararii de Guvern adoptata.
Utilizarea dosarului electronic de sanatate are drept obiective creşterea calitaţii şi eficienţei actului medical prin accesul la date şi informaţii medicale relevante intr-un timp cat mai scurt, precum şi implicarea pacientului in completarea informaţiilor privind antecedentele personale, stil de viaţa şi prin consultarea directa a propriilor date medicale.
Implementarea sistemului naţional dosarul electronic de sanatate reprezinta un pas important pentru integrarea Romaniei in strategia e-sanatate a UE şi pentru asigurarea sustenabilitaţii financiare a sistemului de sanatate.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.