Contractul–cadru pe Sanatate, o noua lovitura data companiilor private

Scris de Timisoara Express | Publicat in 31.03.2015 21:34 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Ministrul Banicioiu pregateşte o mare pacaleala pacienţilor din Romania care platesc asigurari de Sanatate la stat.

Conform proiectului de modificare a HG 400/2004, pacienţii asiguraţi la stat vor beneficia de servicii medicale extinse, precum noi analize medicale, servicii de oncologie sau servicii stomatologice.
servicii_medicale.jpg
 
In realitate insa, toate aceste servicii sunt inghesuite in bugetul anterior, adica acel buget care-i obliga pe asiguraţi sa mearga la spital pentru a-şi face analizele in primele 3-4 zile ale lunii, caci apoi se terminau banii.

„Medicina preventiva” cu care se lauda ministrul Sanataţii e doar un slogan bun de promovat la televiziunile prietene. In realitate, insa, discutam de aceeaşi politica de subfinanţare a sistemului medical romanesc.

In mod evident, sistemul de Sanatate manageriat de stat este aproape de colaps. Oricine a intrat in ultimii ani intr-un spital de stat a inţeles acest lucru. Oricat de mulţi bani s-ar investi in sistem, nu vor fi niciodata de ajuns.

Corupţia, managementul prost şi lipsa oricaror perspective ne-au facut pe toţi sa inţelegem ca sistemul nu mai poate fi salvat decat de companii private care vin cu o logica occidentala, dar care inţeleg ca succesul financiar depinde de modul in care sunt trataţi pacienţii.

Din pacate, batjocura la adresa companiilor private care lucreaza cu Casele de Asigurari de Sanatate continua sa fie o politica oficiala a statului roman de mai multe decenii.

In urma cu cateva zile a fost facut public Proiectul de Norme pentru aplicarea Contractului Cadru, norme ce guverneaza relaţia dintre companiile private şi stat incepand cu 1 ianuarie 2015. Şi in acest an insa, propunerile companiilor private, deşi acceptate iniţial, au fost modificate cu cateva zile inainte de depunerea documentelor la Casele de Asigurari in vederea contractarii.

Spre deosebire de orice contract semnat şi asumat in lumea civilizata, Contractul Cadru nu vizeaza perioada de timp in care işi produce efectele! Avem aşadar un exemplu clar de cum inţeleg guvernanţii noţiunea de predictibilitate. Suntem aproape in luna aprilie, insa companiile nu ştiu cand se vor semna contractele ce teoretic se vor derula de la inceputul anului! Situaţia legislativa face imposibil pentru un manager de companie sa realizeze un plan de afaceri pe termen lung. Dar cui ii pasa?

O alta problema din noul Contract Cadru este aceea ca se schimba total logica dupa care Casele de Sanatate işi aleg companiile cu care lucreaza. In anii trecuţi se semna doar cu acele companii care au aparatura la anumite standarde, ceea are cu adevarat logica. Companiile au facut credite la banca, au cumparat cele mai scumpe şi cele mai moderne aparate, in ideea ca in 7-10 ani vor amortiza investiţia. Din acest an insa, statul vrea sa lucreze doar cu companii care au aparate medicale mai noi de cinci ani.

Pe langa faptul ca un aparat medical are o durata de viaţa mai mare de cinci ani, este de-a dreptul ironic sa le ceri companiilor private aceste lucruri in condiţiile in care in spitalele romaneşti exista aparatura medicala veche de trei – patru decenii, despre care nu se ştie nici macar cand au fost date in folosinţa! Un laborator de analize medicale sau de imagistica (RMN, CT) nu poate fi inlocuit la fiecare cinci an. Daca o companie privata ar face acest lucru, preţurile la analize sau la imagistica ar creşte de cateva ori şi ar deveni prohibitive pentru pacienţi.

Un spital de stat poate semna contracte cu furnizori privaţi de servicii medicale in regim ambulator pentru analize de laborator, imagistica, aparatura medicala, consumabile sau chiar soft medical. Acestea sunt oferite de o companie privata, in urma unui contract semnat conform cu legislaţia in vigoare.

Decizia de externalizare a unor servicii medicale sau conexe este generata de faptul ca aceleaşi servicii oferite de stat sunt de cateva ori mai scumpe, dar mai ales de faptul ca statul nu este capabil sa le ofere. Doar astfel pacientul se poate bucura de servicii medicale de calitate. Se evita astfel – nu insa mereu!- ca un pacient bolnav de cancer sa fie programat la un RMN cu cinci luni intarziere, cand de fapt este prea tarziu.

Logica introdusa in acest an, ce priveşte criteriul financiar, va afecta direct pacientul. Daca in anii trecuţi conta calitatea, din acest an conteaza doar cantitatea. Altfel spus, platiţi taxe şi impozite la stat caci Guvernul va avea grija sa aveţi servicii proaste, dar ieftine.

Acest criteriu va forţa  furnizorii privaţi sa se alinieze unei gandiri eronate. Astfel, nu-i vor mai interesa calitatea şi mulţumirea clienţilor lor, principiu fundamental intr-un business durabil, mai ales in serviciile medicale, ci se vor concentra pe achiziţia de aparatura ieftina, neperformanta şi care sa se amortizeze in cateva luni de la achiziţie. Altfel spus, decat sa cumpere un aparat medical care costa 300.000 de euro, compania va cumpara unul care costa doar 75.000 de euro, deci implicit mai slab calitativ.

Saptamana trecuta am fost la doua dezbateri organizate de PNL, ce au avut ca tema Reforma Sanataţii. Din pacate, de fiecare data cand are loc o dezbatere pe Sanatate, politicienii discuta aproape exclusiv despre rolul statului. Aceştia uita principiul fundamental care trebuie sa stea la baza schimbarilor profunde pe care trebuie sa le adoptam, fie ca discutam despre Educaţie sau Sanatate, şi anume libertatea. In Sanatate, pacienţilor le este negat dreptul de a decide liber ce doresc sa faca cu banii lor. Dar, despre asta, cu alta ocazie.

George Daniel Ripa a lucrat ca jurnalist, iar in prezent este consultant politic si scrie pe platforma conservatoare In Linie Dreapta. Poate fi citit şi pe https://www.facebook.com/george.ripa

 
 

Tu ce parere ai ?


 

Ti-a placut articolul?

Daca informatia ti s-a parut interesanta, distribuie link-ul si prietenilor.