Ce schimbari propune Guvernul in noul Cod Fiscal?...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 18.02.2015 16:51 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

In şedinţa de guvern din 18 februarie 2015, au fost introduse pe ordinea de zi, in prima lectura, proiectele noului Cod Fiscal şi cel al Codului de Procedura Fiscala.

”Beneficiul pentru economie al noului pachet fiscal este unul major, mergand de la creşterea veniturilor clasei de mijloc şi la crearea de noi locuri de munca (scaderea TVA şi reducerea fiscalitaţii pentru microintreprinderile active), pana la creşterea veniturilor la bugetul de stat şi la creşterea eficienţei ANAF. Proiectele celor doua Coduri cuprind puncte de vedere ale tuturor partilor interesate şi merita susţinerea tuturor forţelor politice, intrucat Romania are nevoie de o viziune fiscala unitara şi de o foarte buna pregatire a economiei pentru momentul intrarii in zona euro. Noile Coduri pot deveni motorul creşterii economice nu doar in 2016, ci in urmatorii 4 ani”, a explicat ministrul Finanţelor Publice, Darius Valcov.


SCHIMBARILE PROPUSE IN NOILE CODURI:
1.    Scaderea TVA, pentru a susţine economia şi veniturile clasei de mijloc
a.    20% de la 1 ianuarie 2016; 18% de la 1 ianuarie 2018;
b.    9% la carne, peşte, legume şi fructe, de la 1 ianuarie 2016;
c.    Introducerea taxarii inverse pentru livrarea de cladiri, parţi de cladire şi terenuri de orice fel
2.    Scaderea cotei unice
a.    14%, de la 1 ianuarie 2019 (atat pentru impozit pe venit, cat şi pentru impozit pe profit);
3.    Reducerea fiscalitaţii pentru microintreprinderile active, in paralel cu penalizarea microintreprinderilor fara angajaţi
a.    1% pentru microintreprinderile cu peste 2 salariaţi
b.    3% pentru microintreprinderile cu un salariat
c.    3%+1530 lei trimestrial, pentru microintreprinderile fara salariaţi
4.    Eliminare impozit pe dividende, incepand cu 1 ianuarie 2016. Masura ajuta la eliminarea dublei impozitari, la creşterea competitivitaţii Romaniei şi la menţinerea in ţara a capitalului.
5.    Scaderea accizei la mai multe produse, inclusiv benzina şi motorina. Scaderea accizei la alcool, bere şi vinuri spumoase (mare parte din consum se realizeaza din producţia naţionala), in paralel cu creşterea accizei la bauturile fermentate liniştite.
6.    Reducerea cotei contribuţiilor de asigurari sociale de stat pentru condiţii normale de munca, din 2017
a.    Reducere contribuţii la angajat, de la 10,5% la 7,5%, de la 1 ianuarie 2017
b.    Reducere contribuţii la angajator, de la 15,8% la 13,5%, de la 1 ianuarie 2017
7.    Creşterea sumei neimpozabile pentru veniturile din pensii la determinarea impozitului pe venit – in prezent plafonul neimpozabil este de 1000 lei, iar acesta va creşte la 1050 lei in anul 2016 şi cu cate 50 lei in fiecare an fiscal pana se va ajunge la valoarea de 1200 lei lunar.
8.    Extinderea bazelor impozabile in cazul contribuţiilor de asigurari sociale şi contribuţiilor de asigurari de sanatate şi plafonarea acesteia la 5 caştiguri salariale medii brute pe ţara.
9.    Eliminarea impozitului pe construcţii, incepand cu 1 ianuarie 2016. Masura necesara pentru creşterea investiţiilor şi a competitivitaţii interne.
10.    Neimpozitarea totala a cheltuielilor efectuate de angajatori pentru pregatirea profesionala şi perfecţionarea angajaţilor.
11.    Marirea marjelor in care autoriaţile locale pot decide cu privire la impozitele şi taxele locale (pentru o mai mare descentralizare a deciziei)
12.    Eliminarea a 19 taxe şi impozite.
13.    Pentru cei cu venituri reduse din salarii (de pana la 1.000 lei/luna brut) a fost majorat nivelul deducerilor personale acordate in funcţie de numarul persoanelor aflate in intreţinere (de la un maxim de 650 lei/luna la 800 lei/luna).
14.    Reducerea impozitului cu 50% pentru mijloacele de transport hibride.
15.    Se introduce reglementarea principiului “in dubio contra fiscum” (in caz de dubiu cu privire la norma fiscala, interpretarea se face in favoarea contribuabilului).
BENEFICII TOTALE, PENTRU ECONOMIE, IN URMA APLICARII ACESTOR CODURI
Exemplu de calcul, pentru 2016:
•    Costul bugetar net al masurilor (– 6,81 mld lei in 2016)
•    Impact pozitiv in creşterea economica (+1,7% din PIB)
•    Impact pozitiv in creşterea consumului populaţiei (+1,9%)
•    Crearea de noi locuri de munca (+ 325 mii de noi locuri de munca)

Declaraţii susţinute de ministrul Finanţelor Publice Darius Valcov, la inceputul şedinţei de guvern

Darius Valcov: Codul de Procedura Fiscala, act normativ care sistematizeaza regulile de procedura fiscala, a fost aplicat incepand cu 1 ianuarie 2004. De la intrarea sa in vigoare si pana la sfarsitul anului 2014, Codul de Procedura Fiscala a fost supus mai multor interventii legislative, aproximativ 60 de acte normative de modificare. Care au fost obiectivele pentru rescrierea Codului de Procedura Fiscala? Patru obiective majore: imbunatatirea echilibrului in relatia dintre contribuabil pe de o parte, si organele fiscale pe de alta parte, fiind o baza pentru cresterea increderii contribuabililor in sistemul fiscal, cresterea gradului de conformare a contribuabililor si, pe aceasta baza, sporirea eficientei activitatii de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale, corelarea, din punct de vedere tehnic, cu acte normative conexe-Codul Fiscal, Legea contenciosului administrativ, Legea insolventei, Legea societatilor comerciale, Codul Civil, Legea finantelor publice, Legea administratiei publice locale si imbunatatirea structurii si cea a frazeologiei si realizarea unei unitati terminologice bazate pentru asigurarea claritatii textului legii si eliminarea interpretarilor multiple. Au fost aduse 320 de noi abordari sau modificari, dintre care 80 pentru imbunatatirea echilibrului in relatia dintre contribuabil si organele fiscale, 82 pentru cresterea gradului de conformare a contribuabililor, 80 pentru corelarea din punct de vedere tehnic cu acte normative conexe, 78 pentru imbunatatirea structurii si frazeologiei. Activitatea de rescriere a Codului de procedura fiscala a fost realizata intr-un dialog permanent cu reprezentanti ai mediului de afaceri, ai organizatiilor profesionale, dar si ai ANAF. Trebuie sa mentionez ca peste 80% din propunerile acestora au fost preluate in noul Cod Fiscal.

In ceea ce priveste imbunatatirea relatiei dintre contribuabil si organele fiscale, am sa spun doar cateva din cele mai importante. Au fost dezvoltate regulile cu privire la interpretarea legii fiscale care sa permita ca ultima solutie de interpretare aplicarea principiului in dubio contra fiscum. In caz de dubiu cu privire la norma fiscala, interpretarea se face in favoarea contribuabilului. S-a reglementat incetarea de drept a masurilor asiguratorii dispuse, potrivit Codului de Procedura Fiscala, care au fost luate inainte de emiterea titlului de creanta, atunci cand titlul de creanta nu a fost trimis si comunicat in termen de cel mult sase luni, de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii. De asemenea, s-a reglementat regimul obligatiilor fiscale accesorii pe perioada suspendarii executarii actului administrativ-fiscal, dispus de instanta, in sensul ca pe aceasta perioada nu se datoreaza penalitati de intarziere, ci se datoreaza doar dobanzi. S-a reglementat, de asemenea, posibilitatea contestatorului de a sustine oral contestatia in fata organului competent cu solutionarea acesteia, situatie in care se va convoca si organul fiscal emitent, scopul fiind dezbaterea contradictorie a cauzei. S-a eliminat, totodata, taxa extrajudiciara de timbru, pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala, emis de organele fiscale, la solicitarea persoanelor fizice, in scopul reducerii poverii administrative, precum si a diminurarii birocratiei.

In ceea ce priveste cresterea gradului de conformare a contribuabililor, s-a prevazut posibilitatea ca la cererea contribuabilului si in scopul platii obligatiilor fiscale suplimentare, pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale, organele de inspectie fiscala sa poata emita decizii de impunere provizorii pentru obligatiile fiscale suplimentare aferente unei perioade si unui tip de obligatie verificat. S-au extins regulile de compensare si la nivelul grupului fiscal, fiind astfel posibila compensarea sumei negativa a TVA, solicitata la rambursare de reprezentantul unui grup fiscal constituit, potrivit Codului Fiscal, cu obligatiile fiscale ale membrilor grupului. In scopul cresterii gradului de conformare a contribuabililor s-a reglementat o noua penalitate, penalitatea de nedeclarare. Aceasta penalitate are rolul de a aplica un tratament echitabil, raportat la comportamentul contribuabililor, in sensul diferentierii celor care declara corect, dar nu platesc, de cei care nu declara. Aceasta noua reglementare este prezenta in Codurile de procedura fiscala a tuturor statelor din Uniunea Europeana. S-a prevazut ca dobanda in cazul platii cu intarziere a obligatiilor fiscale administrate de ANAF sa fie de 0,02% pe zi de intarziere, fata de 0,03% in prezent, avand in vedere noua penalitate de nedeclarare. Acest nivel zilnic corespunde unui nivel anual de 7,3%. La acest nivel, se adauga si nivelul de 7,3% al penalitatilor de intarziere, rezultand un nivel total al accesoriilor de 14,6% pe an. In vederea aplicarii principiului proportionalitatii, in ceea ce priveste accesoriile in materie fiscala, s-a prevazut un nivel de 1,2% al majorarilor de intarziere pe luna sau fractiune de luna, in cazul obligatiilor fiscale, administrate de organele fiscale locale, fata de 2% in prezent. Au fost eliminate prevederile care reglementau posibilitatea contestarii pe cale administrativa a refuzului de emitere a actului administrativ-fiscal pentru armonizarea cu Legea conteciosului administrativ. S-a reglementat data stingerii obligatiilor fiscale in cadrul regularizarii TVA de plata din decontul perioadei fiscale anterioare, cu suma negativa de taxe din perioada de raportare. In ceea ce priveste imbunatatirea structurii si a frazeologiei, desi in linii mari s-a mentinut structura actualului Cod, aceasta a fost imbunatatita in sensul in care a fost comasata in titluri, capitole, si au fost create alte titluri.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.