Ce loc ocupa Romania in clasamentul UE al infringementului?...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 23.10.2013 15:21 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Punerea in aplicare corecta a legislaţiei UE este o piatra de temelie a tratatelor UE şi sta la baza Programului privind o reglementare adecvata şi funcţionala (REFIT).
Al 30-lea raport anual privind monitorizarea aplicarii dreptului UE evidenţiaza rezultatele obţinute de statele membre in materie de punere in aplicare a acestuia.
Procedurile de constatare a neindeplinirii obligaţiilor care erau in curs la sfarşitul anului 2012 au fost mai puţine decat in anii precedenţi.
La sfarşitul anului 2012, Romania avea 44 de astfel de proceduri pe rol.
Numarul procedurilor inregistrate in cadrul mecanismelor de soluţionare a problemelor cum ar fi EU Pilot a crescut.
Acest lucru reflecta hotararea ferma a Comisiei Europene de a coopera cu statele membre in vederea rezolvarii problemelor şi a creşterii gradului de conformitate.
    
La sfarşitul anului 2012, numarul procedurilor de constatare a neindeplinirii obligaţiilor aflate in curs s-a redus din nou, cu 25% in comparaţie cu anul precedent. Acest fapt se datoreaza, parţial, utilizarii mai frecvente a platformei EU Pilot1 şi a altor mecanisme de soluţionare a problemelor (precum SOLVIT2), care au scopul de a rezolva problemele şi de a promova conformitatea (foto).
Mediul, transporturile, impozitarea şi piaţa interna şi serviciile au fost cele patru domenii in care s-au inregistrat cele mai multe cazuri de neindeplinire a obligaţiilor, acestea reprezentand impreuna peste 60% din numarul total al cazurilor.
Cele mai multe proceduri de constatare a neindeplinirii obligaţiilor au fost lansate impotriva Italiei (99), a Belgiei (92) şi a Spaniei (91). La fel ca in 2011, Letonia a inregistrat cele mai bune rezultate, cu numai 20 de cazuri, urmata de Lituania şi Estonia (22 şi, respectiv, 24 de proceduri).
Clasamentul UE-27 in Galerie Foto.
    
Transpunerea tardiva a directivelor: mai puţine cazuri, mai multe propuneri de sancţionare

Rapoartele anuale anterioare au evidenţiat transpunerea tardiva a directivelor de catre statele membre. Rezultatele slabe inregistrate anul trecut s-au imbunataţit in mod semnificativ. La sfarşitul anului 2012, numarul procedurilor de constatare a neindeplinirii obligaţiilor lansate din cauza transpunerii tardive a fost cu 45% mai redus decat cu 12 luni inainte. In decursul ultimului an, majoritatea procedurilor de constatare a neindeplinirii obligaţiilor din cauza transpunerii tardive au fost iniţiate impotriva Italiei (36), a Portugaliei (34) şi a Ungariei (26), in timp ce Estonia (5), Olanda (6) şi Suedia (6) au obţinut cele mai bune rezultate in aceasta privinţa.
Pentru a descuraja transpunerea tardiva, Comisia a continuat sa utilizeze pe deplin sistemul de sancţiuni introdus prin Tratatul de la Lisabona. Aceasta a deferit 35 de cauze Curţii de Justiţie a Uniunii Europene („Curtea”), solicitand impunerea de sancţiuni financiare (Polonia - 10, Slovenia - 5, Olanda - 4, Finlanda - 4, Cipru - 3, Belgia - 3, Germania, Bulgaria, Slovacia, Luxemburg, Portugalia şi Ungaria -1, fiecare). Comisia a deferit Curţii doar 9 astfel de cauze in cursul anului 2011.    
    
Plangerile: reacţii cruciale din partea publicului

In 2012 au fost inregistrate 3 141 de plangeri, cetaţenii, intreprinderile şi parţile interesate oferind Comisiei informaţii importante pentru monitorizarea aplicarii corecte a normelor UE. Cele mai multe plangeri inaintate de cetaţeni au vizat domeniul mediului, al justiţiei şi al pieţei interne şi serviciilor (588, 491 şi, respectiv, 462), ţarile implicate cel mai frecvent fiind Italia (438), Spania (306) şi Franţa (242).    
Ca raspuns la cererea formulata de Parlamentul European, Comisia prezinta in fiecare an, cu incepere din 1984, un raport anual cu privire la monitorizarea aplicarii dreptului comunitar in anul anterior.
Parlamentul European adopta, in fiecare an, un raport pe marginea raportului anual intocmit de Comisie, explicand poziţia sa cu privire la principalele aspecte.   

1: EU Pilot consta intr-o baza de date şi un instrument de comunicare. Proiectul este conceput pentru a imbunataţi comunicarea şi soluţionarea problemelor intre serviciile Comisiei şi autoritaţile statelor membre cu privire la aplicarea legislaţiei UE sau la conformitatea normelor de drept intern ale unui stat membru cu legislaţia UE intr-un stadiu incipient, inainte de iniţierea unei proceduri de constatare a neindeplinirii obligaţiilor in temeiul articolului 258 din TFUE.
2: SOLVIT este o reţea online de soluţionare a problemelor in cadrul careia statele membre conlucreaza pentru a rezolva, fara a recurge la proceduri judiciare, probleme cauzate de aplicarea incorecta de catre autoritaţile publice a legislaţiei in materie de piaţa interna.

 
 
 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.