Ca nu ne doare gura: 1300 km de autostrada pana in 2020

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 27.02.2015 20:00 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Guvernul Romaniei a aprobat Master Planul General de Transport al Romaniei in vederea transmiterii acestuia la Comisia Europeana pentru indeplinirea de catre Romania a condiţionalitaţii ex-ante necesare pentru accesarea de fonduri structurale in cadrul Programului Operaţional Sectorial Infrastructura Mare.

In sinteza, principalii indicatori ai Master Planului General de Transport al Romaniei se prezinta astfel:

Pentru sectorul de transport rutier:

Autostrazi: 1300 km, valoare 13,739.17 mld euro;
Drumuri expres: 1825,9 km, valoare 9,978 mld euro;
Drumuri Transregio: 2874 km, valoare 1,691 mld euro;
Drumuri TransEuro: 343 km, valoare 190,05 mil euro;

Pentru sectorul feroviar:

Reabilitare linie de cale ferata: 2883 km, valoare 10,740 mld euro;
Electrificare: 489 km, valoare 1,122 mld euro;
Linii de cale ferata pentru marfa: 439 km, valoare 1,436 mld euro;
Linii de cale ferata PPP: 421 km, valoare 810,40 mil euro;
Linii de cale ferata cu viteze sporite: 1001 km, valoare 274,15 mil euro;

Pentru sectorul naval: total investiţii: 3,395 mld euro din care:

Portul Constanţa: valoare investiţii 865,363 mil euro;
Portul Galaţi: valoare investiţii: 110,758 mil euro;
Portul Drobeta Turnu Severin: valoare investiţii:20,201 mil euro;
Alte porturi: 685,240 mil euro;
Şenal navigabil: 640 km, valoare 279 mil euro;

Pentru sectorul aerian: (15 aeroporturi) total investiţii: 1,327 mld euro din care:

Aeroportul Bucureşti Otopeni: 668,900 mil euro;
Aeroportul Timişoara: 111,573 mil euro;
Aeroportul Cluj Napoca: 131,143 mil euro;
Aeroportul Iaşi: 93,525 mil euro;

Pentru Centre Multimodale: 10 centre multimodale, cu o valoare de 281,45 mil euro.

Valoarea totala a proiectelor identificate in cadrul Master Planului General de Transport este de 45,451 mld de euro, care include proiecte de investiţii in infrastructura de transport a Romaniei pentru sectorul de transport rutier, feroviar, aerian, naval şi multimodal.

In ceea ce priveşte strategia de implementare a proiectelor, Guvernul Romaniei a aprobat lista de proiecte prioritizata in conformitate cu metodologia stabilita de Comisia Europeana.
Aceasta inseamna ca pentru fiecare proiect de infrastructura de transport a fost analizata sustenabilitatea economica, fiind luat in calcul indicatorul stabilit de Comisia Europeana, precum şi apartenenţa proiectelor la reţeaua de transport transeuropeana TEN-T.
Astfel, pentru fiecare proiect in parte a fost intocmit un punctaj, in funcţie de cele doua criterii menţionate.
A rezultat lista de proiecte de infrastructura care au prioritate la finanţare din fonduri structurale şi din bugetul de stat.

Spre exemplu, in sectorul rutier, Guvernul Romaniei considera a fi prioritare in ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei de autostrazi proiecte de investiţii precum: Sibiu-Piteşti, Sibiu-Braşov, Braşov-Bacau, Targu Neamţ- Paşcani – Iaşi – Ungheni, Braşov – Comarnic(PPP), Piteşti – Craiova(PPP) sau Suplacu de Barcau – Borş, cu o valoare totala estimata la aproximativ 9,642 mld eur.
Aceasta inseamna construcţia a 1094,80 km de autostrada, cu un cost estimat de 8,8 mil euro/km, ţinand cont de faptul ca 118 km din lungimea acestor autostrazi urmeaza sa fei construite in zona de munte.

Proiectele de infrastructura de transport rutier sunt incluse la finanţare in funcţie de punctajul obţinut, ciclul de implementare a proiectelor şi sursele de finanţare disponibile.
Referitor la ciclul de implementare a proiectelor au fost identificate doua categorii: proiecte complexe, pentru care studiul de fezabilitate (SF) se elaboreaza in 2 ani, iar execuţia lucrarilor are loc in 4 ani; respectiv proiecte uzuale, pentru care SF se elaboreaza intr-un an şi execuţia lucrarilor are loc in 3 ani.

In ceea ce priveşte strategia de finanţare a Master Planului General de Transport, suma disponibila este de 2,7 miliarde de euro din Fondul de Coeziune (aici fiind inclusa şi cofinanţarea de la bugetul de stat), respectiv 2,1 miliarde de euro din Fondul European de Dezvoltare Regionala.
Aceste sume sunt destinate sectorului rutier.

Suma totala pe care Romania o are la dispoziţie, in perioada de programare 2014-2020 pentru cele 4 sectoare de transport (rutier, feroviar, naval, multimodal) este de 6,843 mld euro.
La acestea se adauga un plafon suplimentar de 7 mld euro pe care Guvernul Romaniei l-a aprobat (care vor proveni din imprumuturi publice – IFI- şi din acciza pe carburanţi), in vederea asigurarii surselor de finanţare necesare implementarii proiectelor din sectorulrutier, cu prioritate pentru autostrazi.
Astfel, valoarea totala a finanţarii pentru sectorul infrastructurii rutiere, in perioada de programare 2014-2020, este de 13,8 mld de euro.

Planul financiar al Master Planului General de Transport urmeaza sa fie prezentat in şedinţele reunite ale Comisiilor de Transport din Parlament inainte de trimiterea acestuia la Comisia Europeana.

Documente atasate

Unele documente sunt in format PDF si pot fi citite cu ajutorul Adobe Acrobat Reader. Daca nu il aveti il puteti descarca gratuit de pe site-ul oficial Adobe

Descarca Master Planul General de Transport al Romaniei
 
Tip fisier : PDF | Dimensiune fisier : 2.97 Mb
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.