Cei neascultatori sunt asteptati in... staulul Bisericii

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 18.05.2015 15:32 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Arhiepiscopia Buzaului şi Vrancei declara, intr-un comunicat de presa, ca... ”excomunicarea nu este o masura punitiva, ci una pedagogica, spre indreptare” şi ca va aştepta ”intru rabdare, intoarcerea, prin pocainţa, a celor neascultatori, in staulul Bisericii”.

Intrucat decizia Permanenţei Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Buzaului şi Vrancei privind excomunicarea din Biserica Ortodoxa a trei ”credincioşi” de la Parohia Sfantul Andrei din Focşani (Gavrila Romica, Panaite Nela şi Baneş Elena Daniela) a generat dezbateri aprinse şi comentarii aberante, in spaţiul public, ”care tradeaza necunoaşterea problemelor bisericeşti, dar şi o gandire secularizata, despre rolul şi menirea Bisericii in societate”, Arhiepiscopia Buzaului şi Vrancei s-a vazut obligata sa reacţioneze.

Lista celor 12 precizari ale Arhiepiscopiei Buzaului şi Vrancei

1. Sancţiunea bisericeasca aplicata celor trei persoane a fost una justa, intemeiata pe Sfintele Canoane ale Bisericii Ortodoxe şi prevederile Regulamentului autoritaţilor canonice disciplinare şi al instanţelor de judecata ale Bisericii Ortodoxe Romane, aprobat de Sfantul Sinod, in şedinţa sa de lucru din 5-6 februarie 2015 (publicat la Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxa, Bucureşti, 2015). Ea a fost determinata de faptele extrem de grave savarşite de cei menţionaţi mai sus, in mod repetat, pe parcursul a 8 luni de zile, prin care şi-au dovedit neascultarea faţa de autoritatea superioara bisericeasca şi intenţia de a produce o schisma in interiorul comunitaţii de credincioşi.

2. Aceste fapte au fost urmatoarele: instigarea credincioşilor de a nu contribui la colecta organizata in toate bisericile din Patriarhia Romana, in perioada Postului Craciunului, cand se da citire şi Pastoralei Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, cu privire la aceasta colecta destinata ajutorarii saracilor din fiecare eparhie, in cursul urmatorului an calendaristic (6 dec. 2014); organizarea mai multor proteste in strada, in faţa sediului Protoieriei Focşani I (14 septembrie şi 21 decembrie 2014; 4 ianuarie 2015); contestarea deciziilor Centrului Eparhial in chestiuni privitoare la cler; proferarea de ameninţari la adresa ierarhului, transmise pe diferite cai; tulburarea slujbelor religioase şi, indeosebi, a Sfintei Liturghii, in toate duminicile şi sarbatorile, incepand cu data de 14 septembrie 2014 şi pana in prezent; defaimarea chiriarhului locului, a patriarhului Romaniei şi a celorlalţi ierarhi ai Sfantului Sinod, in paginile unei broşuri intitulate Faţa necunoscuta din Parohia Sfantul Andrei, difuzata credincioşilor in interiorul locaşului de cult. Insa, cea mai grava dintre toate, a fost ameninţarea — transmisa ierarhului, verbal şi in scris — ca vor ocupa biserica Sfantul Andrei, vor arunca Antimisul chiriarhului (fara de care nici un preot nu poate sluji cele sfinte), işi vor aduce 'preotul lor', se vor rupe de Biserica Ortodoxa şi vor preda locaşul de cult unei alte entitaţi religioase (subinţelegand gruparile religioase paralele necanonice), ca nu vor face niciodata ascultare de episcopul locului şi ca noul paroh numit de acesta, in persoana preotului Mirica Valentin, ar trebui sa-şi dea demisia din preoţie, intrucat ei sunt cei ce decid soarta bisericii Sfantul Andrei din Focşani.

3. In pofida incercarilor repetate ale Centrului Eparhial de a restaura pacea in sanul comunitaţii de credincioşi ai Parohiei Sfantul Andrei (care numara peste 1.000 de familii) şi a intalnirii ierarhului cu grupul de protestatari, atat la sediul Arhiepiscopiei din Buzau, in data de 16 septembrie 2014, cat şi la biserica Sfantul Andrei, pe 11 ianuarie 2015 — cand li s-a citit o rugaciune de dezlegare şi li s-a acordat iertare din partea ierarhului — persoanele menţionate mai sus, erijandu-se in lideri de opinie, au manipulat şi instigat la neascultare şi razmeriţa inca un numar de aprox. 25 de credincioşi, tulburand grav liniştea şi pacea respectivei comunitaţi.

4. Deşi cele trei persoane au susţinut ca, prin acţiunea lor, il 'aparau' pe preotul Giorgica Vatra — caruia i se luase doar oficiul de paroh, nu şi dreptul de a sluji, in continuare, la Parohia Sfantul Andrei — in cele din urma, aceştia au ajuns sa nu-l mai asculte nici pe duhovnicul lor, reproşandu-i ca i-a tradat, prin declaraţiile sale privind ascultarea faţa de chiriarh, date in faţa inspectorului bisericesc, şi ca ar fi bine sa plece şi el din parohie, intrucat işi vor aduce 'propriul preot', care sa asculte de ei, nu de episcop (extras din declaraţiie preoţilor Giorgica Vatra şi Valentin Mirica, din data de 30.03.2015). Aceasta atitudine neaşteptata şi extrem de grava din partea fiilor sai duhovniceşti l-au determinat pe preotul Vatra sa-i renege pe 'credincioşii' protestatari, intr-o declaraţie adresata Centrului Eparhial, şi chiar sa-şi ceara, in scris, transferul la o alta parohie, 'pentru a-şi salva preoţia' (cerere inregistrata la Cancelaria Eparhiala cu nr. 1873/30.03.2015). Sperand ca persoanele cu pricina vor renunţa la manifestarile lor necreştineşti, chiriarhul n-a dat curs imediat cererii sale de transfer, ci a discutat-o in Permanenţa Consiliului Eparhial, abia in data de 7 mai 2015, cand preotul Vatra şi-a reiterat, in faţa membrilor Permanenţei, verbal şi in scris, dorinţa de a sluji la o alta parohie şi fagaduinţa ca va face ascultare de arhiereu.

5. In aceste circumstanţe, dupa opt luni de indelunga-rabdare şi nenumarate incercari de aplanare a situaţiei, Permanenţa Consiliului Eparhial, ţinand seama şi de solicitarile celorlalţi credincioşi ai parohiei de a se restaura pacea in comunitate, a incredinţat cazul celor 11 persoane cu atitudine schismatica Consistoriului bisericesc, pentru a fi analizat, pe baza documentelor adunate la dosar, in lumina Sfintelor Canoane şi a prevederilor regulamentare bisericeşti. Referatul Consistoriului a fost prezentat in şedinţa de lucru a Permanenţei Consiliului Eparhial, din data de 7 mai 2015, care, dupa lungi dezbateri, a aprobat propunerea de sancţionare duhovniceasca a 'credincioşilor' respectivi: canonisirea (oprirea de la Sfanta Impartaşanie) a opt persoane, pe considerentul ca acestea, deşi au avut atitudini necreştineşti, au fost manipulate de liderii grupului, şi excomunicarea persoanelor nominalizate mai sus (nu şi a familiilor lor), care au demonstrat, prin acţiunile lor, ca reprezinta o reala ameninţare pentru unitatea Bisericii.

6. Fara indoiala, sancţiunea aplicata acestora din urma este una grava, din punct de vedere duhovnicesc, presupunand indepartarea lor de la comuniunea euharistica, dar şi privarea de orice alta asistenţa religioasa, din partea slujitorilor Bisericii. Gravitatea sancţiunii a fost, insa, pe masura gravitaţii situaţiei pe care cei trei au generat-o, in mod conştient şi liber, refuzand sa inţeleaga faptul ca, in Biserica Ortodoxa de pretutindeni, nu-şi au locul manifestari democratice de tip sindicalist. Principiul sfant dupa care se conduce Biserica creştina in orice societate umana — enunţat de Mantuitorul nostru Iisus Hristos in Sfanta Evanghelie dupa Luca: 'Cel ce va asculta pe voi (Apostoli, n.n.) pe Mine Ma asculta, şi cel ce se leapada de voi se leapada de Mine, iar cel ce se leapada de Mine se leapada de Cel ce M-a trimis pe Mine' (Luca 10,16) — este cel al ascultarii preoţilor şi credincioşilor, de urmaşii Sfinţilor Apostoli, adica de episcopi. Ascultarea inseamna viaţa, iar neascultarea, moarte spirituala, adica intreruperea comuniunii cu Dumnezeu. Cine nu inţelege şi nu-şi asuma aceasta invaţatura fundamentala şi vitala pentru viaţa Bisericii nu se poate numi creştin adevarat. Biserica nu funcţioneaza asemenea partidelor politice sau a asociaţiilor şi fundaţiilor de orice fel, chiar daca ea prezinta formele de organizare ale unei instituţii omeneşti.

7. Biserica creştina se conduce, in primul rand, dupa legi dumnezeieşti, explicitate de Sfinţii Parinţi in Sfintele Canoane ale Sinoadelor Ecumenice, apoi pe baza Statutului privind organizarea şi funcţionarea oricarei Biserici Ortodoxe Autocefale, recunoscut şi aprobat de guvernul statului pe teritoriul caruia funcţioneaza, precum şi a regulamentelor bisericeşti, aprobate de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe. De aceea, evaluand perspectiva sumbra a unei noi schisme in Biserica lui Hristos din ţinutul Vrancei, chiriarhul a fost nevoit sa aplice o astfel de sancţiune celor rataciţi şi neascultatori, intrucat nu mai putea tolera ca starea de tulburare a Parohiei Sfantul Andrei sa se prelungeasca sine die; a fost un act de dreptate şi faţa de ceilalţi dreptcredincioşi creştini, mult mai numeroşi decat protestatarii, suprasaturaţi de atata tulburare, care şi-au exprimat de nenumarate ori dorinţa de a se ruga in linişte şi pace sufleteasca, in biserica la care şi ei au trudit.

8. Este adevarat ca Regulamentul autoritaţilor canonice disciplinare şi al instanţelor de judecata ale Bisericii Ortodoxe Romane ii are in vedere, in primul rand, pe clerici (preoţi şi monahi), dar prevede şi cateva sancţiuni pentru credincioşii care nu vor sa mai faca ascultare de episcop sau preot şi care tulbura, in mod evident, viaţa bisericeasca a credincioşilor. Cele mai importante sunt: canonisirea sau oprirea temporara de la Sfanta Impartaşanie (art. 5, paragr. A, lit. b, pag. 19) şi excomunicarea sau excluderea din Biserica Ortodoxa (art. 5, paragr. B, lit. f, pag. 20-21), care se aplica de catre episcop, in mod excepţional, la propunerea Consistoriului bisericesc, mirenilor care savarşesc abateri foarte grave de la disciplina Bisericii.

Trebuie sa reţinem ca, in Biserica Ortodoxa, ca de altfel şi in Biserica Romano-Catolica, preotul şi episcopul se afla, de nenumarate ori, in postura de judecatori spirituali ai credincioşilor, la scaunul spovedaniei. In funcţie de gravitatea pacatelor marturisite, penitenţii pot fi opriţi de la Sfanta Impartaşanie de catre preotul duhovnic, aplicandu-se canoanele Bisericii, care nu şi-au pierdut niciodata valabilitatea. Persoanele in cauza, insa, nu au fost excomunicate sau canonisite pentru anumite pacate marturisite in cadrul Sfintei Taine a Spovedaniei, ci pentru ranile grave produse in Trupul lui Hristos, prin faptele lor necreştineşti, savarşite public, in detrimentul comunitaţii credincioşilor din Parohia Sfantul Andrei, faţa de care episcopul are raspundere inaintea lui Dumnezeu. Atunci cand pacatele sau faptele rele ale cuiva depaşesc intimitatea scaunului spovedaniei, producand sminteala, tulburare şi dezbinare in Biserica, episcopul este obligat, prin natura misiunii sale pastorale, sa ia masurile ce se impun, pentru indreptarea lui.

9. Faptul ca o asemenea sancţiune nu a mai fost pronunţata de foarte multa vreme nu constituie un titlu de lauda pentru Biserica, in sensul ca aceasta s-ar fi adaptat la modernitate, ci, dimpotriva, un semn de prea multa ingaduinţa, prin aplicarea frecventa a principiului iconomiei (pogoramantului), pe fondul fenomenului secularizarii, ce cuprinde tot mai multe conştiinţe umane, dar şi al libertaţii iresponsabile, exercitata de catre unii semeni ai noştri, chiar in interiorul Bisericii. Masura luata de Centrul Eparhial — Buzau, oricat de grava ar parea, nu ţine de o anumita epoca istorica; ea este prevazuta in Sfanta Scriptura a Noului Testament (Evanghelia dupa Matei, cap. 18, versetele 15-17), in Sfintele Canoane ale Sinoadelor Ecumenice şi ale Sfinţilor Parinţi, precum şi in regulamentele bisericeşti.

10. S-a ajuns la o astfel de masura extrema, intrucat cele trei persoane au dovedit cu prisosinţa ca doresc cu orice preţ sa instraineze locaşul de cult catre o alta entitate religioasa necanonica, lipsind majoritatea enoriaşilor de locaşul de rugaciune, la care au contribuit şi ei. Intenţia lor, departe de a fi o simpla banuiala, a fost confirmata şi prin intervenţia telefonica a aşa-zisului mitropolit Gherasim — şeful unei grupari religioase necanonice, la care au aderat mai mulţi preoţi caterisiţi, din diferite eparhii — in cadrul emisiunii Acces Direct, difuzata la postul de televiziune Antena 1, in data de 15 mai 2015, susţinand-o pe invitata din teritoriu, Panaite Nela, cea care, timp de mai mulţi ani, 'a condus' efectiv Parohia Sfantul Andrei, sub privirile lipsite de autoritate ale fostului preot paroh. Dupa marturiile unor enoriaşi, nu este exclus ca aceasta doamna — cunoscuta in tot municipiul Focşani, ca protestatara de vocaţie — sa fi beneficiat şi de anumite foloase financiare de pe urma activitaţilor aşa-zise sociale (mai corect spus, parastasele facute de credincioşi, pentru pomenirea celor raposaţi), desfaşurate intr-un spaţiu impropriu, de aprox. 40 mp, intrebuinţat deodata ca: pangar bisericesc, depozit de obiecte de cult şi — culmea — 'cantina sociala'; ori, se ştie ca, pentru acreditarea unei cantine sociale este necesara respectarea mai multor condiţii de igiena, pe care aceasta casa praznicala (cum trebuie denumita, corect) nu le indeplinea nicidecum.
In faţa unei situaţii atat de grave, care aducea aminte de un caz similar, petrecut in comuna Rugineşti — Vrancea, in anul 2007 — cand locaşul de cult a fost predat, abuziv, de catre preotul paroh de atunci, Dumitru Poiana, şi un grup de 'credincioşi' razvratiţi, unei alte gruparii religioase necanonice, condusa de fostul preot Ioan Preoteasa — s-a decis taierea raului din radacina, prin aplicarea sancţiunii extreme de excomunicare şi canonisire a celor neascultatori. Trebuie sa spunem aici ca cel mai mare pericol pentru Biserica il constituie nu cei care o ataca din afara, fie ei şi creştini botezaţi, ci aceia care, pretinzandu-se credincioşi, o submineaza din interior, dezbinand-o.

11. Intrucat s-a exagerat atat de mult cu privire la efectele extraordinare ale celor doua sancţiuni, facem precizarea ca masurile luate impotriva celor 11 persoane nu sunt irevocabile. Atat cei canonisiţi, cat şi cei excomunicaţi au posibilitatea sa reintre in comuniune cu episcopul, preoţii şi dreptcredincioşii creştini ortodocşi, daca vor face fapte vrednice de pocainţa, in sensul ca trebuie sa renunţe la manifestarile lor antibisericeşti şi sa faca pocainţa, in scris şi verbal, in faţa comunitaţii pe care au tulburat-o, prin acţiunile lor. Nu ierarhul are nevoie de pocainţa lor, intrucat acesta i-a iertat in mai multe randuri, ci Biserica lui Hristos, care a fost ranita prin faptele lor de neascultare. Principiul iertarii in Biserica presupune ca, atunci cand greşeşti faţa de o persoana, aceasta te poate ierta, ceea ce ierarhul de la Buzau a facut-o deja. Dar cand o persoana care se pretinde credincioasa greşeşte faţa de Biserica lui Hristos, ierarhul nu are voie sa o ierte decat daca face pocainţa, dovedita in timp, prin fapte concrete.

12. Referitor la statutul locaşului de cult in Biserica Ortodoxa Romana, subliniem faptul ca, din momentul in care acesta a fost sfinţit de un ierarh canonic, locaşul de rugaciune aparţine lui Hristos, iar, din punct de vedere juridic, intra in proprietatea Bisericii Ortodoxe Romane (art. 181 din Statutul pentru organizarea şi funcţionarea B.O.R.). El poate fi considerat al credincioşilor doar in masura in care aceştia traiesc credinţa creştina potrivit Sfintei Evanghelii a Mantuitorului Hristos, care presupune şi o anumita ordine şi disciplina bisericeasca. Indiferent cine este ctitorul — o persoana sau o comunitate de credincioşi — biserica aparţine tuturor celor care inţeleg sa se roage in ea, impreuna cu slujitorii canonici ai Bisericii lui Hristos, marturisind dreapta credinţa nu numai cu buzele, ci şi cu fapta, dupa modelul sfinţilor. In Biserica Ortodoxa de aici şi de pretutindeni nu exista biserici private, in care ctitorul sau credincioşii considera ca ar avea dreptul sa-şi impuna propriile legi de organizare. Practic, prin sancţiunea extrema aplicata persoanelor amintite mai sus, Arhiepiscopia Buzaului şi Vrancei a pronunţat 'excomunicarea privatizarii Bisericii', aşa cum a fost caracterizata decizia Centrului Eparhial, intr-un articol aparut pe site-ul cotidianului Adevarul, in data de 15 mai 2015.

In concluzie, Arhiepiscopia Buzaului şi Vrancei recomanda celor interesaţi de acest subiect sa se informeze mai bine cu privire la problemele bisericeşti, ”chiar daca sunt profund marcaţi de un anumit tip de gandire secularizata, straina de duhul Ortodoxiei rasaritene, iar persoanele in cauza sunt indemnate sa gandeasca şi sa traiasca, in chip autentic creştinesc, pocaindu-se sincer, pentru faptele extrem de grave savarşite in Biserica lui Hristos”....

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.