Completari si modificari ale normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 20.05.2015 15:48 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Guvernul a aprobat, printr-o Hotarare, modificari şi completari ale normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, necesare pentru a actualiza sau clarifica unele prevederi avand in vedere modificarile survenite asupra legislaţiei fiscale.

Noile prevederi aduc clarificari şi stabilesc codurile corespunzatoare bunurilor pentru care se va aplica cota redusa de TVA de 9% incepand cu data de 1 iunie 2015, respectiv: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele.
Codurile acestor bunuri se stabilesc conform Regulamentelor europene referitoare la Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun.  
Potrivit actului normativ, toate produsele ale caror coduri au fost prevazute in norme, care prin natura lor sunt alimente destinate consumului uman sau animal, ori sunt plante, seminţe, utilizate pentru producerea de alimente destinate consumului uman sau animal, vor beneficia de aplicarea cotei reduse de TVA pe tot lanţul economic de la producator pana la consumatorul final.
Prin urmare, cota redusa de TVA va fi aplicata şi in cazul in care un produs alimentar este utilizat ca materie prima in alte scopuri, cum ar fi producerea de cosmetice, bauturi alcoolice, atata timp cat acestea, prin natura lor, au ca destinaţie principala consumul uman sau animal.
Masura are scopul de a simplifica aplicarea cotei reduse de TVA, avand in vedere ca furnizorul nu poate controla scopul final in care este utilizat bunul respectiv, situaţie in care pentru acelaşi produs ar fi fost posibila aplicarea unor cote diferite de TVA in funcţie de utilizarea lor finala. Ori, acest lucru contravine principiilor statuate de Directiva 2006/112/CE.

O reglementare specifica este in cazul produselor care, prin natura lor, nu constituie alimente sau plante, seminţe, ingrediente, utilizate pentru producerea de alimente destinate consumului uman sau animal, cum sunt vitaminele, grasimile, unele produse ale industriei chimice, seminţele de rapiţa, bumbac, ricin, sarea.
 In cazul acestor produse s-a prevazut in mod explicit in normele metodologice, cu indicarea codurilor la care se incadreaza produsele respective, ca aplicarea cotei reduse de TVA este posibila numai in masura in care se poate face dovada ca acestea sunt utilizate in scopurile prevazute de lege.
In acest sens sunt prevazute condiţii atat pentru livrarea acestora in interiorul ţarii, cat şi in cazul importului şi a achiziţiei intracomunitare.

    Actul normativ aduce, de asemenea, precizari in cazul vanzarii, la un preţ total, a pachetelor care conţin produse cu cote diferite de TVA.
In aceste cazuri se va aplica cota de TVA corespunzatoare fiecarui produs.

    Pentru suplimentele alimentare, in normele metodologice s-a prevazut aplicarea cotei reduse de TVA in masura in care acestea sunt notificate catre Ministerul Sanataţii sau Institutul de Bioresurse Alimentare, iar aceasta notificare este afişata pe site-ul celor doua instituţii, conform legislaţiei in domeniu.

    Pentru bauturile alcoolice care sunt servite la restaurant sau de firmele de catering, pentru care se aplica cota de TVA de 24%, au fost date exemple pentru a se sublinia ca acestea nu reprezinta livrari de bunuri, ci fac parte din serviciul de restaurant sau de catering, dar cu o cota diferita de TVA.

    In cazul serviciilor de cazare care includ şi demipensiune, pensiune completa sau all-inclusive, s-a subliniat ca acestea vor fi supuse cotei de 9% de TVA, chiar daca includ şi bauturi alcoolice, astfel cum s-a aplicat şi pana in prezent dupa modificarea realizata prin Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 84/2014 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania.

De asemenea, actul normativ instituie reguli privind procedura de aplicare a prevederilor referitoare la scutirea de la plata impozitului datorat pentru veniturile din activitaţi independente, veniturile din salarii, veniturile din pensii precum şi veniturile din activitaţi agricole, silvicultura şi piscicultura, de catre persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat.
Mai exact, se precizeaza perioada pentru care se acorda scutirea, potrivit documentelor justificative, in sensul corelarii acesteia cu data de la care contribuabilii respectivi sunt incadraţi, potrivit documentelor, ca fiind persoane cu handicap grav sau accentuat.
De asemenea, se menţioneaza obligativitatea ce revine contribuabilului care beneficiaza de aceasta facilitate sa prezinte angajatorilor/platitorilor/organului fiscal competent, dupa caz, documentele care atesta incadrarea in gradul de handicap grav sau accentuat.
Documentele vor fi prezentate in original şi copie, iar angajatorul/platitorul/organul fiscal, dupa caz, vor pastra copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul.
Aceste completari sunt necesare in condiţiile in care prin OG nr.4/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost instituita scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din activitaţi independente, veniturile din salarii, veniturile din pensii precum şi veniturile din activitaţi agricole, silvicultura şi piscicultura, realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat.

Un alt element de noutate adus de actul normativ vizeaza asigurarea unui tratament fiscal nediscriminatoriu aplicabil veniturilor obţinute din activitaţi desfasurate in mod independent, in conditiile legii. In acest scop, Hotararea de Guvern elimina excepţia de la reconsiderare ca activitate dependenta, a activitaţilor care genereaza venituri din profesii libere, precum si a drepturilor de autor si a drepturilor conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, prin actul normativ va fi modificata perioada in care operatorii economici autorizaţi pot publica lista cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul pentru ţigarete.
Astfel, publicarea listei cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul pentru ţigarete trebuie sa se faca cu maxim 7 zile şi  minimum 24 de ore inainte de data efectiva a intrarii in vigoare a preţurilor respective.
In prezent, preturile de vanzare cu amanuntul pentru tigarete se declara la autoritatea fiscala centrala cu minimum doua zile inainte de data practicarii acestor preturi fara a fi precizat un termen maxim.
Totodata, cu minimum 24 de ore inainte de data efectiva a intrarii in vigoare, lista cuprinzand preturile de vanzare cu amanuntul, cu numarul de inregistrare atribuit de autoritatea fiscala centrala, este publicata, prin grija antrepozitarului autorizat, a destinatarului inregistrat sau a importatorului autorizat, in doua cotidiene de mare tiraj.

Capitolul referitor la accize şi alte taxe speciale conţine şi alte completari şi modificari.

 In ceea ce priveşte titlul “contribuţii sociale obligatorii”, actul normativ aduce clarificari asupra modului de stabilire a contribuţiei de asigurari sociale de sanatate in cazul  persoanelor care nu se mai incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, prevazute la art. 29620 din Codul fiscal.

Completari sunt aduse şi in ceea ce priveşte aplicarea impozitului pe construcţii, in sensul ca se diminueaza baza acestui impozit cu valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere la constructii inchiriate, luate in administrare sau in folosinta, precum şi cu valoarea cladirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri.

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.